Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va fi introdus Registrul unic de control ELECTRONIC pentru persoane juridice, PFA-uri si profesionisti. Varianta fizica mai poate fi utilizata doar prin exceptie

02-Iun-2022
6537
Va fi introdus Registrul unic de control ELECTRONIC pentru persoane juridice, PFA-uri si profesionisti. Varianta fizica mai poate fi utilizata doar prin exceptie

Un nou Proiect de Lege inregistrat recent la Senat propune introducerea Registrului unic de control electronic pentru contribuabili: persoane juridice, PFA-uri si profesionisti. Formatul fizic mai poate fi utilizat doar ca exceptie si prin optiune. Aplicatia face parte din serviciile accesibile prin SPV.

Proiectul de lege isi propune sa introduca drept regula generala utilizarea unei aplicatii Registrul unic de control electronic pusa la dispozitia contribuabililor de Ministerul Finantelor, si, doar ca exceptie si prin optiune, utilizarea Registrului unic de control in format fizic.

Contribuabilii - persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, utilizeaza registrul unic de control electronic.

Optional, contribuabilii, persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, care nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet la sediul social sau la punctele de lucru pot utiliza registrul unic de control in format fizic. Evidentierea controalelor in registrul unic de control in format fizic se face prin semnaturile reprezentantului legal al contribuabilului si organului de control.

Ministerul Finantelor, prin structurile de specialitate, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" va implementa o aplicatie denumita Registrul unic de control electronic, care va avea toate functionalitatile enumerate pentru registrul unic de control in format fizic.

Organele de control au obligatia de a consemna in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.

Organele de control specializate sunt obligate ca inainte de inceperea actiunii de control sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.

Controlul se poate desfasura numai dupa consemnarea in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, a datelor amintite mai sus.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate cheltuieli cu amortizare imobil neutilizat Avand in vedere prevederile art. 25 din Codul Fiscal, potrivit carora sunt deductibile doar cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, coroborate cu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie contabila prosumator Am primit de la electrica 3 facturi de prosumatori. Prima factura contine energie electrica activa reportata cu valoare si kw pe factura. Factura este fara TVA dar se specifica ca...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Eroare D100 Incerc sa depun declaratia 100 pentru luna aprilie 2025 in care am impozit redevente, varsaminte persoane handicap, dar am inclus si impozitul pe constructii, la validare primesc...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare Declaratia 101 Am rugamintea sa ma ajutati cu o informatie legata de completarea declaratiei 101. In anul 2024 o societate obtine urmatorii indicatori: - venituri din servicii prestate = 36.545...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plata cu intarziere a obligatiilor de plata curente Termenul de raportare si de plata a impozitului pe profit este pe data de 25.06.2025. Vreau sa intreb daca acest termen se poate prelungi cu 30 de zile fara a se popri conturile...citeste mai mult

Dupa finalizarea controlului, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost prezentat organului de control, se inscriu obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum si constatarile mentionate in actul de control. In registrul unic de control electronic se inregistreaza obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum se incarca si actul de control.

Atentie! Lipsa inscrierii informatiilor in registrul unic de control atrage dupa sine nulitatea actului de control intocmit.

Initiatorii Proiectului mentioneaza ca existenta Registrul unic de control electronic / fizic este necesara pentru a proteja contribuabilii de eventuale abuzuri ale organelor de control. Astfel, pentru contribuabili este o garantie a controalelor dispuse centralizat de catre autoritatile cu atributii de control si nu intamplatoare si nejustificat de dese, in alte scopuri decat exercitarea corecta a atributiilor de control de catre autoritatile si institutiile cu drept de control.

Registrul unic de control electronic va creste transparenta controalelor efectuate de autoritatile statului cu atributii in domeniu din sfera de aplicare a legii, permitand un control mai bun a inspectiilor de catre institutia cu atributii in domeniul respectiv, permitand obtinerea mai facila de informatii statistice, permitand identificarea mai usoara a situatiilor de neconformitate in care s-ar putea afla persoanele din echipa de control, precum si reducerea costurilor asociate cu achizitia, pastrarea si arhivarea unor registre fizice.

Aplicatia Registrul unic de control electronic va fi pusa la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor si structurile sale, ca parte a serviciilor accesibile prin SPV, si nu va presupune nicio procedura de inregistrare in aceasta.

Proiectul de Lege trebuie sa fie publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat!

Extras din Proiectul de Lege:

Art. 1. -
(1) Contribuabilii - persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, utilizeaza registrul unic de control electronic.

(2) Optional, contribuabilii mentionati la alin. 1, care nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet la sediul social sau la punctele de lucru prevazute la art. 4 alin (2), utilizeaza registrul unic de control in format fizic.

(3) Ministerul Finantelor, prin structurile de specialitate, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", reglementat de Ordinul nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor Publice/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica, implementeaza o aplicatie denumita Registrul unic de control electronic, care va avea toate functionalitatile enumerate pentru registrul unic de control in format fizic.

Art 2. -

(1) Registrul unic de control are ca scop evidentierea controalelor desfasurate la contribuabili de catre toate organele de control specializate, in domeniile: financiar-fiscal, sanitar,fitosanitar, urbanism, calitatea in constructii, protectia consumatorului, protectia muncii, inspectia muncii, protectia impotriva incendiilor, precum si in alte domenii prevazute de lege.
(2) Evidentierea controalelor in aplicatia Registrul unic de control electronic se va face potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Evidentierea controalelor in registrul unic de control in format fizic se face prin semnaturile reprezentantului legal al contribuabilului si organului de control.

Art. 3. -

(1) Organele de control au obligatia de a consemna in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
(2) Organele de control specializate prevazute la art. 2 sunt obligate ca inainte de inceperea actiunii de control sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
(3) Controlul se poate desfasura numai dupa consemnarea in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, a datelor prevazute la alin. (1).
(4) In situatia neprezentarii registrului unic de control in format fizic, pentru contribuabilii altii decat cei prevazuti la alin (1) al art. 1, verificarea se efectueaza, iar cauzele neprezentarii se consemneaza in actul de control.
(5) Dupa finalizarea controlului, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost prezentat organului de control, se inscriu obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum si constatarile mentionate in actul de control. In registrul unic de control electronic se inregistreaza obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum se incarca si actul de control.
(6) Lipsa inscrierii informatiilor mentionate la alin. 5 in registrul unic de control atrage dupa sine nulitatea actului de control intocmit.

Art. 4. -

(1) Registrul unic de control in format fizic se numeroteaza, se sigileaza si se pastreaza pe o durata de 5 ani de la data ultimului control consemnat in acesta.
(2) Registrul unic de control in format fizic se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare.
(3) Registrul unic de control in format fizic se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlalte categorii de contribuabili.
(4) Registrul unic de control in format fizic se tipareste de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A., aflata sub autoritatea Ministerului Finantelor.

Art. 5. -

(1) Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, asigura gratuit accesul la aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic, atat pentru contribuabilii prevazuti la art. 1 alin. (1) cat si pentru organele de control specializate prevazute la art. 2.
(2) Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, asigura functionalitatile aplicatiei informatice - Registrul unic de control electronic, astfel incat sa permita, la orice moment, evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de toate organele de control prevazute la art. 2. precum si trasabilitatea controalelor desfasurate, de la momentul declansarii controlului, pana la momentul finalizarii acesteia, inclusiv constatarile organelor de control precum si contestatiile in sistemul contencios-administrativ si in instanta.
(3) Organele de control specializate publica anual informatii sintetizate despre controalele efectuate care sa cuprinda, cel putin, urmatoarele: numarul de contribuabili inspectati cu gruparea acestora pe categorii relevante (cum ar fi: marime, zona geografica, numar de inspectii derulate in trecut, numar de salariati etc.) constatarile organelor de control, sanctiunile aplicate, sanctiunile colectate, numarul de acte de control contestate in contencios administrativ si alte informatii de interes public.
(4) Informatiile incarcate in registrul unic de control electronic sunt disponibile pe o durata de 5 ani prin grija Ministerului Finantelor si a structurilor sale de specialitate.

Art. 6. -

(1) Contribuabilii existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot opta sa utilizeze in continuare Registrul unic de control achizitionat in baza Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare, dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi, pana la data la care aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic devine functionala sau pana la data la care nu mai indeplinesc conditiile mentionate la alin (2) al art 1.
(2) Contribuabilii existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi, care utilizeaza Registrul unic de control electronic, dupa punerea la dispozitie a aplicatiei de catre Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, au obligatia sa pastreze Registrul unic de control achizitionat in baza Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare, potrivit alin (1).

Art. 7. -

(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor, cu structurile sale de specialitate, dupa caz, elaboreaza norme metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) In termen de cel mult 120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate pune la dispozitie, din oficiu, Registrul unic de control electronic.
(3) Organele de control specializate elaboreaza norme metodologice de aplicare a prezentei legi in ceea ce priveste consemnarea controalelor desfasurate in aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic si a rezultatelor acestora.

Art. 8. -

Neinscrierea, de catre organele de control specializate, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost pus la dispozitia acestora, sau in registrul unic de control electronic a elementelor obligatorii prevazute la alin. (1) si alin (5) ale art. 3 constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii.

Art. 9. -

La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016