
Raportul Special
realizat de specialisti
Noutate
Avem noi cazuri in care putem fi declarati inactivi de catre Fisc. De asemenea, avem consecinte noi si impovaratoare ale declararii noastre ca inactivi.
Trebuie sa fim tot mai atenti si concentrati ca sa evitam falimentul.
Fiscul poate declara inactivi contribuabilii prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Lista contribuabililor declarati inactivi se publica si pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice ? portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
1. In ce conditii putem fi declarati inactivi de catre Fisc?
Pana la data de 25 mai 2009 erau declarati inactivi numai cei care nu isi indeplineau obligatiile declarative la doua termene de declarare consecutive si carora, la cerere, nici nu li se aprobase de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor lor fiscale.
Acum, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
Cei aflati in stare de insolventa sau cei pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare nu vor fi declarati inactivi.
Atentie
Trebuie sa facem distinctie intre inactivitatea fiscala dispusa de Fisc in anumite conditii si inactivitatea temporara inscrisa in registrul comertului din initiativa contribuabilului!
2. Care sunt consecintele declararii noastre ca inactivi de catre Fisc?
2.1. Cheltuieli nedeductibile
Fiscul nu ia in considerare tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv.
Cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sunt considerate
cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.
2.2. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
De asemenea, Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi, precumsi a persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, se poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.
2.3. Inregistrarea in cazierul fiscal
In cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.
In cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:
a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;
b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.
Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.
Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii:
a) la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;
b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;
e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali,
asociati si actionari.
Aceste operatiuni nu vor mai fi autorizate in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise fapte de inactivitate fiscala.
Pentru persoanele juridice aflate in prezent in inactivitate fiscala, precum si pentru reprezentantii legali ai acestora se va inscrie inactivitatea temporara in cazierul lor fiscal pana la data de 24 iulie 2009.
Datele din cazierul fiscal vor fi scoase din evidenta numai in urmatoarele situatii:
a) faptele pe care le-a savarsit contribuabilul respectiv nu mai sunt sanctionate de lege;
b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;
c) contribuabilul respectiv nu a mai savarsit fapte de natura celor care au condus la inscrierea lor in cazierul fiscal intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a
actului prin care au fost sanctionate aceste fapte;
d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Concluzie
Nedepunerea declaratiilor pe parcursul unui semestru calendaristic, precum si neinformarea Fiscului cu privire la sediile sociale pot avea consecinte grave asupra noastra.
In trecut, declararea inactivitatii de catre Fisc nu producea consecinte foarte grave, avand in vedere ca aveam posibilitatea de a ne reorienta spre deschiderea de noi afaceri.
Insa acum, inscrierea in cazierul fiscal a inactivitatii fiscale va elimina aceasta portita. Singura solutie ramane, in acest caz, indeplinirea obligatiilor astfel incat sa evitam declararea inactivitatii.
Acte normative aplicabile:
Art. 11 alin. (11) si (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 153 alin. (8) din Codul fiscal
Art. 78 alin. (5) si (6) din Codul de procedura fiscala
Art. 2 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. VII din Ordonanta de urgenta nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
Articol publicat in Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 31/ iunie 2009
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Senat: Proiect de lege pentru modificarea si completarea OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscalAtentie! Firmele cu codul TVA anulat de ANAF vor putea fi reinregistrate din oficiuCodul fiscal se modifica din nou. Vezi cele doua modificari principaleInfiintare PFA. Etape si acte necesareCe taxe nu mai au voie sa va ceara autoritatile. Ce taxe se mentin la Registrul ComertuluiUltimele articole
Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiInregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceReminder ANAF! Intalnirea cu un inspector fiscal la sediul institutiei poate fi programata on-lineDocumente semnate cu certificat calificat. NU mai este necesara prezentarea la organul fiscal pentru stampilaInfiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?Articole similare
Sfera de aplicare a dreptului de deducereCe scutiri speciale legate de traficul international de bunuri exista?Comparatie a modificarilor pentru titlul VI - TAXA PE VALOAREA ADAUGATA - URMARE A MODIFICARILOR ADUSE DE OG nr. 30/2011FMI recomanda amanarea unor noi masuri de relaxare fiscalaANAF: Depunerea declaratiilor pana la 25 octombrieUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Cum se face recuperarea pierderilor fiscale anterioare si dupa 1 ianuarie 2024Impozit asupra proprietatilor imobiliare ? Restituirea sumelor platite retroactiv cu dobanzi si penalitati ?Agenda obligatiilor fiscale ANAF: aprilie 2019Proiect: ANAF modifica Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru anumite indemnizatiiDocumentar fiscal: Retinerea si plata impozitului pe dividendeUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UESfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA