Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributii contract de administrare

16-Nov-2010
12467
Autor: Irina Coma, valabil la 15-Nov-2010

Intrebare:

Va rog sa precizati ce contributii datoreaza administratorul societatii pe actiuni care este administrator pe baza unui contract de administrare, daca este si pensionar.

Raspuns:

In cazul in care va referiti la contract de mandat /administrare incheiat in baza Legii 31/1990, tratamentul fiscal este urmatorul:


In baza art.55 alin.(2) lit. d1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei obtinute de directori/administratori in baza unui contract de mandat /administrator, conform prevederilor legii societatilor comerciale.

Referitor la mandatul directorilor, Legea 31/1990 privind societatile comerciale, prevede faptul ca, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie (art. 152 alin.2).

Remuneratia directorului obtinuta in baza unui contract de mandat se impoziteaza conform art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, aceasta constituind venit din afara functiei de baza si se declara de catre societatea comerciala pe baza declaratiei 100 si a fisei fiscale 210.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. 2 si 3 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, in cazul directorilor societatilor pe actiuni, remuneratia acestora este asimilata salariului si impozitata ca atare, atat din punct de vedere al impozitului (ca venit salarial), cat si din punct de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.

In acest caz, persoana fizica respectiva nu are nicio obligatie, societatii revenindu-i obligatiile de retinere, declarare si plata a tuturor obligatiilor.
In situatia in care persoana respectiva este si pensionar, societatea nu retine si nu plateste contributia de asigurari pentru somaj.

In cazul in care va referiti la un contract de administrare, care nu este intocmit in baza Legii 31/1990, atunci in baza contractului acesta va primi o indemnizatie de administrator.
Din punct de vedere al impozitului pe veniturile din salarii, indemnizatiile administratorilor sunt considerate venituri asimilate salariilor si impozitate ca atare, conform art. 55 alin. 2 lit. j din Codul fiscal.

Daca persoana in cauza este pensionar, atunci:
- persoana fizica respectiva nu datoreaza contributia de asigurari sociale si nici SA ?ul unde indeplineste aceasta functie nu are vreo obligatie in acest sens;
- nu se datoreaza nici contributie pentru asigure pentru accidente de munca si boli profesionale (nici persoana fizica si nici SA ?ul);
- nu se datoreaza nici contributie de asigurari de somaj (nici persoana fizica si nici SA ?ul)
- nu se datoreaza contributia pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale pentru ca aceasta este aplicabila doar in cazul persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj in baza unui contract individual de munca, conform art. 2, art. 4 si art. 7 din Legea 200/2006 (nici persoana fizica si nici SA ?ul);
- deoarece indemnizatia administrarilor este asimilata salariului din punct de vedere fiscal, este inclusa si in baza de calcul a CASS angajat si angajator, conform art. 257 alin. (2) lit. a) si art. 258 alin. (2) din Legea 95/2006, art. 3 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 617/2007, avand in vedere calitatea de asigurat obligatoriu a acestei persoane, in temeiul art. 211 alin. 1 din Legea 95/2006, SA ?lui la care acesta indeplineste calitatea de administrator revenindu-i obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea 95/2006, prin mentionarea acestuia la categoria ?CT? in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a);
- nu exista obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, avand in vedere ca, desi sunt asigurati, conform art. 1 alin. 1 si 2 din OUG 158/2005, administratorii pot solicita oricand retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6) conform Normelor de aplicare a OUG 158/2005, aprobate prin Ordinul comun 60/32/2006.
In concluzie, pentru persoanele care sunt pensionari, SA ? ul la care indeplinesc calitatea de administrator retine, declara si plateste:
- contributia de asigurari de sanatate (angajat si angajator) in cotele de 5,2% si 5,5%
- impozit pe venit de 16%.

- nu exista obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, avand in vedere ca, desi sunt asigurati, conform art. 1 alin. 1 si 2 din OUG 158/2005, administratorii pot solicita oricand retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6) conform Normelor de aplicare a OUG 158/2005, aprobate prin Ordinul comun 60/32/2006.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016