Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utila

26-Mai-2025
1492
Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utila

In Romania, aplicarea impozitului pe constructii este reglementata de Titlul X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest articol clarifica conditiile in care persoanele juridice sunt obligate sa plateasca acest impozit, inclusiv cotele aplicabile si tipurile de constructii supuse impozitarii.

De asemenea, vor fi explicate aspectele importante legate de identificarea constructiilor incluse in grupa 1 din Catalogul mijloacelor fixe si modul in care acestea se disting de alte amenajari, cum ar fi asfaltarea curtilor sau amenajarile de terenuri.

In plus, se va analiza obligatia de plata a impozitului pe constructii, in raport cu impozitul pe terenuri si alte taxe locale, pentru a oferi o imagine clara intreprinzatorilor despre cum isi pot gestiona obligatiile fiscale.

Cine are obligatia de a plati impozit pe constructii

In conformitate cu prevederile Titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligate la plata impozitului pe constructii, urmatoarele persoane:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.

Constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004.

Cum se calculeaza impozitul pe constructii - cote

Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii; valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.

Prin urmare, pentru calculul impozitului pe constructii aferent anului 2025/anul fiscal modificat care incepe in anul 2025, se au in vedere urmatoarele:

  • • identificarea constructiilor din grupa 1 existente in patrimoniu la 31 decembrie 2024/in ultima zi a anului fiscal modificat care se incheie in anul 2025;
  • • identificarea si excluderea constructiilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, inclusiv constructiile care sunt scutite de impozitul pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
  • • insumarea valorilor nete aferente constructiilor pentru care se datoreaza impozitul pe constructii si aplicarea cotei de 0,5% asupra valorii rezultate.

b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.

Cum poti beneficia de bonificatia de 10%

Contribuabilii care declara si platesc anticipat impozitul anual pe constructii pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.

Bonificatia se calculeaza de catre contribuabili, si se inscrie in Declaratia 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Speta utila - Se plateste sau nu taxa pe stalp pentru amenajarile de terenuri?

Avem cazul urmator. O societate de productie are in sold Amenajari terenuri (Asfaltare curte) cont 2112. Va rugam sa ne spuneti daca datoreaza taxa pe stalp pentru amenajari terenuri tinand cont ca plateste impozit pe teren la primarie pentru terenul amenajat.

Specialistul ne spune ca impozitul pe constructii (0,5%) se aplica doar constructiilor din Grupa 1 din Catalogul mijloacelor fixe pentru care NU se datoreaza impozit pe cladiri (titlul IX din Codul fiscal) art. 498 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Faptul ca se plateste deja impozit pe teren la primarie este irelevant in aceasta analiza.

Situatia dumneavoastra: asfaltare curte

Cazul 1: Asfaltarea este incadrata in Grupa 1 din Catalog si amortizata ca atare
Ex: 1.5.9. Platforme pentru depozitare si activitati comerciale.
Investitia a fost inregistrata in cont 212 (constructii) si amortizata in functie de durata din Catalog (20-30 ani)
In acest caz, daca NU se plateste impozit pe cladiri pentru acea investitie (pentru ca nu este considerata cladire in sensul Codului fiscal), se va plati impozit pe constructii (0,5%), fiind situatia vizata de art. 498 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Cazul 2: Asfaltarea este inregistrata in cont 2112 Amenajari de terenuri si amortizata conform art. 28 alin. (3) lit. f) si alin. (12) lit. e) Cod fiscal
In acest caz, aveti o imobilizare distincta de constructiile din Grupa 1, fiind vorba de o amenajare de teren. Amenajarile de teren sunt amortizate fiscal liniar in 10 ani, dar NU sunt incadrate in Grupa 1 din Catalog.

Consecinta:
NU intra in sfera impozitului pe constructii, deoarece:
- nu sunt constructii din Grupa 1 (art. 497 Cod fiscal);
- nu au fost incadrate contabil ca atare;
- sunt tratate distinct de constructiile industriale, agricole, hidrotehnice, constructii pentru afaceri, comert, depozitare etc.

Concluzie:
Daca asfaltarea curtii a fost inregistrata ca Amenajare de teren (cont 2112) si este amortizata fiscal potrivit art. 28 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal (10 ani), nu se datoreaza impozit pe constructii, intrucat:
-nu este o constructie din Grupa 1;
-nu este impozabila ca si constructie;
-nu intra in sfera art. 497 - 498 Cod fiscal.
Doar daca acea investitie a fost incadrata ca platforma, drum, infrastructura etc. din Grupa 1, atunci se datoreaza impozit pe constructii (daca nu se plateste impozit pe cladiri pentru ea).

Temei legal 
Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 497. - Definitia constructiilor
In intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Art. 498. - Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii;
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
(1 2) In sensul alin. (1) lit. a), valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.


Art. 28. - Amortizarea fiscala
(1) Cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
(3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
f) amenajarile de terenuri;
(12) Amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:
e) pentru cheltuielile cu investitiile efectuate pentru amenajarea terenurilor, liniar, pe o perioada de 10 ani;


CATALOGUL PRIVIND CLASIFICAREA SI DURATELE NORMALE DE FUNCTIONARE A MIJLOACELOR FIXE

Grupa 1. CONSTRUCTII
1.1. Constructii industriale
1.2. Constructii agricole
1.3. Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii
1.4. Constructii hidrotehnice
1.5. Constructii pentru afaceri, comert, depozitare.
1.6. Constructii de locuinte si social-culturale.
1.7. Constructii pentru transportul energiei electrice.
1.8. Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare.
1.9. Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare.
1.10. Alte constructii neregasite in cadrul grupei 1.



Raspunsuri oferite in luna MAI 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende in 2025. Poate fi retinut si declarat chiar daca firma NU a platit dividendele catre asociati?

    • Distribuirea si impozitarea dividendelor reprezinta un aspect esential al gestionarii relatiilor financiare dintre societate si asociatii sai. Respectarea termenelor de declarare si plata a impozitului este obligatorie, indiferent de momentul efectiv al platii dividendelor catre asociati. In acest context, o societate care distribuie dividende in ianuarie 2025 catre asociati persoane fizice in valoare de 100.000 lei brut este corect sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pana in 25...» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025

    • Defiscalizarea casei de marcat este un proces prin care se anuleaza inregistrarea fiscala a unui aparat de marcat electronic, situatie care poate aparea in mai multe contexte: inchiderea definitiva a activitatii comerciale, necesitatea inlocuirii echipamentului existent sau deteriorarea ireparabila a dispozitivului. Procesul implica parcurgerea mai multor etape obligatorii si presupune pregatirea unui set complet de documente justificative pentru a indeplini toate cerintele legale impuse de...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Bilant de lichidare si reglementari cheie

    • Atunci cand o societate comerciala isi incheie definitiv activitatea, fie prin dizolvare voluntara, fie prin insolventa sau alte motive prevazute de lege, este obligatorie intocmirea bilantului de lichidare. Acest document reflecta imaginea patrimoniala a companiei inainte de radiere. Intocmirea corecta a bilantului de lichidare si respectarea cadrului legal sunt esentiale pentru protejarea administratorilor si lichidatorilor de raspundere personala si pentru asigurarea unei inchideri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016