Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii contract de administrare

16-Nov-2010
6695
Autor: Irina Coma, valabil la 15-Nov-2010

Intrebare:

Va rog sa precizati ce contributii datoreaza administratorul societatii pe actiuni care este administrator pe baza unui contract de administrare, daca este si pensionar.

Raspuns:

In cazul in care va referiti la contract de mandat /administrare incheiat in baza Legii 31/1990, tratamentul fiscal este urmatorul:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

In baza art.55 alin.(2) lit. d1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei obtinute de directori/administratori in baza unui contract de mandat /administrator, conform prevederilor legii societatilor comerciale.

Referitor la mandatul directorilor, Legea 31/1990 privind societatile comerciale, prevede faptul ca, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata din punct de vedere fiscal veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie (art. 152 alin.2).

Remuneratia directorului obtinuta in baza unui contract de mandat se impoziteaza conform art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, aceasta constituind venit din afara functiei de baza si se declara de catre societatea comerciala pe baza declaratiei 100 si a fisei fiscale 210.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. 2 si 3 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, in cazul directorilor societatilor pe actiuni, remuneratia acestora este asimilata salariului si impozitata ca atare, atat din punct de vedere al impozitului (ca venit salarial), cat si din punct de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate.

In acest caz, persoana fizica respectiva nu are nicio obligatie, societatii revenindu-i obligatiile de retinere, declarare si plata a tuturor obligatiilor.
In situatia in care persoana respectiva este si pensionar, societatea nu retine si nu plateste contributia de asigurari pentru somaj.

In cazul in care va referiti la un contract de administrare, care nu este intocmit in baza Legii 31/1990, atunci in baza contractului acesta va primi o indemnizatie de administrator.
Din punct de vedere al impozitului pe veniturile din salarii, indemnizatiile administratorilor sunt considerate venituri asimilate salariilor si impozitate ca atare, conform art. 55 alin. 2 lit. j din Codul fiscal.

Daca persoana in cauza este pensionar, atunci:
- persoana fizica respectiva nu datoreaza contributia de asigurari sociale si nici SA ?ul unde indeplineste aceasta functie nu are vreo obligatie in acest sens;
- nu se datoreaza nici contributie pentru asigure pentru accidente de munca si boli profesionale (nici persoana fizica si nici SA ?ul);
- nu se datoreaza nici contributie de asigurari de somaj (nici persoana fizica si nici SA ?ul)
- nu se datoreaza contributia pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale pentru ca aceasta este aplicabila doar in cazul persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj in baza unui contract individual de munca, conform art. 2, art. 4 si art. 7 din Legea 200/2006 (nici persoana fizica si nici SA ?ul);
- deoarece indemnizatia administrarilor este asimilata salariului din punct de vedere fiscal, este inclusa si in baza de calcul a CASS angajat si angajator, conform art. 257 alin. (2) lit. a) si art. 258 alin. (2) din Legea 95/2006, art. 3 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul 617/2007, avand in vedere calitatea de asigurat obligatoriu a acestei persoane, in temeiul art. 211 alin. 1 din Legea 95/2006, SA ?lui la care acesta indeplineste calitatea de administrator revenindu-i obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea 95/2006, prin mentionarea acestuia la categoria ?CT? in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a);
- nu exista obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, avand in vedere ca, desi sunt asigurati, conform art. 1 alin. 1 si 2 din OUG 158/2005, administratorii pot solicita oricand retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6) conform Normelor de aplicare a OUG 158/2005, aprobate prin Ordinul comun 60/32/2006.
In concluzie, pentru persoanele care sunt pensionari, SA ? ul la care indeplinesc calitatea de administrator retine, declara si plateste:
- contributia de asigurari de sanatate (angajat si angajator) in cotele de 5,2% si 5,5%
- impozit pe venit de 16%.

- nu exista obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, avand in vedere ca, desi sunt asigurati, conform art. 1 alin. 1 si 2 din OUG 158/2005, administratorii pot solicita oricand retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6) conform Normelor de aplicare a OUG 158/2005, aprobate prin Ordinul comun 60/32/2006.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii contract de administrare":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.