Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele care ies din sistemul de impozitare micro de la anul sunt obligate sa anunte ANAF pana pe 31 martie 2023

18-Aug-2022
42182
Firmele care ies din sistemul de impozitare micro de la anul sunt obligate sa anunte ANAF pana pe 31 martie 2023

Firmele care ies din regimul impozitului pe veniturile microintrepriderii de la anul sunt obligate, conform OG 16/2022, sa anunte ANAF pana pe 31 martie 2023. Reamintim ca firmele care vor sa ramana in acest sistem au mai multe conditii de indeplinit.

Ordonanta 16/2022 a adus mai multe modificari regulilor de incadrare in regimul microintreprinderii. Printre cele mai importante reamintim obligatia de a avea cel putin un angajat, dar si reducerea plafonului la 500.000 euro.

In cazul in care firmele se incadreaza in regimul micro, vor plati impozit de 1%, incepand cu 1 ianuarie 2023, sau impozit de 16% in cazul in care trec la impozitul pe profit. Cel de 3% pentru microintreprinderile care nu aveau angajati a fost eliminat. 

In plus, plafonul cifrei de afaceri pana la care companiile pot ramane la plata impozitului pe veniturile microintreprinderii a scazut de la 1 milion de euro la 500.000 euro. In acest caz, daca obligatia nu este indeplinita, firmele trec la impozitul pe profit.

Microintreprinderile care, in anul 2023, devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor de baza, comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal 2023.

Pentru a vedea ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele din 2023 pentru a plati impozit micro, click AICI>>

Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului (extras din OG 16/2022):

(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.

(2) In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia de a avea cel putin un angajat, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita aceasta conditie.

(3) Prin exceptie de la prevederile de mai sus -punctul (2), pentru o microintreprindere cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.

(4) Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati dintre cele prevazute de art. 47 alin. (3) lit. f)-i) datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul respectiv.

(5) Limitele fiscale (plafonul de 500.000 euro) se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.

(6) Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care se incadreaza in prevederile alin. (1), (2), (4) si (7) se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.

(7) In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia referitoare la numarul maxim de trei microintreprinderi la care oricare dintre asociati/actionari detine peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se comunica organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si este definitiva pentru anul fiscal curent.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici