Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscale

23-Iul-2009
5623

Noutate


Avem noi cazuri in care putem fi declarati inactivi de catre Fisc. De asemenea, avem consecinte noi si impovaratoare ale declararii noastre ca inactivi.

Trebuie sa fim tot mai atenti si concentrati ca sa evitam falimentul.

Fiscul poate declara inactivi contribuabilii prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Lista contribuabililor declarati inactivi se publica si pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice ? portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

1. In ce conditii putem fi declarati inactivi de catre Fisc?
Pana la data de 25 mai 2009 erau declarati inactivi numai cei care nu isi indeplineau obligatiile declarative la doua termene de declarare consecutive si carora, la cerere, nici nu li se aprobase de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor lor fiscale.

Acum, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:

a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;

b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;

c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.

Cei aflati in stare de insolventa sau cei pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare nu vor fi declarati inactivi.

Atentie
Trebuie sa facem distinctie intre inactivitatea fiscala dispusa de Fisc in anumite conditii si inactivitatea temporara inscrisa in registrul comertului din initiativa contribuabilului!

2. Care sunt consecintele declararii noastre ca inactivi de catre Fisc?

2.1. Cheltuieli nedeductibile
Fiscul nu ia in considerare tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv.

Cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sunt considerate
cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.

2.2. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
De asemenea, Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi, precumsi a persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, se poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.

2.3. Inregistrarea in cazierul fiscal
In cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.

In cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;

b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.

Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.

Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii:

a) la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;

b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;

c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;

d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;

e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali,
asociati si actionari.

Aceste operatiuni nu vor mai fi autorizate in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise fapte de inactivitate fiscala.

Pentru persoanele juridice aflate in prezent in inactivitate fiscala, precum si pentru reprezentantii legali ai acestora se va inscrie inactivitatea temporara in cazierul lor fiscal pana la data de 24 iulie 2009.

Datele din cazierul fiscal vor fi scoase din evidenta numai in urmatoarele situatii:

a) faptele pe care le-a savarsit contribuabilul respectiv nu mai sunt sanctionate de lege;

b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;

c) contribuabilul respectiv nu a mai savarsit fapte de natura celor care au condus la inscrierea lor in cazierul fiscal intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a
actului prin care au fost sanctionate aceste fapte;

d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.

Concluzie
Nedepunerea declaratiilor pe parcursul unui semestru calendaristic, precum si neinformarea Fiscului cu privire la sediile sociale pot avea consecinte grave asupra noastra.

In trecut, declararea inactivitatii de catre Fisc nu producea consecinte foarte grave, avand in vedere ca aveam posibilitatea de a ne reorienta spre deschiderea de noi afaceri.
Insa acum, inscrierea in cazierul fiscal a inactivitatii fiscale va elimina aceasta portita. Singura solutie ramane, in acest caz, indeplinirea obligatiilor astfel incat sa evitam declararea inactivitatii.

Acte normative aplicabile:
Art. 11 alin. (11) si (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 153 alin. (8) din Codul fiscal

Art. 78 alin. (5) si (6) din Codul de procedura fiscala

Art. 2 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal

Art. VII din Ordonanta de urgenta nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale

Articol publicat in Newsletter-ul Taxe si Impozite  Actual nr. 31/ iunie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016