Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernanta corporativa a intreprinderilor publice. Sanctiuni noi!

16-Apr-2013
4942
Au fost aduse noi modificari in ce priveste sanctionarea unor fapte stabilite prin OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.

In acest sens, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 204/10.04.2013, a fost publicat Ordinul viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice nr. 435/2013, privind imputernicirea persoanelor din cadrul aparatului de inspectie economico-financiara de a constata contraventiile si a aplica sanctiunile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.

Obiectul contraventiilor il constituie nerespectarea de catre membrii consiliului de administratie sau, dupa caz, de catre membrii consiliului de supraveghere ai intreprinderii publice a prevederilor art. 18 alin. (4) si (5), art. 29 alin. (7) si (8), art. 35 alin. (6) si (7), art. 39 alin. (2), art. 51 si 56 care se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Fapte sanctionate

Dintre faptele care fac obiectul sanctiunilor mentionam:


- nepublicarea anuntului privind selectia directorilor in doua ziare economice si/sau financiare de larga raspandire si pe pagina de internet a intreprinderii publice. Anuntul trebuie sa includa conditiile care trebuie sa fie intrunite de candidati si criteriile de evaluare a acestora;

- nepublicarea listei directorilor societatii pe pagina de internet a intreprinderii publice pe intreaga durata a mandatului acestora;

- nepublicarea anuntului privind selectia membrilor consiliului de administratie, care trebuie realizata prin grija consiliului de administratie, in doua ziare economice si/sau financiare cu larga raspandire si pe pagina de internet a intreprinderii publice. Acesta trebuie sa includa conditiile ce trebuie intrunite de candidati si criteriile de evaluare a acestora;

- nepublicarea listei membrilor consiliului de administratie sau, dupa caz, a consiliului de supraveghere, care trebuie realizata prin grija consiliului de administratie/consiliului de supraveghere, pe pagina de internet a intreprinderii publice, pe intreaga durata a mandatului acestora;

- nepublicarea politicii si criteriilor de remunerare a administratorilor si directorilor in cazul sistemului unitar, respectiv a membrilor consiliului de supraveghere si a membrilor directoratului, in cazul sistemului dualist, pe pagina de internet a intreprinderii publice de catre consiliul de administratie sau, dupa caz, a consiliului de supraveghere;

- nepublicarea de catre intreprinderea publica, prin grija consiliului de administratie sau, dupa caz, a directoratului, pe pagina proprie de internet, pentru accesul asociatilor/actionarilor, a urmatoarele documente si informatii:

a) hotararile adunarilor generale ale actionarilor, in termen de 48 de ore de la data adunarii;

b) situatiile financiare anuale, in termen de 48 de ore de la aprobare;

c) raportarile contabile semestriale, in termen de 45 de zile de la incheierea semestrului;

d) raportul de audit anual;

e) componenta organelor de conducere ale societatii, CV-urile membrilor consiliului de administratie si ale directorilor sau, dupa caz, ale membrilor consiliului de supraveghere si membrilor directoratului;

f) rapoartele consiliului de administratie sau, dupa caz, ale consiliului de supraveghere:

- nepublicarea situatiilor financiare anuale si raportarilor contabile semestriale, rapoartelor consiliului de administratie sau, dupa caz, ale consiliului de supraveghere si a raportului de audit anual care trebuie pastrate pe pagina de internet a intreprinderii publice pe o perioada de cel putin 3 ani;

- neelaborarea de catre consiliul de administratie sau, dupa caz, consiliul de supraveghere a unui raport anual privind activitatea intreprinderii publice, in luna mai a anului urmator celui cu privire la care se raporteaza. Raportul se publica pe pagina de internet a intreprinderii publice.

Alte precizari

Sanctiunile se aplica intreprinderilor publice, persoane juridice romane, respectiv:

- regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;

- companii si societati nationale, societati comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul;

- societati comerciale la care una sau mai multe regii autonome, companii si societati nationale, societati comerciale la care statul este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul detin o participatie majoritara sau o participatie ce le asigura controlul;

Sunt exceptate de la aplicarea acestor prevederi societatile financiar-bancare si de asigurare si reasigurare, precum si societatile comerciale care desfasoara activitati de interes national cu specific deosebit pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala.

Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016