Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Baza de calcul pensii pentru un PFA. Ce cota se aplica?

04-Mar-2016
9174

Un subiect pe care dorim sa il discutam mai jos aduce din nou in prim-plan activitatile independente si, in speta, regimul PFA-urilor.

Astfel, dam ca exemplu o persoana fizica, neangajata cu contract de munca, inregistrata ca PFA in sistem real care a depus in fiecare an pana in 2015 Declaratia 600 si s-a asigurat la un venit de 35% din salariul mediu brut pe economie.

Vom vedea, la depunerea declaratiei 600 pentru anul 2016, daca pentru baza de calcul pentru CAS se aplica procentul de cota indiviuduala 10,5% sau de cota integrala 26,3%.

Cu privire la CAS – pensie pentru a vedea daca se datoreaza CAS sau nu, analizam art. art.148 alin.4 , mai jos redat:

"Persoanele fizice prevazute la alin. (1) si (2) se incadreaza in categoria asiguratilor obligatoriu in sistemul public de pensii daca indeplinesc urmatoarele conditii, dupa caz:

a) venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;
b) venitul lunar estimat a se realiza (…) depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;

Astfel, persoana fizica, va datora in mod obligatoriu CAS daca acesta nu este pensionar sau daca in 2015 acesta a avut un venit net mai mare de 938 lei/luna sau daca in 2016, estimeaza ca va avea un venit net mai mare de 938 lei/luna.

Astfel, in cazul obtinerii unui venit net mai mic de 938 lei /luna (11.256 lei/an) titularul cabinetului nu va datora contributie de asigurari sociale de 10,5%.

Valoarea de 938 lei reprezinta 35% din castigul salarial mediu brut. In anul 2016, castigul salarial mediu brut pe economie este de 2681 lei (2681 x35% = 938 lei).

In cazul in care se obtine un venit net mai mare de 938 lei/luna, respectiv 11.256 lei/an (in anul 2015 sau estimat in anul 2016), persoana fizica va declara si plati CAS anticipat in cota obligatorie de 10,5% si optional si cota angajatorului de 15,8%.

Baza de calcul la care se aplica procentele de mai sus este 35% din castigul salarial mediu brut pe economie (938 lei), astfel ca lunar obligatia de plata este de 10,5% x938 = 98 lei/luna, respectiv 1182 lei/an.Contributia de asigurari sociale se plateste trimestrial reprezentand plati anticipate. Astfel, titularul intreprinderii individuale va plati trimestrial suma de 296 lei, urmand sa efectueze regularizarea in anul urmator functie de venitul net obtinut in anul curent. Astfel, in anul urmator persoana fizica va regulariza CAS platit anticipat, astfel incat aceasta sa fie datorata in functie de venitul net, astfel:

- daca venitul net impozabil (exclsuiv CAS) este mai mare decat contravaloarea a 35% din salariul mediu brut/an dar mai mic decat contravaloarea a 5 salarii medii brute pe economie, CAS de 10,5% se va aplica la venitul net realizat (exclusiv CAS);
- daca venitul net impozabil (exclusiv CAS) este mai mare decat contravaloarea a 5 salarii medii brute pe economie, CAS de 10,5% se va aplica la baza de calcul reprezentand contravaloarea a 5 salarii medii pe economie astfel ca suma maxima ce se va achita obligatoriu anual este de 10,5% x 2681*5*12 = 16.890 lei/an.

Redam mai jos prevederile legale art.148:

" (1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, prevazut la art. 139 alin. (3), in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate.

(3) Pentru persoanele fizice prevazute la alin. (1), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale se recalculeaza in anul urmator celui de realizare a venitului, in baza declaratiei privind venitul realizat, si se stabileste ca diferenta intre venitul brut realizat si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, prevazut la art. 139 alin. (3), in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

(5) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) si (2), obligate sa se asigure in sistemul public de pensii, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, declaratia privind indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (4)."


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016