Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza masurilor MFP: Codul de procedura fiscala, TVA la incasare si alte modificari din ianuarie 2013-februarie 2014

25-Feb-2014
2861
Ministerul de Finante a publicat un raport cu privire la masurile fiscale luate in perioada ianuarie 2013 - februarie 2014 care au vizat mediul de afaceri si sistemul fiscal.

Astfel, in perioada ianuarie 2013 - februarie 2014, in timpul mandatului domnului ministru Daniel Chitoiu, directiile strategice imprimate de conducerea Ministerului Finantelor Publice au urmarit cu precadere adoptarea masurilor care sa vina in sprijinul mediului de afaceri, prin reformarea sistemului fiscal si de administrare fiscala, precum si prin asigurarea stabilitatii macroeconomice in vederea adoptarii masurilor de relaxare fiscala.

Printre obiectivele majore, asumate inca de la preluarea mandatului de catre domnul Daniel Chitoiu, se numara reorganizarea ANAF, a carei operationalizare partiala realizata in luna decembrie 2013, a produs deja primele efecte, incasarile in ianuarie 2014 fiind cu 6,5% peste planul stabilit si cu 13,2% mai mult, in termeni nominali, fata de ianuarie 2013.

De asemenea, in parteneriat cu reprezentantii mediului de afaceri, au fost rescrise Codul fiscal si Codul de procedura fiscala, acestea aflandu-se in momentul de fata pe traseul de avizare. Prin unificarea actelor normative din domeniul fiscal, in premiera in ultimii 24 de ani, intr-un Cod fiscal clar, coerent, fara loc de interpretari, va creste eficienta administrarii fiscale, si vor fi simplificate procedurile de administrare a creantelor fiscale.

A fost adoptata, incepand cu septembrie 2013, reducerea TVA la produsele de panificatie, de la 24% la 9%.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Lichidare voluntara. Aspecte contabile si fiscale Se doreste dizolvarea si lichidarea unei societati comerciale fara numirea unui lichidator incepand cu luna noiembrie 2025. Asociatul unic este o alta persoana juridica. Care sunt...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligativitate retinerii garantii salariati Avem o intrebare referitoare la obligativitatea retinerii garantiilor de la angajatii din departamentul trezorerie (care gestioneaza platile) din cadrul unei societati comerciale...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura neprimita in SPV Daca primesc o factura de servicii taxi, emisa de BOLT Operations OU Estonia in numele Basti Driver SRL (societate platitoare de TVA in Romania), dar factura nu apare incarcata in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reparatii auto si incasare despagubiri de la client Avand in vedere cele precizate de dvs mai sus: - in cazul in care deduc TVA-ul aferent acestor facturi de reparatii, modalitatea corecta de facturare a despagubirii ar fi suma fara...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare CS constituit Firma este din anul 2022. Dintr-o eroare la capital social este trecut 200 de lei. Acum am constatat ca de fapt este 100 de lei. Va rog sa confirmati daca este NC 1012 = 456 100 de...citeste mai mult


Dintre masurile de relaxare fiscala si dezvoltare economica, scaderea CAS cu 5 puncte procentuale si neimpozitarea profitului reinvestit, anuntate de ministrul Daniel Chitoiu dupa negocierile cu FMI, BM si CE din noiembrie 2013 si ianuarie 2014 si asumate inca de la preluarea mandatului in 2013, vor fi evaluate in luna aprilie in cadrul negocierilor cu institutiile financiare internationale, in vederea implementarii acestora incepand cu 1 iulie 2014.

Redam mai jos unele dintre aceste masuri:

Rescrierea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala

prin consultarea permanenta a mediului de afaceri, au fost introduse numeroase propuneri menite sa contribuie la simplificarea fiscalitatii si la cresterea competitivitatii fiscale a mediului economic

Reducerea TVA

reducerea TVA de la 24% la 9% contribuie la reeucerea evaziunii ceea ce va contribui la salubrizarea acestui domeniu si va rasplati, prin capitalizare, agentii economici onesti in relatia cu statul

Accelerarea si simplificarea rambursarii TVA

simplificarea procedurilor de rambursare de TVA
la sfarsitul lunii august 2013 s-a ajuns in premiera la zi cu rambursarile de TVA. Efortul bugetar a fost de 1,2 miliarde de lei
in februarie 2014 ANAF a rambursat TVA in valoare de 1,274 miliarde lei
firmele şi-au putut capitaliza in mod operativ activitatea
aceste masuri au ca scop final rambursarea TVA in termenul legal prevazut de Codul fiscal si Codul d eprocedura fiscala

Modificarea sistemului TVA la incasare prin introducerea caracterului optional incepand cu data de 1 ianuarie 2014

de aceasta masura vor beneficia aproape jumatate de milion de contribuabili
masura a fost luata dupa consultari cu mediul de afaceri

Scutirea castigurilor de capital pentru favorizarea societatilor de tip holding prin:

scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri
scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare
scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice
aceste facilitati se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare

Reducerea penalitatilor de intarziere la plata taxelor si impozitelor

au fost reduse penalitatile de intarziere la plata taxelor si impozitelor prin inlocuirea penalitatii de 15% aplicabile pentru depasirea termenunlui de plata cu mai mult de 90 de zile, cu o penalitate de 0,02% pe zi de intarziere, adica 7,3% pe an. Astfel, venim in intampinarea dificultatilor mediului de afaceri printr-un tratament fiscal mai putin impovarator

Amanarea la plata a obligatiilor fiscale administrate de ANAF

au fost adoptate masuri clare in domeniul esalonarii la plata, menite sa "dezghete" raporturile economice dintre intreprinzatori si stat, precum si in sfera exclusiva a mediului de afaceri: de exemplu, OUG nr 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, precum si instituirea unor facilitati fiscale pentru contribuabilii care au de incasat sume de la autoritatile competente in gestionarea fondurilor europene, facilitati sub forma amanarii la plata a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sau transmise spre recuperare acesteia.

Reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an

pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente
masura este similara cu prevederea care va fi introdusa pentru persoana juridica romana care primeste dividende de la o filiala a ei, in contextul favorizarii societatilor de tip holding

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

modificarea conditiilor de incadrare in categoria microintreprinderilor si de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor
introducerea conditiei de aplicare a acestui impozit daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este sub 20%
iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20%

Eliminarea din baza de impunere a veniturilor reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate, pentru reducerea influentei din cursul valutar si a unor elemente de venit care sunt reflectate specific din punct de vedere contabil

Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii

a fost adoptata, prin OUG 92/2013, Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii.
este vorba de un program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii IMM-urilor,care consta in acordarea unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/firma pe o perioada de maxim 24 luni si garantarea creditului de catre stat, in procent de maxim 50% din valoarea finantarii.
programul vizeaza sprijinirea accesului IMM-urilor la obtinerea de credite destinate finantarii capitalului de lucru, cu posibilitatea prelungirii pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit.
plafonul de garantii pe acest program este de 2 miliarde lei, bani meniti sa dinamizeze un sector extrem de important pentru economia reala.

Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele structurale ale UE

Se va aloca un plafon al garantiilor de 100 milioane euro pentru anul 2014

Garantiile pentru acordurile de principiu care nu s-au materializat pana la finele anului 2013 in contracte de garantare vor fi emise dupa finalizarea demersurilor legale necesare, in vederea accesarii finantarilor bancare de catre unitatile administrativ teritoriale, lucru ce se va intampla in anul 2014

Acordarea acestor masuri contribuie la dinamizarea activitatii economice, prin realizarea unei efect multiplicator in economie.



Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016