Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comisia Europeana: Unda verde pentru taxa pe tranzactiile financiare

26-Oct-2012
1958
Cele 10 state membre care doresc sa aplice taxa UE pe tranzactiile financiare (TTF) in cadrul unei cooperari consolidate ar trebui sa fie autorizate in acest sens, deoarece se intrunesc toate conditiile legale necesare pentru un astfel de demers - aceasta este concluzia propunerii de decizie a Consiliului adoptata pe 23 octombrie de Comisie. Dupa cum reiese din propunere, cooperarea consolidata in privinta TTF nu va aduce numai "avantaje imediate si tangibile" tarilor participante, ci, in plus, va contribui la o mai buna functionare a pietei unice, in beneficiul intregii Uniuni Europene.

Presedintele Barroso a declarat in legatura cu acest subiect: "Sunt incantat sa constat ca 10 state membre si-au anuntat intentia de a introduce o taxa comuna pe tranzactiile financiare, in spiritul propunerii initiale a Comisiei. Aceasta taxa poate aduce la buget venituri de miliarde de euro, atat de necesare in aceste vremuri dificile pentru statele membre. Este, de fapt, o chestiune de corectitudine: trebuie sa ne asiguram ca o parte din costurile crizei este suportata de sectorul financiar, nu doar de cetatenii de rand."

Comisarul responsabil cu impozitarea, Algirdas Šemeta, a afirmat la randul sau: "Aplicarea unei taxe comune pe tranzactiile financiare prezinta avantaje pentru Uniunea Europeana in ansamblul sau, chiar daca nu este adoptata de toate statele membre. Aceasta taxa va crea o piata unica mai puternica, caracterizata de o mai mare coeziune, si va contribui la dezvoltarea unui sector financiar mai stabil. in paralel, statele membre care au ales sa aplice TTF vor beneficia in plus de venituri noi la buget si de sisteme fiscale mai corecte, capabile sa raspunda exigentelor cetatenilor. Am promis o reactie foarte rapida din partea Comisiei si iata ca astazi ne respectam promisiunea. Acum as dori sa invit Parlamentul si Consiliul sa tina pasul si sa dea cat mai repede unda verde statelor membre care doresc sa treaca la aplicarea unei taxe europene pe tranzactiile financiare."

In ultimele saptamani, 10 state membre1 au trimis Comisiei cereri oficiale de cooperare consolidata cu privire la TTF. Toate aceste state citau propunerea Comisiei privind TTF ca baza de la care doreau sa porneasca (a se vedea IP/11/1085). Odata atins numarul minim necesar de state membre interesate, Comisia a procedat imediat la analiza cererilor primite pentru a stabili daca indeplinesc conditiile necesare pentru cooperarea consolidata, conform tratatelor. Analiza a fost complet impartiala si s-a concentrat pe impactul asupra statelor membre participante si neparticipante, precum si asupra UE in ansamblu. S-a analizat, de exemplu, daca prin cooperarea consolidata in acest domeniu se promoveaza obiectivele si interesele UE, daca nu se submineaza piata unica si daca se respecta drepturile, competentele si obligatiile statelor membre neparticipante (pentru descrierea completa a conditiilor, a se vedea Memo/12/799). De asemenea, orice stat membru care doreste sa adere ulterior la sistem poate sa o faca in aceleasi conditii ca statele membre care au participat de la inceput. Prin decizia de pe 23 octombrie, Comisia a concluzionat ca se indeplinesc toate conditiile legale necesare si ca toate statele membre care doresc sa aplice TTF ar trebui sa aiba permisiunea de a face acest lucru.
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

In propunerea prezentata se subliniaza faptul ca o taxa comuna pe tranzactiile financiare aplicata de un nucleu de state membre ar fi atat oportuna, cat si benefica. in primul rand, ea ar consolida piata unica, reducand complicatiile si denaturarile concurentei rezultate in urma multitudinii de abordari nationale diferite. intreprinderile din toate cele 27 de state membre ar beneficia de reducerea costurilor implicate de respectarea legislatiei si de o mai mare certitudine juridica daca o parte semnificativa din piata UE ar aplica un sistem uniform. in al doilea rand, TTF ar garanta o contributie mai corecta a sectorului financiar la bugetul public. Acest sistem ar permite un tratament echitabil intre sectorul financiar si alte sectoare in ceea ce priveste acoperirea costurilor crizei. in fine, o TTF comuna ar eficientiza pietele financiare, descurajandu-le sa practice tranzactii de tip "cazinou" si orientandu-le catre activitati mai stabile, care sprijina cu adevarat economia reala.

Etapele urmatoare


Propunerea de decizie a Consiliului prezentata pe 23 octombrie reprezinta un pas procedural important in procesul de cooperare consolidata. Pentru ca cele [10] state membre sa poata actiona in continuare, propunerea trebuie sa fie adoptata de statele membre cu majoritate calificata si trebuie sa primeasca acordul Parlamentului. Ulterior, in cursul anului, Comisia intentioneaza sa inainteze o propunere de fond privind taxa pe tranzactiile financiare armonizata, care urmeaza sa fie dezbatuta si adoptata de statele membre participante. Aceasta propunere va urma intr-o mare masura liniile trasate de propunerea initiala privind TTF, prezentata de Comisie in septembrie 2011, dupa cum au solicitat statele membre in scrisorile lor. Comisia va analiza insa cu mare atentie daca se impun anumite ajustari care sa reflecte numarul mai mic de state membre care vor aplica TTF.

Context

In septembrie 2011, Comisia a inaintat o propunere privind un sistem comun de aplicare a unei taxe pe tranzactiile financiare, cu obiectivul de a imbunatati functionarea pietei interne in acest sector. S-a estimat ca taxa armonizata va aduce anual venituri de 57 miliarde EUR si va asigura astfel o contributie echitabila din partea sectorului financiar la finantele publice, va genera mai multa responsabilitate in efectuarea tranzactiilor si va permite o abordare coerenta a impozitarii acestui sector in cadrul pietei unice.

In urma unor discutii intense pe marginea acestui dosar, in cadrul reuniunilor ECOFIN din iunie si iulie 2012 s-a ajuns la concluzia ca nu se poate obtine unanimitate intr-un interval de timp rezonabil. inca de atunci, a existat un nucleu puternic de state membre care si-au exprimat dorinta de a aplica un sistem comun al TTF prin cooperare consolidata.

In data de 28 septembrie, exact la un an de la prezentarea propunerii initiale a Comisiei, Franta si Germania au trimis o scrisoare comisarului Semeta, solicitand oficial autorizarea cooperarii consolidate, in baza propunerii Comisiei. Au urmat scrisori similare din partea Austriei, Belgiei, Greciei, Italiei, Portugaliei, Slovaciei, Sloveniei si Spaniei. Conform dispozitiilor din tratate, este nevoie de minimum 9 state membre pentru a se autoriza cooperarea consolidata, iar acest numar minim a fost atins.

Sursa: Comisia Europeana
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comisia Europeana: Unda verde pentru taxa pe tranzactiile financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit si contributii: cum s-au modificat normele metodologice din Codul fiscal
    • Caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru. Scutirea se acorda pe perioada de derulare a contractului. - la determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla...» citeste mai departe aici

  • Deficit triplat fata de aceeasi perioada a anului 2016 si cheltuieli pentru investitii in scadere
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat executia bugetului general consolidat in perioada 1.01-31.05.2017. Conform datelor operative, primele cinci luni ale anului 2017 s-au incheiat cu un deficit de trei ori mai mai mare decat aceeasi perioada a anului 2016 (0,27% din PIB respectiv 0,1% din PIB in anul 2016). in plus, fata de luna anterioara, deficitul a crescut cu 0.8 miliarde lei. In ceea ce priveste veniturile bugetului general consolidat, acestea au fost cu 7,9% mai mari fata de aceeasi...» citeste mai departe aici

  • Vanzare produse sub cost. Cum se poate lichida stocul prin tranzactie catre alta firma?
    • In analiza de mai jos, o firma are un stoc expirat (aproximativ 220.000 lei), cu produse a caror durata de viata este de 12 luni utilizare si 18 luni depozitare. Produsele sunt in stoc de 5 ani si nu s-au mai comercializat. Firma doreste sa le vanda catre o societate cu o suma foarte mica (10.000 lei) care va recicla acest stoc. Din punct de vedere al cheltuielilor deductibile/nedeductibile, a impozitului pe profit si TVA, vom vedea cum se poate incheia aceasta tranzactie si care sunt...» citeste mai departe aici

  • Valoare de piata pentru parti sociale. Ce conditii sunt obligatorii privind cesiunea?
    • In analiza de mai jos, avem cazul unei societati platitoare de impozit pe profit (M)care va cesiona partile sociale detinute la o microintreprindere (E) (99% din capitalul social) catre o persoana fizica. Persoana fizica este asociat unic la firma M. Tranzactiile sunt intre parti afiliate. Vom vedea cum se determina valoarea la care este in regula sa facem cesiunea pentru firma cesionata si cum se calculeaza valoarea firmei astfel incat sa nu se interpreteze ca am cesionat la o valoare prea mica...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.