Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dividende distribuite DUPA 1 ianuarie 2025. Ce cota de impozitare se aplica?

10-Ian-2025
2833
Dividende distribuite DUPA 1 ianuarie 2025. Ce cota de impozitare se aplica?

Pentru dividendul distribuit si incasat din strainatate pana in 25 ianuarie 2025 se aplica impozit 8% sau 10%?

Dividende distribuite DUPA 1 ianuarie 2025. Ce cota de impozitare se aplica?

Specialistul ne spune ca analiza tratamentului fiscal pentru dividendele distribuite pana la 31 decembrie 2024 trebuie sa tina cont de momentul distribuirii dividendelor si de cota de impozitare aplicabila conform legislatiei in vigoare la data respectiva.

Analiza detaliata:

1.Dividende distribuite pana la 31 decembrie 2024:
Pentru dividende distribuite in anul 2024, se aplica cota de 8%.
Aceasta cota de impozit (8%) ramane aplicabila si definitiva.



2.Dividende distribuite dupa 1 ianuarie 2025:
Daca distribuirea dividendelor are loc dupa 1 ianuarie 2025, se aplica cota de 10%, conform art. LXIV alin. (4) din OUG nr. 156/2024. Atentie! Analiza se face la 31 decembrie 2024!

Toate dividendele distribuite pana la 31 decembrie 2024, indiferent daca au fost platite sau nu, sunt impozitate cu 8%, conform OUG nr. 156/2024, art. LXV alin. (5).

Dividendele distribuite, dar neplatite pana la 31 decembrie 2024, vor avea obligatia de plata a impozitului pe dividende pana la 25 ianuarie 2025, insa cota de 8% ramane valabila, deoarece distribuirea a avut loc inainte de sfarsitul anului 2024.

Concluzie:
-Dividendele distribuite pana la 31 decembrie 2024 vor fi impozitate cu 8%, chiar daca plata efectiva a acestora are loc pana la 25 ianuarie 2025.
-Dividendele distribuite dupa 1 ianuarie 2025 vor fi impozitate cu 10%.

Temei legal

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 43. - Declararea, retinerea si plata impozitului pe dividende
(1) O persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.
(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), in cazul in care dividendele distribuite, potrivit legii, nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat urmator anului in care s-a aprobat distribuirea dividendelor. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, daca in ultima zi a anului fiscal respectiv, calendaristic sau modificat, dupa caz, sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (4) lit. a) si b).
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca, la data platii dividendelor, fiecare dintre aceste persoane indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana juridica beneficiara a dividendelor:
(i) detine minimum 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice romane care plateste dividendele, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv;
(ii) este constituita ca o societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comandita simpla sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflate sub incidenta legislatiei romane;
(iii) plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit;
b) persoana juridica care plateste dividendele:
(i) este constituita ca o societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comandita simpla sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflate sub incidenta legislatiei romane;
(ii) plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.

Art. 97. - Retinerea impozitului din veniturile din investitii
(7) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv, se impoziteaza cu o cota de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator distribuirii. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

Art. 223. - Venituri impozabile obtinute din Romania
(1) Veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, sunt:
a) dividende de la un rezident;

Art. 224. - Retinerea impozitului din veniturile impozabile obtinute din Romania de nerezidenti
(4) Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote asupra veniturilor brute:
b) 10% pentru veniturile din dividende prevazute la art. 223 alin. (1) lit. a);

Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Art. LXV. -
(1) Prevederile art. LXIV intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(4) Prevederile art. LXIV pct. 1, 9 si 15 se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2025.
(5) In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, aprobate potrivit legii.



Raspuns oferit in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016