Domiciliul fiscal. Ce este si ce trebuie sa stii despre declararea/modificarea domiciliului fiscal
Inca de la bun inceput trebuie mentionat ca domiciliul fiscal se refera la aspecte care tin de reglementari diferite pentru persoane fizice si pentru persoane juridice. Astfel, domiciliul fiscal capata definitii variate pe care le vom clarifica prin cele ce urmeaza.
Domiciliul fiscal - baza legala
Potrivit reglementarilor din Legea nr. 207/ 2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 31, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin
domiciliu fiscal se intelege:
a) pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Microintreprindere, cota de impozit Va rog respectuos, sa ne comunicati cum se incadreaza cele 2 societati din punct de vedere al regimului de microintreprindere din situatia urmatoare: - sotul detine o firma cu cod...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Calcul impozit profit Va rog sa exemplificati calcul impozit profit la trim 3/ 2025: Daca Trim 1 /2025 pierdere Trimestru 2/ 2025 pierdere Trimestru 3/ 2025, profit brut 180.000 Cheltuieli nedeductibile...citeste mai mult
c) pentru persoanele juridice, sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat;
d) pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.(2) Prin adresa unde locuiesc efectiv, in sensul alin. (1) lit. a), se intelege adresa locuintei pe care o persoana o foloseste in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic, intreruperile de pana la 30 de zile nefiind luate in considerare. Daca sederea are un scop exclusiv de vizita, concediu, tratament sau alte scopuri particulare asemanatoare si nu depaseste perioada unui an, nu se considera adresa unde locuiesc efectiv.(3) In situatia in care domiciliul fiscal nu se poate stabili potrivit alin. (1) lit. c) si d), domiciliul fiscal este locul in care se afla majoritatea activelor.
Domiciliu fiscal versus sediu social. Care este diferenta intre cele doua
Firmele trebuie sa isi inregistreze in mod obligatoriu cel putin un sediu social care poate fi in locuinta proprie, intr-un spatiu inchiriat (atentie, contractul de inchiriere sau subinchiriere trebuie sa fie obligatoriu inregistrat la ANAF), intr-o cladire de birouri sau intr-un cabinet propriu (de avocatura).
ATENTIE! In cazul in care sediul social este intr-o locuinta in care se deruleaza si activitatea economica a firmei, devine obligatoriu si necesar avizul asociatiei de proprietari si acordul vecinilor pe acelasi palier si de la etajul superior si cel inferior.
Diferenta consta in faptul ca o firma are dreptul de a avea inscris sediul social la o adresa, in vreme ce domiciliul fiscal se poate afla la orice alta adresa. In mod obisnuit, activitatea firmei se desfasoara acolo unde e declarat si domiciliul fiscal. Tot la domiciliul fiscal se verifica activitatea si actele de catre inspectorii fiscali in cadrul unui control.
Ce trebuie sa stii despre declararea domiciliului fiscal
Domiciliul fiscal definit potrivit art. 31 din Codul de procedura fiscala se inregistreaza la organul fiscal central in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea de catre contribuabil/platitor a unei cereri de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, insotita de acte doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta.
Cererea se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal. Cererea se solutioneaza in termen de 15
zile lucratoare de la data depunerii acesteia, prin emiterea deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se comunica contribuabilului/platitorului.
Organul fiscal prevazut emite din oficiu decizia de inregistrare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social, iar contribuabilul/platitorul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal.
Data inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal este data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal.
Modificarea domiciliului fiscal. Ce presupune
Domiciliul fiscal definit potrivit art. 31 din Codul de procedura fiscala se modifica la organul fiscal central in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea de catre contribuabil/platitor a unei cereri de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, insotita de acte doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta.
Ca si in cazul declararii domiciliului fiscal, cererea de modificare a domicilului fiscal se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal si are ca termen de solutionare tot 15 zile lucratoare de la data depunerii. Contribuabilului i se va emite astfel va fi notificat prin decizia de modificare a domiciliului fiscal.
Retineti ca se va emite din oficiu decizia de inregistrare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social, iar contribuabilul/platitorul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal.
De asemenea, data modificarii domiciliului fiscal este data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal.
ATENTIE! Modificarea domiciliului sau sediului social (care constituie, totodata, domiciliu fiscal) implica modificarea de drept a domiciliului fiscal. In aceasta situatie, nu mai trebuie sa depuneti o cerere de modificare a domiciliului fiscal.
In acest caz, In situatia amintita, transferul dosarului fiscal al contribuabilului de catre vechiul organ fiscal central catre noul organ fiscal central se face in 15 zile lucratoare de la data inscrierii in registrele cu modificarile privind sediul social sau domiciliul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ordinea distribuirii profitului societatii
Intrebare: O societate are, la data de 30.06.2025, un sold creditor al contului 1171 de 51.553,62 lei, respectiv un sold debitor al contului 121 de 29.333,65 lei. Astfel, ne regasim in situatia in care avem profit reportat, dar pierdere a exercitiului curent, poate distribui societatea, prin dividende, intregul profit reportat din contul 1171 (adica 51.553,62 lei) sau doar diferenta dintre aceasta suma si pierderea exercitiului curent (adica 51.553,62 - 29.333,65 = 22.219,97 lei)?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Furnizor inactiv
Intrebare: Societatea noastra primeste factura de chirie pentru punctul de lucru, iar furnizorul este inactiv la ANAF (factura este fara TVA). La calculul impozitului pe profit, societatea noastra considera cheltuiala cu chiria ca fiind nedeductibila. Exista posibilitatea legala ca societatea noastra sa retina 16% din cheltuiala cu chiria, direct de la furnizorul inactiv (adica sa ii plateasca mai putin cu valoarea impozitului retinut), folosind monografia contabila 6123 = 401 si 401 = 446? Mentionez ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Schimbare asociat sau transfer de active
Intrebare: O companie, persoana juridica romana, ar dori sa achizitioneze un alt business care functioneaza in aceeasi piata (cultivarea cerealelor) si a identificat doua variante posibile:
1. Preluarea partilor sociale ca asociat unic, la valoarea evaluata a business-ului, identificata si agreata de cele doua parti. Pretul se va stabili pentru achizitia partilor sociale in cadrul unui contract de cesiune parti sociale.
2. Achizitia individuala, prin contracte de vanzare, a terenurilor agricole si a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Vanzare autovehicul pentru care s-a limitat dreptul de deducere la 50%. Ajustare TVA
Intrebare: O societate romaneasca, platitoare de TVA, a achizitionat in luna decembrie 2024 din Ungaria (de la o firma platitoare de TVA) un autoturism de lux in valoare de 110.000 EUR. La momentul achizitiei, cand s-a aplicat taxarea inversa, 50% din TVA a fost ajustat si platit (bunul nu este destinat 100% activitatii economice). In luna septembrie 2025 se doreste vanzarea autoturismului catre o persoana fizica rezidenta in Georgia. Agentii vamali au mentionat ca TVA ajustata de 50% se poate recupera la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<