Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Distribuire dividende. MONOGRAFIE contabila si documente utile in cazul renuntarii la dividende

14-Aug-2025
1241
Distribuire dividende. MONOGRAFIE contabila si documente utile in cazul renuntarii la dividende

Renuntarea la dividende reprezinta o decizie posibila in cadrul unei societati, atunci cand acestea au fost repartizate, dar nu si platite efectiv catre asociati, de regula din lipsa de lichiditati. Legea permite revocarea hotararii AGA de distribuire a dividendelor, chiar si retroactiv, cu respectarea anumitor conditii. In acest context, este important de clarificat implicatiile fiscale, documentele necesare si monografia contabila aferenta acestei operatiuni.

Avem acest caz. O societate are inregistrate in contabilitate in contul 457 ca dividende repartizate, dar neachitate, catre asociati o suma de 10 milioane lei. Aceste dividende provin din anii 2010 - 2013, nu au fost platite pana in momentul de fata din lipsa de cash, dar la sfarsit de an cu ocazia inventarierii se face confirmare cu respectivii asociati pe soldul existent. Din motive de lipsa de cash si in perioada urmatoare, asociatii se gandesc sa renunte la aceste dividende, fie si partial. Ce impact fiscal ar avea aceasta decizie? Pot sa renunte partial (jumatate din dividendele de achitat)?

Ce sunt dividendele

Dividendele sunt sume distribuite actionarilor din profitul net al unei societati, proportional cu participatia fiecaruia la capitalul social. Ele reprezinta o forma de recompensa pentru detinerea de actiuni si se acorda în urma unei decizii a adunarii generale a actionarilor. Acordarea dividendelor depinde de existenta profitului si de respectarea obligatiilor legale.

Hotarare AGA de distribuire a dividendelor

Legea societatilor nr. 31/1990 nu interzice revocarea unei hotarari AGA de distribuire a dividendelor, chiar daca aceasta a fost adoptata in anii anteriori.

Ce obligatii au firmele in cazul renuntarii la dividende

Este insa obligatorie:
- Convocarea unei noi AGA legal constituite.
- Adoptarea unei hotarari de revocare partiala sau totala a hotararilor anterioare prin care s-au repartizat dividendele respective.
- Motivarea hotararii (lipsa de lichiditati, strategie financiara etc.).

Renuntare totala sau partiala la dividende

Renuntarea poate fi totala sau partiala, daca toti asociatii sunt de acord si semneaza hotararea.In lipsa dividendului constituit nu mai are obiect nici impozitul pe dividende astfel retinut, prin urmare se poate depune declaratie rectificativa 710 insa doar in interiorul perioadei de prescriptie.

Declaratii fiscale necesare in cazul renuntarii la dividende

Conform Codului de procedura fiscala:

Art. 105. - Corectarea declaratiei fiscale

(1) Declaratia de impunere poate fi corectata de catre contribuabil/platitor, pe perioada termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

In situatia in care doar au fost distribuite dividende fara sa fie platite asociatului, nu exista o procedura de urmat, insa se storneaza inregistrarile initiale. Nu se depune D710 cu diminuarea impozitului retinut deoarece termenul de prescriptie e depasit, impozitul fiind aferent anilor 2010-2013.

Monografie contabila renuntare la dividende

Contribuabilul întreaba daca se poate face renuntarea prin nota contabila 457=7588 si impozitat astfel venitul? Pentru dividendele distribuite au fost platite impozitele pe dividende si declarate in d205.

Competenta legala privind distribuirea de dividende revine Adunarii Generale a Actionarilor/Asociatilor in temeiul Legii 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare privind societatile comerciale. Acelasi cadru normativ atribuie Adunarii Generale a Asociatilor responsabilitatea de a aproba sau modifica situatiile financiare anuale si de a stabili dividendul.

Deoarece legea nu impune nicio restrictie cu privire la anularea distribuirii in dividende a unei sume deja repartizate din profit, o alta Adunare Generala legal constituita poate anula prima distribuire de dividende, respectand aceleasi formalitati ca in cazul distribuirii initiale.

Daca ati inregistrat deja repartizarea prin nota contabila, atunci, in urma noii hotarari a Adunarii Generale, veti efectua anularea inregistrarii initiale.

Prin urmare, daca Adunarea Generala a Asociatilor decide asupra dividendului inregistrat in contul contabil 457, dividend repartizat in baza unei Adunari Generale anterioare, o alta Adunare Generala cu aceeasi putere juridica poate decide inainte de plata dividendelor anularea distribuirii si inregistrarea sumei in contul 117 Rezultatul reportat.

117 = 457 cu minus

 

Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici