Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Convergenta reala si paritatea puterii de cumparare

29-Oct-2015
832

In ultimul numar al Revistei de Finante Publice si Contabilitate, intocmite sub egida Ministerului de Finante, prof. univ. dr. Ion GHIZDEANU, presedinte al Comisiei Nationale de Prognoza, discuta despre convergenta reala si paritatea puterii de cumparare.

Convergenta reala nu beneficiaza de tinte integrationiste clare si cuantificabile, asa cum s-a statuat in cazul convergentei nominale, este deja acceptat la nivel european ca cea mai adecvata masura a progreselor de convergenta reala o reprezinta paritatea puterii de cumparare (PPC).

Indiferent de abordarile teoretice sau econometrice ale convergentei reale, abordari ce vor fi prezentate in sinteza in articol, evaluarea reducerii decalajelor dintre state necesita o determinare relativ echivalenta a indicatorilor macroeconomici, care sa elimine incoerentele metodologice sau specificitatile economice interne. La aceste deziderate raspunde paritatea puterii de cumpararecareia i s-a alocat in articol un punct distinct.


Convergenta reala

Convergenta reprezinta unul din principalele repere ale strategiei integrarii europene. Mai mult, termenul convergenta s-a folosit doar spre a caracteriza tendintele de apropiere a nivelurilor de dezvoltare a economiilor reale sau procesul ajungerii din urma a economiilor avansate de catre economiile sarace. Abia in ultimul deceniu termenul s-a extins si asupra evolutiei in timp a unor aspecte legate de indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea Europeana, prin
compatibilizarea institutionala si administrativa (transpunerea si aplicarea acquis-ului comunitar), precum si a unor procese legate de asigurarea stabilitatii economice si monetare si de indeplinirea criteriilor de acces la Zona Euro a tarilor membre UE, ca o conditie constitutionala de trecere la faza superioara a procesului de integrare.

Studierea problemei convergentei reale nu este noua, aproape toti marii economisti care s-au preocupat de dezvoltarea economica pe termen lung introducand in studiile lor aspecte incidente problemelor convergentei reale. Multi dintre ei au tratat insa aceasta problema in mod implicit atunci cand au analizat rolul factorilor de productie in dezvoltarea economica pe termen lung. Tot in mod implicit, ei au tratat problema convergentei reale si atunci cand s-au referit, pe de o parte, la dezvoltarea economica, iar pe de alta parte, la evolutia anumitor categorii de activitati sau/si ramuri economice complexe, cu mare impact economic si social, precum si la institutii si mecanisme economice (structura pietelor, repartitia rezultatelor economice privite ca forma de stimulare economica).

Odata cu dezvoltarea modelelor neoclasice de crestere economica, dar mai ales odata cu trecerea la aplicatii econometrice ale acestor modele, precum si ale altor modele evoluate de crestere a inceput studiul convergentei reale intr-o forma explicita si intr-un mod sistematic. "De asemenea, problema convergentei reale a stat in atentia cercetarilor aplicative din domeniul integrarii europene, precum si in atentia autoritatilor decizionale din Uniunea Europeana, implicate in conducerea si monitorizarea procesului de integrare".

Prin urmare, notele prin care poate fi definita convergenta reala astazi exprima:

- Tendintele de apropiere a nivelurilor de dezvoltare a economiilor reale, inclusiv procesul-tendinta de reducere a decalajelor dintre economiile avansate si economiile sarace prin cresterea ritmurilor de dezvoltare a celor de pe urma;

- Masura in care evolueaza in timp procesele legate de indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea Europeana prin compatibilizarea institutionala si administrativa (transpunerea si aplicarea acquis-ului comunitar);

- Masura in care evolueaza in timp procesele corelate asigurarii stabilitatii economice si monetare, precum si procesele legate de asigurarea criteriilor de acces la Zona Euro a tarilor membre UE;

- Gradul in care procesul de integrare prinde contur real (masura in care strategiile de integrare sunt implementate la nivelul statelor membre, al Uniunii Europene ca organism supranational).

Convergenta reala reprezinta un obiectiv esential al integrarii Romaniei in Uniunea Europeana:
"inlaturarea decalajului dintre Romania si UE cat mai rapid nu este posibila numai prin fortele pietei, intrucat aceste forte conduc mai degraba la divergenta si polarizare. De aceea, sunt necesare instrumente si mecanisme speciale, ca de exemplu coeziunea."

In esenta, convergenta reala reflecta interdependenta dintre unicitatea pietei europene si specificul pietelor nationale, neputandu-se in consecinta identifica reguli si indicatori care sa reflecte modul in care economiile nationale se armonizeaza pentru ca in mod sistemic sa formeze o alta economie – economia europeana.

In fapt, convergenta reala se refera la structuri, fluxuri si comportamente legate de productia, distributia si consumul de bunuri si servicii, care prin combinare trebuie sa maximizeze performantele Pietei Unice Europene. Din acest punct de vedere desi procesul de convergenta reala pare si este in primul rand un proces endogen fiecarei entitati nationale, acesta are si o conotatie globalizatoare, mai ales din perspectiva scopului sau, respectiv acela de armonizare a economiilor zonale intr-un tot unitar, competitiv si eficient.

Paritatea puterii de cumparare

Paritatile puterii de cumparare (PPC) se utilizeaza atat in calitate de convertori de moneda, cat si ca deflatori spatiali de pret. Fac conversia diferitelor valute intr-o moneda comuna si, in procesul de conversie, egalizeaza puterea de cumparare eliminand diferentele intre nivelurile de pret intre tari. Astfel, cand PIB si componentele (calculate prin metoda cheltuielilor) sunt convertite intr-o moneda comuna cu PPC, acestea sunt valorificate la acelasi nivel de pret si deci
reflecta doar diferentele intre volumele de bunuri si servicii achizitionate in tari.

Paritatea puterii de cumparare poate fi privita din mai multe unghiuri, care pot fi partial sau total ilustrate in analizele macroeconomice, respectiv:

? Un indice de pret pentru un bun sau serviciu, diferit de preturile de consum, calculat prin comparatie; acesta ilustreaza raportul dintre preturile aceleiasi marfi in doua tari;

? Un indicator de deflatare a produsului intern brut si a componentelor sale (de exemplu, consumul final), caz in care se ia in calcul un cos de bunuri si servicii comparabile si reprezentative pentru toate pietele supuse comparatiei internationale; in fapt acest indicator este un indicator agregat al preturilor;

? Un indicator al bunastarii, al puterii de cumparare a locuitorilor diferitelor tari;

? O exprimare indirecta a cursului de schimb de echilibru; cursul de schimb implicat in aceasta metoda reprezinta raportul dintre PPC-urile Romaniei si ale unei tari din Zona Euro; altfel spus, se poate aprecia ca daca PIB-ul calculat pe baza cursului mediu de schimb este mai mic decat PIB-ul calculat pe baza PPC, moneda nationala este subevaluata in raport cu euro sau, altfel spus, rata de schimb efectiva subevalueaza nivelul general al preturilor; exista o rezerva in aceasta abordare prin faptul ca PIB prin metoda PPC se exprima printr-o moneda teoretica si nu prin euro.

Sursa: Revista de Finante Publice si Contabilitate, MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Convergenta reala si paritatea puterii de cumparare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pe 2019: Presedintele Romaniei sesizeaza Curtea Constitutionala!
    • Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, nu doar ca NU APROBA Bugetul de stat pe anul 2019, dar a trimis chiar o sesizare de neconstitutionalitate Curtii Constitutionale vineri, 22 februarie a.c., privind Legea bugetului. ”Un lucru e clar: guvernarea PSD a esuat. In spitale, probleme peste probeleme, educatia este subfinantata, economia Romaniei este bulversata mai ales dupa Ordonanta 114 data in mare taina la sfarsitul anului trecut. De autostrazi nici nu poate fi vorba. Despre justitie......» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016