Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decontarea utilitatilor. Ce document e indispensabil?

28-Feb-2012
14999
In ceea ce priveste decontarea utilitatilor, e bine sa stim care este documentul in baza caruia putem intocmi procedura corecta de decontare. Dam astfel ca exemplu o societate care are spatiul in care isi desfasoara activitatea inchiriat de la o persoana fizica. In consecinta, vom stabili in baza carui document poate societatea sa isi deconteze cheluielile cu chiria si utilitatile care vin pe numele proprietarului.

Raspuns:

Documentul in baza caruia societatea isi poate deconta chiria este contractul de inchiriere inregistrat la autoritatea fiscala si care este prevazut in Actul constitutiv ca sediu social /punct de lucru, inregistrat la Registrul Comertului. Pentru plata chiriei, proprietarul trebuie sa va emita o chitanta, document care sta la baza inregistrarii in contabilitate a cheltuielii cu chiria si a platilor efectuate.
Pentru decontarea utilitatilor veti avea ca document facturile emise de furnizorii de utilitati, emise pe numele proprietarului, care se vor deconta si deduce in baza contractului de inchiriere si a spatiului pus la dispozitie.

Nu aveti drept de deducere a TVA pentru facturile primite, avand in vedere ca nu sunt emise pe numele societatii.

Cheltuielile sunt deductibile in baza art 21 alin 3 lit m din Codul fiscal , care prevede:

"(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
m) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop"

Normele metodologice prevad:

"37. In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente."


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MONOGRAFIE CONTABILA] Garantie participare licitatie si reglementari cheie

    • Garantia de participare la licitatie reprezinta un instrument financiar utilizat pentru a proteja autoritatea contractanta impotriva unui comportament neloial al ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitii publice. Aceasta nu constituie o livrare de bunuri sau prestare de servicii si, prin urmare, nu intra in sfera de aplicare a TVA. Reglementarile fiscale si contabile stabilesc tratamente clare privind evidenta si deductibilitatea acestor sume. In continuarea articolului vom vedea...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA

    • Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE, in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul. In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala, aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine, urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverse. In acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comerciale

    • Sistemul RO e-Transport se aplica transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal si are ca scop monitorizarea acestora pentru combaterea evaziunii. Este important ca operatorii economici sa inteleaga corect modul de declarare, datele obligatorii si cerintele legale, pentru a asigura conformitatea si evitarea sanctiunilor. Avem aceasta situatie. In cazul in care pe factura fiscala avem bunuri care au acelasi cod NC, insa sunt produse diferite, de exemplu fire de tesatura care au cod NC 55109000...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?

    • Declaratia 406 (SAF-T) reprezinta un instrument esential in digitalizarea controlului fiscal din Romania. Aceasta implica raportarea electronica a datelor contabile catre ANAF, in functie de perioada fiscala aplicabila contribuabilului. Termenele de depunere variaza in functie de frecventa raportarii TVA si de categoria contribuabilului. In acest articol clarificam cand trebuie transmisa D406 pentru luna august 2025 si ce trebuie sa stie contribuabilii despre aceasta obligatie. In acest context,...» citeste mai departe aici

  • Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-T

    • De ceva timp, sistemul garantiei SGR (Sistemul de Garantie-Returnare) a devenit obligatoriu in Romania, generand o serie de intrebari privind tratamentul fiscal al acestor sume, in special in legatura cu TVA. in practica, contribuabilii se confrunta cu dileme privind declararea garantiei in decontul de TVA (D300), atat pe partea de achizitii, cat si pe partea de livrari. In continuarea articolului vom clarifica daca si cum trebuie raportata aceasta garantie, inclusiv in corelatie cu fisierul...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?

    • Incepand cu 1 septembrie 2025, obligatia includerii codului QR pe bonurile fiscale a reintrat in vigoare, conform modificarilor aduse de OUG nr. 69/2024 si OUG nr. 125/2024. In ciuda acestui fapt, normele tehnice necesare aplicarii practice a prevederii lipsesc, generand incertitudini pentru contribuabili. In acest context, apar intrebari legate de deductibilitatea TVA-ului si a cheltuielilor pe baza bonurilor fiscale fara cod QR. Avem acest caz concret. Societatea achizitioneaza un top de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016