Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Esti administrator de firma cu datorii la stat? Poti raspunde PENAL

12-Aug-2025
855
Esti administrator de firma cu datorii la stat? Poti raspunde PENAL

Datoriile la stat nu sunt doar o problema financiara, ci pot deveni si una penala. Administratorii de firme trebuie sa fie constienti de responsabilitatile legale pe care le au in ceea ce priveste obligatiile fiscale. Nerespectarea acestora nu se limiteaza doar la amenzi sau penalitati financiare; in anumite situatii, poate atrage raspunderea penala.

In acest articol, explicam clar care este rolul administratorului, cum poate fi tras la raspundere si ce riscuri implica gestionarea necorespunzatoare a obligatiilor fiscale si contabile.

Rolul administratorului in raport cu obligatiile fiscale

Referitor la obligatiile fiscale, administratorul trebuie sa furnizeze corect si la timp informatiile si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, astfel incat declaratiile fiscale sa fie intocmite fara erori si sa fie depuse pana la termenul legal, sa asigure resursele financiare necesare platii obligatiilor fiscale catre bugetul de stat, sa furnizeze la timp situatiile, documentele si registrele solicitate de organele fiscale, etc.

ADMINISTRATORUL sau CONTABILUL?
Cine si in ce conditii raspunde in fata legii, dar si raspunsuri LEGALE, COMPLETE si SALVATOARE pentru problemele firmei pe care o gestionati, REGASITI AICI>>

Administratorul trebuie sa se asigure ca firma are o evidenta contabila corecta, registre contabile obligatorii (registrul-jurnal, registrul-inventar, cartea mare), precum si ca sunt respectate termenele legale pentru depunerea situatiilor financiare si a declaratiilor fiscale. Chiar daca aceste activitati sunt realizate propriu-zis de contabil sau directorul economic. (intocmirea declaratiilor fiscale, etc.), administratorul raspunde in fata legii pentru respectarea obligatiilor fiscale si poate fi tras la raspundere pentru nereguli sau prejudicii aduse bugetului de stat.

Nu poate raspunde un administrator de firma pentru un articol contabil incorect sau pentru determinarea eronata a rezultatului fiscal, in schimb administratorul raspunde daca declaratiile fiscale dintr-o perioada sunt eronate din cauza ca nu cuprind de exemplu toate facturile emise de departamentul ,,Vanzari’’, pe motiv ca nu sunt predate compartimentului contabilitate in timp util.

ATENTIE! Administratorul trebuie sa supravegheze in permanenta activitatea contabilului, sa fie informat in permanenta despre problemele aparute pe linia contabilitatii, iar contabilul trebuie sa-i prezinte situatia financiara in mod real, fara ascunzisuri si in timp util. O informare corecta si la timp a problemelor si deficientelor aparute in domeniul contabil si fiscal, poate conduce la prevenirea unor erori sau la remedierea in timp util a celor constatate, acest lucru fiind benefic interesului comun al aministratorului si al contabilului pentru buna si corecta functionare a societatii.

De asemenea, este obligatoriu ca administratorul sa tina cont de sfaturile contabilului in luarea unor decizii privind activitatea firmei, sa respecte solutiile oferite de acesta la anumite probleme financiare (cum ar fi cele legate de achitarea obligatiilor fiscale catre stat prin solicitarea unor esalonari la plata de exemplu), iar atunci cand are dubii asupra corectitudinii contabilului, sa apeleze la serviciile unui auditor sau consultant fiscal, evitand astfel producerea unor catastrofe financiar-contabile sau fiscale, unele imposibil de reparat.

Raspunderea penala versus raspunderea fiscala

Administratorul unei firme nu raspunde doar fiscal, ci poate raspunde si penal in anumite conditii. Desi, in general, obligatiile fiscale neindeplinite atrag sanctiuni de natura administrativa sau financiara (dobanzi, penalitati, executare silita), in situatiile in care se constata intentie sau frauda, raspunderea se poate transforma in una penala. Este esential sa intelegem diferentele dintre cele doua tipuri de raspundere, conditiile in care ele se aplica si implicatiile fiecareia pentru administrator si societate.

ADMINISTRATORUL sau CONTABILUL?
Cine si in ce conditii raspunde in fata legii, dar si raspunsuri LEGALE, COMPLETE si SALVATOARE pentru problemele firmei pe care o gestionati, REGASITI AICI>>

Raspunderea fiscala presupune in principal masuri administrative aplicate de autoritatile fiscale, cum ar fi calculul si plata dobanzilor si penalitatilor, executarea silita a bunurilor societatii, sau in unele cazuri atragerea raspunderii personale a administratorului pentru datoriile firmei. Aceasta este de regula de natura reparatoare si urmareste recuperarea prejudiciului adus bugetului de stat.

Pe de alta parte, raspunderea penala este mult mai severa si intervine atunci cand administratorul este acuzat de savarsirea unei infractiuni, cum ar fi evaziunea fiscala, falsul in acte sau ascunderea veniturilor. Aceasta forma de raspundere poate atrage sanctiuni precum amenzi penale, interdictii, decaderi din drepturi sau chiar pedepse privative de libertate. in plus, condamnarea penala poate afecta grav imaginea firmei, poate duce la pierderea increderii partenerilor de afaceri si chiar la dizolvarea societatii in cazurile grave.

Raspunderea penala a administratorilor in contextul datoriilor la stat

In cazul in care o societate are datorii la stat, aceasta poate fi supusa unor sanctiuni administrative si fiscale, cum ar fi executarea silita, penalitati, dobanzi etc.

Cu toate acestea, in anumite situatii, administratorul sau persoanele responsabile pentru administrarea societatii pot fi, de asemenea, supuse unor sanctiuni penale.

In Romania, potrivit legislatiei actuale:

Administratorii pot fi trasi la raspundere penala pentru anumite fapte care au ca rezultat prejudicierea bugetului de stat. Astfel, daca exista suspiciuni ca administratorul a avut un rol in evitarea intentionata a obligatiilor fiscale, el poate fi cercetat penal;

Nu fiecare datorie fiscala neachitata conduce automat la raspundere penala. In mod normal, raspunderea penala intervine atunci cand exista elemente care indica o actiune deliberata de a evita plata taxelor si impozitelor;

Pentru a se intocmi un dosar penal, este necesar ca organele de urmarire penala sa constate existenta unui indiciu rezonabil al savarsirii unei infractiuni;

O notificare primita de la ANAF despre executarea silita nu indica in mod automat ca se va intocmi si un dosar penal. Cu toate acestea, este recomandat sa contactati un avocat specializat in materie fiscala sau penala pentru a evalua situatia si a va oferi sfaturi si asistenta adecvata.

Ce trebuie sa stii despre dobanzi si penalitati cand prejudiciul este stabilit de Antifrauda

Conform art. 174 din Codul de procedura fiscala:

ADMINISTRATORUL sau CONTABILUL?
Cine si in ce conditii raspunde in fata legii, dar si raspunsuri LEGALE, COMPLETE si SALVATOARE pentru problemele firmei pe care o gestionati, REGASITI AICI>>

ART. 174 Dobanzi

(1) Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv....

(5) Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

ART. 176 Penalitati de intarziere

(1) Penalitatile de intarziere se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Dispozitiile art. 174 alin. (2) - (4) si art. 175 sunt aplicabile in mod corespunzator.

(2) Nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.

(3) Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

(4) Penalitatea de intarziere nu se aplica pentru obligatiile fiscale principale pentru care se datoreaza penalitate de nedeclarare potrivit art. 181.

ART. 181 Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central

(1) Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere.

(2) Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a) se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);

b) sunt esalonate la plata, in conditiile legii. in acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.

(21) Ori de cate ori organul fiscal constata incidenta prevederilor art. 181 alin. (2), acesta comunica decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare prin evidentierea reducerii de 75% aplicate.

(3) Penalitatea de nedeclarare prevazuta la alin. (1) se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare, potrivit legii.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016