Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a transmis recent un comunicat in care face referire la problemele intampinate in executarea sentintelor penale – valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA, precum si la operationalizarea Directiei Executari Silite Cazuri Speciale din ANAF.
1. Probleme intampinate in executarea sentintelor penale - valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA
Consideratii generale
In luna aprilie a.c., ANAF a prezentat un raport oficial care reliefeaza faptul ca recuperarea prejudiciilor este ingreunata in cea mai mare parte din cauze independente de ANAF.
Exemple:
· instantele comunica cu intarziere de pana la 4 ani hotararile penale ramase definitive
· sunt in curs formalitatile legale de partaj /iesire din indiviziune fortata
· persoanele fizice de la care trebuie recuperat prejudiciul nu detin bunuri sau venituri urmaribile sau pentru care s-a declarat starea de insolvabilitate
SAF-T Ghid de raportare corecta
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In plus, ANAF a atras atentia asupra gradului extrem de mare de incarcare a unei institutii care are ca principal obiect de activitate colectarea si administrarea veniturilor datorate bugetului de stat, prin prisma celor patru bugete administrate de ANAF.
Printre sarcinile suplimentare, amintim aici:
1. sarcina de colectare a creantele bugetare rezultate din utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora
2. sarcina de colectare a creantelor de la contribuabilii care nu au respectat conditiile impuse prin programele in temeiul carora li s-au acordat facilitati cum ar fi : programul "Prima casa", programul "Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii”, programul privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, programului de "stimulare a cumpararii de autoturisme noi”, etc
3. sarcina de a recupera prin procedura de executare silita sanctiunile contraventionale stabilite de catre diverse institutii care se fac venit la bugetul de stat, cum ar fi:
- Consiliul Concurentei
- Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale
- Inspectoratul Teritorial de Munca
- Inspectoratul de Stat in Constructii
- Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- Organele abilitate ale Ministerului Afacerilor Interne
- Inspectoratele Teritoriale de Regim Silvic si de Vanatoare etc.
Consideram ca, atat din punctul de vedere al cuantumului prejudiciului, cat si al interesului manifestat de mass-media si publicul larg, cazul ICA este reprezentativ si edificator in ce priveste informarea corecta a opiniei publice legata de responsabilitatea ANAF in cazul executarii sentintelor penale.
Cazul ICA
Din aspectele prezentate in continuare, reiese fara dubii faptul ca valorificarea bunurilor sechestrate in dosarul ICA este ingreunata din cauze care sunt independente de competentele ANAF, conferite de actualul cadrul legislativ.
in ce priveste atributiile ANAF, mentionam ca acestea au fost indeplinite in totalitate (intabulare, inventariere, evaluare), bunurile fiind disponibile pentru valorificare.
Cu toate acestea, va prezentam situatia reala si problemele legate de valorificarea bunurilor confiscate in dosarul ICA, cu mentiunea ca nu contestam si nu comentam dreptul la justitie al partilor implicate si nici deciziile instantelor, fiind vorba doar de informarea onesta a opiniei publice, prin intermediul mass-media, cu privire la o tema actuala si problematica care priveste ANAF.
1. Prin sentinta 888/08.08.2014, pe langa alte bunuri, au fost confiscate urmatoarele 4 bunuri imobile:
- terenul 29.220 mp (din str. Garlei 1D)
- imobilul unde functioneaza postul de televiziune Antena 3 (?os. Bucuresti-Ploiesti
nr. 25-27)
- teren 4.457 mp+cladire P+3 (str. Garlei 1B)
- teren 3.000 mp+cladire P+8 (str. Garlei 1B) - sediul Grivco
2. Acestea NU sunt scoase la licitatie in prezent intrucat exista litigii in curs care vizeaza aceste bunuri imobile, litigii care au fost notate ca sarcini in cartea funciara.
3. Aceste litigii sunt rezultatul actiunilor demarate in instanta de catre SC Antena 3 SA, SC Antena Grup SA, Grupul Industrial Voiculescu si compania SC Grivco SA. 4. Subiectul litigiilor il constituie atat recunoasterea contractelor de inchiriere dintre reclamanti si fostii proprietari si, implicit, a dreptului de preemtiune (prioritate la cumparare) al chiriasilor la achizitionarea imobilelor, cat si legalitatea intabularii dreptului de proprietate inscris pe numele statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
5. De exemplu, in dosarul nr.17616/3/2015 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti sectia a IV-a civila, Societatea Antena TV Group SA a solicitat constatarea valabilitatii contractului de inchiriere incheiat cu Compania de Cercetari Aplicative si Investitii SA si a dreptului de preemtiune la cumpararea imobilului situat in ?oseaua Bucuresti-Ploiesti, nr. 25-27, sector 1.
Prin sentinta civila nr. 1299/04.11.2015,Tribunalul Bucuresti sectia a IV-A civila, a admis actiunea, respectiv a constatat valabilitatea la data de 08.08.2014 a contractului de inchiriere incheiat la 01.09.2007 intre Antena TV Group S.A, si S.C. Compania de Cercetari Aplicative si Investitti S.A , astfel cum a fost modificat prin Actul Aditional nr.1/27.03.2009, Actul Aditional nr. 2/01.08.2011, Actul Aditional nr. 2 bis /31.08.2012 si actul aditional nr. 3 /09.10.1012. Instanta a constatat dreptul de preemtiune al reclamantei la cumpararea imobilului ce reprezinta spatiul inchiriat potrivit contractului de inchiriere mentionat, la pretul stabilit de comisia de evaluare pe baza raportului de expertiza tehnica sau de evaluare, potrvit art. 22 alin. 8 din Normele metodologice de aplicare a O.G. nr. 14/2007.
Mentionam ca ANAF a formulat cale de atac impotriva acestei decizii.
6. Elocventa pentru intelegerea problemelor cu care ANAF se confrunta in valorificare este si situatia care vizeaza terenul de 3.000 mp+cladire P+8 (str. Garlei 1B) – sediul Grivco (dosar 36368/3/2015). Dupa ce plangerea reclamantilor a fost respinsa, acestia au continuat demersurile in instanta, iar in luna octombrie au introdus noi actiuni, inregistrandu-le in cartea funciara in 23.10.2015.
7. in ceea ce priveste dosarul 61665/299/2014 (terenul 29.220 mp din str. Garlei 1D), cat si dosarul 61666/299/2014 (teren 4.457 mp+cladire P+3 din str. Garlei 1B), acestea au ca obiect reclamarea nelegalitatii intabularii a dreptului de proprietate inscris pe numele statului roman. in aceste dosare instanta de fond a respins actiunea reclamantilor, acestia avand drept de a exercita cale de atac impotriva sentintei judecatoresti in termen de 30 de zile de la data la care hotararea le-a fost comunicata. Subliniem faptul ca, pana la acesta data, instanta NU a comunicat ANAF motivarea sentintelor pronuntate in luna iunie a.c.
8. Toate litigiile amintite au fost inscrise ca sarcina de reclamantii din dosare in cartea funciara, inscriere contestata de institutia noastra.
9. Potrivit legislatiei in vigoare, ANAF poate scoate la licitatie imobilele mentionate la pct. 2, asumandu-si insa riscul de a nu primi nicio oferta, in conditiile in care probabilitatea ca un potential cumparator/i sa-si asume achizitonarea unor imobile de valoare ridicata cu sarcini este extrem de scazuta. Mentionam faptul ca scoaterea la licitatie publica avand ca rezultat nevanzarea imobilelor, din cauza lipsei ofertantilor, conduce automat la diminuarea pretului de vanzare cu 25%, la fiecare licitatie.
in cazul in care s-ar initia procedurile de valorificare, cu reducerea succesiva a pretului de vanzare (potrivit legii), exista riscul real al valorificarii in ultima etapa la un pret cu mult sub cel din rapoartele de evaluare.
Din acest motiv, ANAF apreciaza ca, pana la solutionarea tuturor litigiilor, nu este oportuna scoaterea la vanzare a bunurilor imobile, avand in vedere ca interesul ANAF este de a obtine pentru statul roman o suma cat mare.
2. Operationalizarea Directiei Executari Silite Cazuri Speciale din ANAF
Consideratii generale
in vederea remedierii propriilor deficiente din cadrul activitatii privind executarea hotararilor judecatoresti pronuntate de instantele penale, incepand cu 18.11.2015, a fost infiintata "Directia executari silite cazuri speciale", urmand a fi operationalizata efectiv de la 01.01.2016.
Principalul obiect de activitate il constituie punerea in executare a hotararilor judecatoresti din dosarele cu cazuistica penala.
Detalii legate de functionarea Directiei executari silite cazuri speciale 1. Directia executari silite cazuri speciale are ca obiect de activitate coordonarea si monitorizarea activitatii de executare silita a sumelor cuvenite bugetului general consolidat al statului, precum si a bunurilor sechestrate sau confiscate, dispuse prin:
·hotarari judecatoresti definitive, pronuntate in materie penala
·hotarari judecatoresti definitive pronuntate ca urmare a sesizarilor formulate de catre comisiile de cercetare a averilor de pe langa curtile de apel prin care s-a dispus fie confiscarea unei cote parti dintr-un bun sau a anumitor bunuri determinate, constatate ca fiind dobandite nejustificat, fie plata unei sume de bani egala cu valoarea bunului dobandit nejustificat
·ordine ale ministrului finantelor publice de blocare a fondurilor sau a resurselor economice care se afla in proprietate, sunt detinute sau se afla sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entitati desemnate, ce fac obiectul sanctiunilor internationale, potrivit legii
·alte titluri executorii prin care se stabilesc dobanzi, penalitati de intarziere, majorari de intarziere, sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotarari judecatoresti definitive, cele prin care se stabileste cuantumul cheltuielilor de executare silita, precum si cele prin care se stabileste suma reprezentand diferenta de pret si\sau cheltuielile prilejuite cu urmarirea bunului
2. Vor exista 8 servicii teritoriale la nivelul directiilor regionale si o structura de coordonare in cadrul aparatului central. in acesta structura isi desfasoara activitatea atat functionari cu experienta in activitatea de urmarire penala (inclusiv institutire sechestre) detasati din cadrul MAI, cat si specialisti in executare silita din cadrul ANAF.
3. Angajatii directiei centrale si ai serviciilor regionale vor fi dotati cu uniforme si autoturisme inscriptionate.
4. Pana la 31.12.2015 aplicatia informatica, dezvoltata cu reurse proprii, pentru monitorizeazarea hotararilor judecatoresti pronuntate in materie penala va fi incarcata cu toate datele preluate din inscrisurile tranmise de din instante, precum si din rapoartele stadiul executarii silite al fiecarui caz in parte (ex: popriri, sechestre, sume valorificate).
5. Precizam ca, pentru evitarea inadvertentelor in explicitarea considerentelor si a dispozitivelor hotararilor judecatoresti de pus in aplicare, se va solicita asistenta permanenta prin detasare de personal calificat din cadrul parchetelor, in toate cazurile semnificative din punctul de vedere al valorii prejudiciului.
Avand in vedere aceste impedimente cu care se confrunta ANAF in executarea sentintelor penale apreciem ca se impune modificarea legislatiei si crearea unui cadru legislativ care sa usureze punerea in executare si, implicit, recuperarea prejudiciilor cauzate prin acte si fapte penale.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF a colectat 66,62 miliarde lei in patru luniCea mai arzatoare problema fiscala din ultimii ani a fost solutionata de Curtea de Justitie. Afla toate detaliileANAF: Raspunsuri cu privire la depunerea electronica a declaratiilor fiscaleANAF propune modificarea unor declaratii de inregistrare fiscala: D 010, D 015, D 030Impozitul pe venitul IMM-urilor se poate reduce la jumatateUltimele articole
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabiliiDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalReminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importanteArticole similare
Calaul executarilor silite: ANAF nu iarta bancile grecesti si portughezeProiect ANAF: Legitimatiile eliberate executorilor fiscaliAnul 2024, sub amenintarea amenzilor! Iata solutiile consultantilor fiscali pentru perioada de dupa 1 iulieProcedura de indeplinire a atributiilor ANAF privind domeniul sanctiunilor internationale, modificata. Proiect de OrdinFactura de vanzare prin executor judecatoresc. Cine va colecta TVA-ul?Ultimele articole
E-Factura in 2024: Cand apare obligatia inscrierii in registrul RO e-FacturaMarcel Bolos anunta reorganizarea ANAF si digitalizarea vamii romaneControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalFlorin Citu: Popririle, executarile silite si impozitul specific pentru companii si persoane fizice sunt prelungiteA fost abrogat Ordinul nr. 3040/2018, prin care s-au stabilit operatiunile de debitare a contului de TVA (Proiect de Ordin)Articole similare
Ministrii de Finante din UE au dezbatut platile suplimentare la bugetul suplimentarIn atentia firmelor: Prima competitie de proiecte sustenabile romanestiDe ce nu se ocupa Fiscul de colectare? Institutia a devenit expeditor...Boc: Romania ar putea iesi din criza cu cel putin sase luni mai tarziu decat restul tarilorS-au aprobat platile in sectorul zootehnicUltimele articole
Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiControale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleModificari la Legea societatilor: Actionarii pot vota si prin corespondenta sau online in Adunarile Generale (Legea 299/2024)12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaArticole similare
Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor IndisponibilizateReducerea penalitatilor de intarziere pentru obligatiile restante la 31 august 2011Scapa de penalitati aplicand corect OG 30 din 2011Comunicat ANAF: Reamintirea unor aspecte cu privire la formularul 205Buletin ANAF: Noutati cu incidenta fiscala din ultima parte a lunii februarieUltimele articole
Controale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalPFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Normele de aplicare IMM Leasing au fost modificate. Platile se efectueaza pana la data de 31 octombrie 2022Esalonare la plata. Care sunt consecintele pentru neplata sumelor ?Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri
Intrebare: In declaratia 390 ce fel de bunuri se declara? Am cumparat un acumulator de 150 lei. Il consideram bun cumparat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Am o sucursala a unei asociatii care, incepand cu 01.01.2025, nu va mai avea 5 angajati. Sucursala este in Brasov, iar societatea mama este in Bucuresti. In mod normal, ar trebui completata declaratia 010 (700) si ar trebui retras...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA