Domiciliul fiscal. Ce este si ce trebuie sa stii despre declararea/modificarea domiciliului fiscal
Inca de la bun inceput trebuie mentionat ca domiciliul fiscal se refera la aspecte care tin de reglementari diferite pentru persoane fizice si pentru persoane juridice. Astfel, domiciliul fiscal capata definitii variate pe care le vom clarifica prin cele ce urmeaza.
Domiciliul fiscal - baza legala
Potrivit reglementarilor din Legea nr. 207/ 2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 31, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin
domiciliu fiscal se intelege:
a) pentru persoanele fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
c) pentru persoanele juridice, sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat;
d) pentru asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.(2) Prin adresa unde locuiesc efectiv, in sensul alin. (1) lit. a), se intelege adresa locuintei pe care o persoana o foloseste in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic, intreruperile de pana la 30 de zile nefiind luate in considerare. Daca sederea are un scop exclusiv de vizita, concediu, tratament sau alte scopuri particulare asemanatoare si nu depaseste perioada unui an, nu se considera adresa unde locuiesc efectiv.(3) In situatia in care domiciliul fiscal nu se poate stabili potrivit alin. (1) lit. c) si d), domiciliul fiscal este locul in care se afla majoritatea activelor.
Domiciliu fiscal versus sediu social. Care este diferenta intre cele doua
Firmele trebuie sa isi inregistreze in mod obligatoriu cel putin un sediu social care poate fi in locuinta proprie, intr-un spatiu inchiriat (atentie, contractul de inchiriere sau subinchiriere trebuie sa fie obligatoriu inregistrat la ANAF), intr-o cladire de birouri sau intr-un cabinet propriu (de avocatura).
ATENTIE! In cazul in care sediul social este intr-o locuinta in care se deruleaza si activitatea economica a firmei, devine obligatoriu si necesar avizul asociatiei de proprietari si acordul vecinilor pe acelasi palier si de la etajul superior si cel inferior.
Diferenta consta in faptul ca o firma are dreptul de a avea inscris sediul social la o adresa, in vreme ce domiciliul fiscal se poate afla la orice alta adresa. In mod obisnuit, activitatea firmei se desfasoara acolo unde e declarat si domiciliul fiscal. Tot la domiciliul fiscal se verifica activitatea si actele de catre inspectorii fiscali in cadrul unui control.
Ce trebuie sa stii despre declararea domiciliului fiscal
Domiciliul fiscal definit potrivit art. 31 din Codul de procedura fiscala se inregistreaza la organul fiscal central in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea de catre contribuabil/platitor a unei cereri de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, insotita de acte doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta.
Cererea se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal. Cererea se solutioneaza in termen de 15
zile lucratoare de la data depunerii acesteia, prin emiterea deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se comunica contribuabilului/platitorului.
Organul fiscal prevazut emite din oficiu decizia de inregistrare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social, iar contribuabilul/platitorul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal.
Data inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal este data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal.
Modificarea domiciliului fiscal. Ce presupune
Domiciliul fiscal definit potrivit art. 31 din Codul de procedura fiscala se modifica la organul fiscal central in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea de catre contribuabil/platitor a unei cereri de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, insotita de acte doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta.
Ca si in cazul declararii domiciliului fiscal, cererea de modificare a domicilului fiscal se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal si are ca termen de solutionare tot 15 zile lucratoare de la data depunerii. Contribuabilului i se va emite astfel va fi notificat prin decizia de modificare a domiciliului fiscal.
Retineti ca se va emite din oficiu decizia de inregistrare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social, iar contribuabilul/platitorul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal.
De asemenea, data modificarii domiciliului fiscal este data comunicarii deciziei de inregistrare a domiciliului fiscal.
ATENTIE! Modificarea domiciliului sau sediului social (care constituie, totodata, domiciliu fiscal) implica modificarea de drept a domiciliului fiscal. In aceasta situatie, nu mai trebuie sa depuneti o cerere de modificare a domiciliului fiscal.
In acest caz, In situatia amintita, transferul dosarului fiscal al contribuabilului de catre vechiul organ fiscal central catre noul organ fiscal central se face in 15 zile lucratoare de la data inscrierii in registrele cu modificarile privind sediul social sau domiciliul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Distribuire dividende interimare
Intrebare: In cadrul societatii unde lucrati, exista trei asociati: doi detin cate 37,5% din capital, iar al treilea 25%. Avand in vedere ca din 2026 impozitul pe dividende va creste de la 10% la 16%, doriti sa intocmiti bilant interimar la 30.09.2025 pentru a putea distribui dividende cu impozit de 10%. 1. Se pot distribui dividende, conform bilantului interimar, doar catre doi dintre asociati, iar pentru al treilea sa se lase distribuirea si impozitul pentru anul urmator sau cand va dori?
2. Se poate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cheltuieli cu sponsorizarea
Intrebare: Deductibilitatea la impozitul pe profit pentru sponsorizarile din trimestrul III 2025 este de 50.000 lei. Contractul de sponsorizare este in valoare de 150.000 lei. La sfarsitul anului fiscal 2025, deductibilitatea la impozitul pe profit este de 70.000 lei, dar contractul de sponsorizare este de 150.000 lei. Diferenta de 80.000 lei, care nu este deductibila in anul 2025, se poate reporta pentru urmatorul an fiscal 2026, devenind deductibila la calculul impozitului pe profit in acel an.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Distribuire dividende
Intrebare: O societate face bilant provizoriu la 30/09/2025, decizia cu data de octombrie, plateste impozitul pe dividende in luna noiembrie, insa dividendele vrea sa le plateasca esalonat in urmatoarele luni (in anul 2026), este posibila aceasta varianta?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare decontul de TVA
Intrebare: O societate comerciala, inregistrata in scopuri de TVA, a avut codul de TVA anulat in perioada iunie 2023 martie 2024. La 31.05.2023, avea TVA de recuperat in suma de 100.000 RON, suma inregistrata in contul 4424 TVA de recuperat si declarata prin deconturile de TVA depuse in lunile precedente. Soldul contului 4424 se reconcilia cu fisa fiscala din evidenta ANAF. In perioada iunie 2023 februarie 2024, societatea nu a mai efectuat inregistrari in conturile de TVA. Soldul TVA de rambursat a ramas...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<