Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia 390: Cine si cand trebuie sa depuna D390

23-Sep-2024
63078
Declaratia 390: Cine si cand trebuie sa depuna D390

Declaratia 390 - "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" este un document fiscal obligatoriu pentru firmele care desfasoara tranzactii economice cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In acest articol, vom explica cine depune declaratia 390 si cum se completeaza aceasta. De asemenea, vom raspunde la una dintre cele mai frecvente intrebari cu privire la acest document, si anume daca declaratia 390 se depune lunar sau trimestrial!

Ce este declaratia 390 

Declaratia 390, cunoscuta si sub denumirea de „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare” este un document fiscal obligatoriu pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care realizeaza tranzactii cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. 

Acest document are rolul de a raporta autoritatilor fiscale tranzactiile de livrari sau achizitii de bunuri si servicii care au loc intre entitati inregistrate in diferite tari UE. Declaratia 390 este esentiala pentru monitorizarea si verificarea corectitudinii aplicarii TVA in cadrul schimburilor comerciale intracomunitare, contribuind astfel la buna functionare a sistemului de TVA.

Cine depune declaratia 390

Declaratia 390 trebuie depusa de catre persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania si care efectueaza tranzactii intracomunitare. Aceasta include firmele care realizeaza livrari sau achizitii de bunuri si prestari de servicii catre sau din alte state membre ale Uniunii Europene.

Mai precis, obligatia de a depune declaratia revine celor care efectueaza:

  • Livrari intracomunitare scutite de taxa (conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal )
  • Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile
  • Livrari de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare (prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal). O operatiune triunghiulara este o tranzactie comerciala care implica trei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in trei state membre diferite ale UE. Aceasta tranzactie se deruleaza astfel: Un agent economic din statul membru 1 realizeaza o vanzare catre un agent economic din statul membru 2 . Agentul din statul 2 revinde bunurile mai departe catre un agent economic din statul membru 3 , iar bunurile sunt transportate direct din statul membru 1 catre statul membru 3. 
  • Prestari de servicii catre persoane impozabile din UE, nestabilite in Romania (conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal), cu exceptia celor scutite de TVA in statul membru unde sunt impozabile.
  • Achizitii de servicii de la persoane impozabile din UE, nestabilite in Romania (conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal), pentru care persoanele impozabile din Romania au obligatia platii taxei conform art. 307 alin. (2) 
  • Livrari intracomunitare de bunuri prevazute la art. 3151 alin. (8) lit. c) si d) din Codul fiscal 


IMPORTANT!
Declaratia D 390 nu se depune pe zero. Aceasta se depune doar daca in cursul lunii respective agentul economic a inregistrat operatiuni intracomunitare!

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri - Tot ce trebuie sa stiti despre tranzactiile intracomunitare!

Lucrarea contine informatii pretioase despre scutiri de TVA, documente justificative, greseli de evitat!

Comanda ACUM Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri <<<<

Cum se completeaza declaratia 390 

Declaratia 390 contine mai multe sectiuni care trebuie completate, si anume:

1. Sectiunea 1 Perioada de raportare” se completeaza cu: 

  • anul la care se refera declaratia;
  • perioada de raportare aferenta operatiunilor realizate 


Declaratia depusa initial se rectifica prin depunerea unei noi declaratii, pe acelasi format, bifand casuta corespunzatoare de pe formular. 

Dupa completarea anului si perioadei de raportare, urmeaza campurile de "Informatii generale", care se completeaza cu datele firmei, cum ar fi denumirea, codul de identificare fiscala (CUI), si tipul operatiunii (achizitie, livrare, prestare servicii). 

2. Sectiunea a 2-a "Detalii despre tranzactii intracomunitare" - se completeaza cu tranzactiile intracomunitare efectuate, in urmatoarea ordine: 

  • livrari intracomunitare de bunuri (L); 
  • livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare (T); 
  • achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 273 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal care urmeaza transferurilor din alte state membre, achizitii efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare (A);
  • prestari intracomunitare de servicii (P);
  • achizitii intracomunitare de servicii (S);
  • livrari intracomunitare de bunuri efectuate in cadrul regimului special pentru agricultori (R). 


Dupa completarea datelor, se foloseste functia de validare pentru a verifica daca toate campurile sunt corect completate si nu exista erori. Dupa validare, declaratia poate fi transmisa electronic prin SPV sau descarcata si trimisa catre ANAF.

Instructiunile detaliate privind completarea D390 pot fi gasite pe site-ul ANAF

Declaratia 390 termen depunere 2024 

Declaratia 390 se depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a devenit exigibila taxa pentru operatiunile ce trebuie declarate. De asemenea, termenul de depunere al declaratiei 390 este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care bunurile au fost expediate sau transportate in regimul de stocuri la dispozitia clientului, sau in care au intervenit modificari ale informatiilor furnizate anterior. 

Declaratia recapitulativa se depune in format PDF, cu fisier XML, atasat pe suport CD insotit de formatul hartie semnat conform legii, prin una dintre urmatoarele metode: 

  • la registratura organului fiscal competent;
  • la posta, prin scrisoare recomandata.


Declaratia se poate depune si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. 

Declaratia 390 model 2024

Va prezentam mai jos o imagine cu modelul declaratiei D390:


ATENTIE!
Pentru completare, modelul D390 se gaseste pe site-ul ANAF de unde poate fi descarcat in format PDF inteligent. Este important sa se descarce ultima varianta disponibila.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici