Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fonduri nerambursabile. Care sunt inregistrarile contabile?

23-Nov-2018
48421

In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de reprezentantul unei societati care a obtinut prin Programul National pentru Dezvoltare Rurala, submasura 6.1- "Sprijin pentru finantarea tinerilor fermieri", finantare nerambursabila in valoare de 40.000 euro, semnand contractul de finantare in Octombrie 2018. Prin acest contract, societatea primeste sprijin financiar nerambursabil, in suma forfetara, in doua transe, prima transa fiind de 30.000 euro incasata in Noiembrie 2018, ceea de-a doua de 10.000, urmand a fi incasata la depunerea celei de-a doua transa daca isi indeplineste obiectivele din proiect.

Aceste obiective sunt:

- Obtinerea si vanzarea de produse (fasole, porumb) obtinute din ferma proprie in valoare de 6000 euro

- Achizitionarea unor utilaje agricole in valoare de 2000 euro

- Infiintarea unui site.

Conform Articolul 14 - Contabilitate si controale tehnice si financiare din contractul de finantare:

14(1) Beneficiarul trebuie sa tina înregistrari contabile sistematice si precise referitoare la executarea contractului. Sistemul contabil utilizat va urma procedurile dictate de uzantele profesionale si legale. Pentru fiecare obiectiv trebuie tinuta o evidenta separata, cu toate veniturile si cheltuielile pe perioada de valabilitate a contractului. Beneficiarul are obligatia de a tine o evidenta contabila analitica pentru proiectul finantat prin Programul FEADR si trebuie sa puna la dispozitia expertilor verificatori din cadrul AFIR documente din contabilitatea acestuia.

Care sunt inregistrarile contabile pentru:

- Inregistrarea contractului de finantare;

- Intregistrarea depuneri si incasarea primei transe;

- Inregistrarea obtineri si vanzarea productiei din ferma proprie;

- Inregistarea depuneri si incasarea celei de-a doua transe.

Raspunsul specialistului

La pct. 392 din Reglementarile contabile se stabileste ca in categoria subventiilor se cuprind subventiile aferente activelor si subventiile aferente veniturilor. Acestea pot fi primite de la: guvernul propriu-zis, agentii guvernamentale si alte institutii similare nationale si internationale.

Potrivit prevederilor pct. 397 alin. (2), pentru asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente, se procedeaza astfel:
a) din punctul de vedere al contului de profit si pierdere:
- in cursul fiecarei luni se evidentiaza cheltuielile dupa natura lor;
- la sfarsitul lunii se evidentiaza la venituri subventiile corespunzatoare cheltuielilor efectuate;

b) din punctul de vedere al bilantului:
- creanta din subventii se recunoaste in corespondenta cu veniturile din subventii, daca au fost efectuate cheltuielile suportate din aceste subventii, sau pe seama veniturilor amanate, daca aceste cheltuieli nu au fost efectuate inca;
- periodic, odata cu cererea de rambursare a contravalorii cheltuielilor suportate sau pe baza altor documente prin care se stabilesc si se aproba sumele cuvenite, se procedeaza la regularizarea sumelor inregistrate drept creanta din subventii.

Subventiile se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente.

La pct. 399 alin. (2) se mentioneaza ca in cazul subventiilor a caror acordare este legata de activitatea de productie sau prestari de servicii, recunoasterea acestora pe seama veniturilor se efectueaza concomitent cu recunoasterea cheltuielilor a caror contravaloare urmeaza a fi acoperita din aceste subventii.

La pct.402 alin. (2) se arata ca subventiile pentru active, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa,se inregistreaza in contabilitate ca subventii pentru investitii si se recunosc in bilant ca venit amanat (contul 475 "Subventii pentru investitii"). Venitul amanat se inregistreaza ca venit curent in contul de profit si pierdere pe masura inregistrarii cheltuielilor cu amortizarea sau la casarea ori cedarea activelor.

Avand in vedere ca aceasta subventie este aferenta pentru productie, cat si pentru achizitie de active, va recomand urmatoarele inregistrari contabile:

1) Dreptul de a primi subventia se recunoaste la momentul aprobarii cererii de finantare prin inregistrarea:
445”Subventii” = 472 ”Venituri inregistrate in avans” si 475 "Subventii pentru investitii".
Incasarea sumelor aprobate se inregistreaza:
5121 ”Conturi la banci in lei” = 445 ”Subventii”

2) Inregistrare productie si vanzare productie proprie
- inregistrare cheltuieli realizare productie:

a) inregistrarea cheltuielilor privind pregatirea terenului in vederea cultivarii:
- pe baza de factura de la furnizor:
628 = 401
- sau pe baza statului de salarii - daca lucrarile se realizeaza cu personal propriu:
641 = 421
64xx = 43xx

b) achizitie material saditor, seminte, ingrasaminte si alte materiale necesare, pe baza de factura de la furnzior si de NIR intocmit de societate:
3025 /3028 analitic fasole = 401
3025 / 3028 analitic porumb, etc = 401

c) consum materiale in baza bonurilor de consum:
6025, 6028=3025/3028

d) inregistrare alte cheltuieli necesare realizarii productiei (energie, apa, amortizare mijloace fixe daca este cazul, etc):
6XX=401

e) la finalul lunii se intocmeste raportul de productie care cuprinde toate cheltuielile, defalcate pe destinatii, efectuate pentru fiecare cultura in parte:
331=711 cu analitice disticte pentru productia de fasole si porumb si totodata veti inregistra la venituri din subventii suma cheltuielilor suportate din aceste subventii:
472”Venituri inregistrate in avans” = 741”Venituri din subventii de exploatare”

In fiecare luna se vor cumula cheltuielile efectuate pe fiecare cultura in parte si totodata inregistrarea la venituri din subventii a sumelor suportate din aceste subventii.
- Realizare productie, recoltare produse:

a) Descarcarea productiei neterminate:
711=331 si inregistrarea produselor finite obtinute:
347=711 la valoarea de inregistrarea

b) Vanzare produse finite:
4111=701
c) descarcare gestiune produse finite:
711=347
Pentru achizitia de utilaje agricole inregistrarea veniturilor din subventii se efectueaza concomitent cu amortizarea acestora:
475 Subventii pentru investitii = 7584 “Venituri din subventii pentru investitii”

3) Pentru a doua transa veti efectua inregistrarea:
445”Subventii” = 472 ”Venituri inregistrate in avans”
Incasarea sumelor aprobate se inregistreaza:
5121 ”Conturi la banci in lei” = 445”Subventii”

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici