Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit micro 2025: cote si reguli de respectat de antreprenori

28-Apr-2025
61723
Impozit micro 2025: cote si reguli de respectat de antreprenori

Aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor este supusa unor reguli si conditii clar stabilite de Codul fiscal. Cota de impozitare, criteriile de eligibilitate, dar si regulile privind schimbarea regimului fiscal — de la micro la impozit pe profit sau invers — sunt aspecte esentiale pe care orice antreprenor trebuie sa le cunoasca pentru a-si gestiona corect obligatiile fiscale.

In acest articol, explicam in detaliu care este cota de impozit pentru microintreprinderi in 2025, ce conditii trebuie indeplinite pentru aplicarea acestui regim, cum se face trecerea la impozit pe profit si care sunt regulile pentru revenirea la impozitul pe veniturile microintreprinderii.

Care este cota impozitului pentru microintreprindere in 2025?

Potrivit art. 51 alin. (1), alin. (1^1) si alin. (4^1) din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;

b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN: 
5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 
5829 - Activitati de editare a altor produse software
6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client)
6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei
5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare
5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata
5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere
5590 Alte servicii de cazare
5610 – Restaurante
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor
6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii
8621 Activitati de asistenta medicala generala
8622 -Activitati de asistenta medicala specializata
8623 - Activitati de asistenta stomatologica
8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana. 
Cota se determina pe baza veniturilor obtinute pentru veniturile incepand cu 01.01.2025. Echivalentului in euro se face la cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent, respectiv 2024.

ATENTIE!

Incepand cu 1 ianuarie 2025, conditia privind veniturile din consultanta nu se mai aplica. Conform art. LXIV pct. 3 din OUG nr. 156/2024, a fost abrogat art. 47 alin. 1 lit. f) din Codul fiscal, care prevedea restrictii legate de ponderea veniturilor din consultanta si/sau management pentru exercitarea optiunii de a fi platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Conditii aplicare impozit micro in 2025

Conform art 47 alin (1) din Codul fiscal, pentru a putea aplica regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderii incepand cu 1 ianuarie 2025, firma trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
  • veniturile realizate sa nu depaseasca echivalentul in lei a 250.000 euro; respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026;
  • capitalul social sa nu fie detinut de stat sau de unitati administrativ-teritoriale;
  • societatea sa nu se afle in dizolvare urmata de lichidare, inregistrata la ONRC;
  • sa aiba cel putin un salariat cu norma intreaga (8 ore/zi) si un salariu brut cel putin egal cu salariul minim pe economie;
  • asociatii sa nu detina, direct sau indirect, mai mult de 25% din drepturile de participare sau de vot in alte persoane juridice si sa desemneze o singura firma sa aplice impozitul pe microintreprinderi;
  • situatiile financiare anuale sa fie depuse la termenele prevazute de lege.

Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, firma poate opta pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii.


Afla care sunt declaratiile ce trebuie depuse de microintreprinderi>>>

Trecere de la impozit micro la impozit pe profit

O societate isi pierde statutul de microintreprindere si devine platitoare de impozit pe profit in urmatoarele situatii:

1. Depasirea plafonului de venit – Daca veniturile anuale depasesc 250.000 euro (100.000 euro incepand cu 2026) sau nu sunt depuse situatiile financiare anuale, firma trece la impozit pe profit din trimestrul depasirii/nerespectarii.

2. Pierderea salariatului – Daca nu mai are cel putin un salariat, microintreprinderea plateste impozit pe profit din trimestrul respectiv, cu exceptia situatiei in care angajeaza alt salariat in termen de 30 de zile.

3. Schimbarea domeniului de activitate – Inceperea activitatilor in domenii precum bancar, asigurari, piata de capital, jocuri de noroc sau exploatarea petrolului si gazelor implica trecerea la impozit pe profit din trimestrul respectiv.

4. Detinerea mai multor microintreprinderi de catre aceiasi actionari – Daca un asociat detine peste 25% din mai multe microintreprinderi, trebuie stabilita care dintre ele iese din regimul micro si va plati impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care se constata situatia.

Impozit MICRO. Tratament fiscal 2025 - lucrarea contine legislatie comentata, studii de caz si solutii oferite de specialisti.

Trecerea prin optiune de la impozit micro la impozit pe profit


O microintreprindere poate opta pentru trecerea la impozit pe profit, insa numai la inceputul unui nou an fiscal si doar daca indeplineste conditiile prevazute de Codul fiscal. Aceasta optiune se exercita prin depunerea formularului D700 pana la termenul legal (31 martie). Daca termenul nu este respectat, firma nu va mai putea schimba regimul de impozitare in anul fiscal respectiv. 

De exemplu, daca o firma platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care la 31.12.2024 are o cifra de afaceri sub 250.000 euro nu a depus formularul D700 pana la 31 martie 2025 pentru trecerea la impozit pe profit, nu mai poate opta pentru schimbarea regimului de impozitare in cursul anului 2025. In aceasta situatie, firma va continua sa aplice regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor pentru intreg anul 2025.

Revenire la impozit pe veniturile microintreprinderii

In conformitate cu art. 48 din Codul Fiscal, persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe microintreprinderi incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023. 

Trecerea de la impozit pe profit la impozit micro se realizeaza prin depunerea declaratiei D700 la ANAF. Prin aceasta declaratie se solicita inchiderea vectorului fiscal de impozit pe profit si deschiderea vectorului de impozit pe microintreprindere.

Termenul limita de depunere este 31 martie al anului in care doreste sa aplice noul regim.

De exemplu, o societate infiintata in octombrie 2024, inregistrata initial ca microintreprindere, nu a angajat un salariat in termen de 30 de zile, ceea ce a determinat trecerea la impozit pe profit de la data infiintarii. Desi ulterior, la 31 decembrie 2024, societatea a angajat un salariat cu norma intreaga, nu mai poate reveni la regimul de microintreprindere incepand cu 01.01.2025.

Conform Codului fiscal, optiunea de a aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor poate fi exercitata o singura data. Deoarece aceasta optiune a fost deja utilizata la momentul infiintarii, societatea nu mai are dreptul sa redevina microintreprindere in 2025.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici