
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile urmatoare, avem ca subiect o firma care doreste sa incheie contracte de antrepriza cu persoane fizice rezidente care au un alt loc de munca de baza. Vom vedea care sunt impozitele si taxele generate de un astfel de tip de contract de antrepriza pentru societate si pentru persoana fizica, precum si ce declaratii trebuie depuse de fiecare intre cele doua parti.
Conform art. 114 alin. ((2) lit. g) din Codul fiscal sunt venituri din alte surse, veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Normele metodologice de aplicare a acestui articol stabilesc ca in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" si cap. VII "Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura" din titlul IV al Codului fiscal.
Astfel, daca activitatea nu are caracter de continuitate deci este o activitate ocazionala pur intamplatoare se poate incheia un contract pentru prestarea unui serviciu cu o persoana fizica neautorizata. In acest caz veniturile in cauza se incadreaza in categoria veniturilor din alte surse.
Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Impozitul pe venit se declara de platitor in formularul 100.
Conform art. 177 alin. (3) din Codul fiscal, in anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza urmatoarele venituri:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
Contributia de asigurari sociale de sanatate nu se retine la sursa de platitorul de venit.
In cazurile in care se datoreaza, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.
Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilite prin decizia de impunere anuala, se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
Conform art. 178 alin. (4) din Codul fiscal din Codul fiscal, in cazul veniturilor din alte surse realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Aceasta prevedere a fost introdusa prin punctul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 incepand cu 02.06.2016. Anterior acestei date, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu putea fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul pentru care se calculeaza contributia era singurul realizat.
Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.
Astfel, daca veniturile din alte surse se situeaza sub valoarea de 1250 lei, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza.
Daca veniturile din alte surse sunt in suma de 1250 lei sau mai mari, contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza.
Incepand cu data de 01 ianuarie 2017, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza pentru veniturile din alte surse indiferent daca beneficiarul realizeaza sau nu si alte venituri.
Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul al contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Rapuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu, Consilier juridic
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Contract de antrepriza. Plata avans. Cum declaram si ce obligatii avem?Articole similare
Romanii se tem de controlul ANAF: Aproape 60% dintre ei sunt convinsi ca Fiscul le-ar impune sume suplimentare de plataCheltuieli deductibile: ce sunt, cum se calculeaza si cheltuieli care intra in aceasta categorieMetodologia pentru normele de venit utilizate la impunerea veniturilor obtinute din agriculturaCodul Insolventei a fost publicat in forma finalaCum au fost modificate declaratiile 097 si 700 pentru notificarea intrarii ori iesirii din sistemul de TVA la incasareUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Proiect HG: Suplimentarea bugetului MFP pentru plata bugetarilorCerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale, conform Ordinului 4268/2022Tratament fiscal al veniturilor realizate de salariatOMFP nr. 3781/2019: Principalele aspecte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anualeDrepturi autor editura. Venituri ocazionaleUltimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Ordinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024Legea privind stabilirea salariilor minime europene, aprobata de GuvernRaportari contabile semestriale: Structura si modul de completare a raportarilor contabile la 30 iunie 2023Articole similare
PFA-urile au fost pacalite! OUG 79/2017 NU mai include scutirea de CAS si CASS pentru cei care au si venituri din salarii, cum era prevazut in proiectFormularul 600 - o obligatie declarativa complet inutila, potrivit PNLPersoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independenteContributia de asigurari sociale pentru un PFA. Ce contributii sunt deductibile?Modificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatiiUltimele articole
Declaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna MAI 2025Verificarea si depunerea Declaratiei Unice. La ce sa fie atenti contribuabilii in 2025Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieRegistrul de evidenta PFA. Cine are obligatia intocmirii si pana cand trebuie completat documentulAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA