Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Zoom fiscal: Convergenta reala si paritatea puterii de cumparare

29-Oct-2015
568

In ultimul numar al Revistei de Finante Publice si Contabilitate, intocmite sub egida Ministerului de Finante, prof. univ. dr. Ion GHIZDEANU, presedinte al Comisiei Nationale de Prognoza, discuta despre convergenta reala si paritatea puterii de cumparare.

Convergenta reala nu beneficiaza de tinte integrationiste clare si cuantificabile, asa cum s-a statuat in cazul convergentei nominale, este deja acceptat la nivel european ca cea mai adecvata masura a progreselor de convergenta reala o reprezinta paritatea puterii de cumparare (PPC).

Indiferent de abordarile teoretice sau econometrice ale convergentei reale, abordari ce vor fi prezentate in sinteza in articol, evaluarea reducerii decalajelor dintre state necesita o determinare relativ echivalenta a indicatorilor macroeconomici, care sa elimine incoerentele metodologice sau specificitatile economice interne. La aceste deziderate raspunde paritatea puterii de cumpararecareia i s-a alocat in articol un punct distinct.


Convergenta reala

Convergenta reprezinta unul din principalele repere ale strategiei integrarii europene. Mai mult, termenul convergenta s-a folosit doar spre a caracteriza tendintele de apropiere a nivelurilor de dezvoltare a economiilor reale sau procesul ajungerii din urma a economiilor avansate de catre economiile sarace. Abia in ultimul deceniu termenul s-a extins si asupra evolutiei in timp a unor aspecte legate de indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea Europeana, prin
compatibilizarea institutionala si administrativa (transpunerea si aplicarea acquis-ului comunitar), precum si a unor procese legate de asigurarea stabilitatii economice si monetare si de indeplinirea criteriilor de acces la Zona Euro a tarilor membre UE, ca o conditie constitutionala de trecere la faza superioara a procesului de integrare.

Studierea problemei convergentei reale nu este noua, aproape toti marii economisti care s-au preocupat de dezvoltarea economica pe termen lung introducand in studiile lor aspecte incidente problemelor convergentei reale. Multi dintre ei au tratat insa aceasta problema in mod implicit atunci cand au analizat rolul factorilor de productie in dezvoltarea economica pe termen lung. Tot in mod implicit, ei au tratat problema convergentei reale si atunci cand s-au referit, pe de o parte, la dezvoltarea economica, iar pe de alta parte, la evolutia anumitor categorii de activitati sau/si ramuri economice complexe, cu mare impact economic si social, precum si la institutii si mecanisme economice (structura pietelor, repartitia rezultatelor economice privite ca forma de stimulare economica).

Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Odata cu dezvoltarea modelelor neoclasice de crestere economica, dar mai ales odata cu trecerea la aplicatii econometrice ale acestor modele, precum si ale altor modele evoluate de crestere a inceput studiul convergentei reale intr-o forma explicita si intr-un mod sistematic. "De asemenea, problema convergentei reale a stat in atentia cercetarilor aplicative din domeniul integrarii europene, precum si in atentia autoritatilor decizionale din Uniunea Europeana, implicate in conducerea si monitorizarea procesului de integrare".

Prin urmare, notele prin care poate fi definita convergenta reala astazi exprima:

- Tendintele de apropiere a nivelurilor de dezvoltare a economiilor reale, inclusiv procesul-tendinta de reducere a decalajelor dintre economiile avansate si economiile sarace prin cresterea ritmurilor de dezvoltare a celor de pe urma;

- Masura in care evolueaza in timp procesele legate de indeplinirea conditiilor de aderare la Uniunea Europeana prin compatibilizarea institutionala si administrativa (transpunerea si aplicarea acquis-ului comunitar);

- Masura in care evolueaza in timp procesele corelate asigurarii stabilitatii economice si monetare, precum si procesele legate de asigurarea criteriilor de acces la Zona Euro a tarilor membre UE;

- Gradul in care procesul de integrare prinde contur real (masura in care strategiile de integrare sunt implementate la nivelul statelor membre, al Uniunii Europene ca organism supranational).

Convergenta reala reprezinta un obiectiv esential al integrarii Romaniei in Uniunea Europeana:
"inlaturarea decalajului dintre Romania si UE cat mai rapid nu este posibila numai prin fortele pietei, intrucat aceste forte conduc mai degraba la divergenta si polarizare. De aceea, sunt necesare instrumente si mecanisme speciale, ca de exemplu coeziunea."

In esenta, convergenta reala reflecta interdependenta dintre unicitatea pietei europene si specificul pietelor nationale, neputandu-se in consecinta identifica reguli si indicatori care sa reflecte modul in care economiile nationale se armonizeaza pentru ca in mod sistemic sa formeze o alta economie – economia europeana.

In fapt, convergenta reala se refera la structuri, fluxuri si comportamente legate de productia, distributia si consumul de bunuri si servicii, care prin combinare trebuie sa maximizeze performantele Pietei Unice Europene. Din acest punct de vedere desi procesul de convergenta reala pare si este in primul rand un proces endogen fiecarei entitati nationale, acesta are si o conotatie globalizatoare, mai ales din perspectiva scopului sau, respectiv acela de armonizare a economiilor zonale intr-un tot unitar, competitiv si eficient.

Paritatea puterii de cumparare

Paritatile puterii de cumparare (PPC) se utilizeaza atat in calitate de convertori de moneda, cat si ca deflatori spatiali de pret. Fac conversia diferitelor valute intr-o moneda comuna si, in procesul de conversie, egalizeaza puterea de cumparare eliminand diferentele intre nivelurile de pret intre tari. Astfel, cand PIB si componentele (calculate prin metoda cheltuielilor) sunt convertite intr-o moneda comuna cu PPC, acestea sunt valorificate la acelasi nivel de pret si deci
reflecta doar diferentele intre volumele de bunuri si servicii achizitionate in tari.

Paritatea puterii de cumparare poate fi privita din mai multe unghiuri, care pot fi partial sau total ilustrate in analizele macroeconomice, respectiv:

? Un indice de pret pentru un bun sau serviciu, diferit de preturile de consum, calculat prin comparatie; acesta ilustreaza raportul dintre preturile aceleiasi marfi in doua tari;

? Un indicator de deflatare a produsului intern brut si a componentelor sale (de exemplu, consumul final), caz in care se ia in calcul un cos de bunuri si servicii comparabile si reprezentative pentru toate pietele supuse comparatiei internationale; in fapt acest indicator este un indicator agregat al preturilor;

? Un indicator al bunastarii, al puterii de cumparare a locuitorilor diferitelor tari;

? O exprimare indirecta a cursului de schimb de echilibru; cursul de schimb implicat in aceasta metoda reprezinta raportul dintre PPC-urile Romaniei si ale unei tari din Zona Euro; altfel spus, se poate aprecia ca daca PIB-ul calculat pe baza cursului mediu de schimb este mai mic decat PIB-ul calculat pe baza PPC, moneda nationala este subevaluata in raport cu euro sau, altfel spus, rata de schimb efectiva subevalueaza nivelul general al preturilor; exista o rezerva in aceasta abordare prin faptul ca PIB prin metoda PPC se exprima printr-o moneda teoretica si nu prin euro.

Sursa: Revista de Finante Publice si Contabilitate, MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Zoom fiscal: Convergenta reala si paritatea puterii de cumparare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.