Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Masurile fiscal bugetare publicate in Monitorul Oficial. Ce prevede actul normativ?

23-Mar-2020
3956
In M.Of. nr. 230 din 21 martie 2020 a fost publicata O.U.G. nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare.
 
Masurile fiscale introduse prin acest act normativ vizeaza:
 
1. Prorogarea termenului pentru plata primei rate pentru impozit pe cladiri, impozit pe teren si impozit pe mijloacele de transport si pentru aplicarea bonificatiei de 10% pentru pentru plata cu anticipatie a acestor impozite, datorate pentru intregul an, de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, inclusiv. 
 
2. Prorogarea termenelor pentru depunerea notificarii si solicitarii de restructurarea obligatiilor bugetare conform OG 6/2019, astfel:
 
 
- debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit capitolului I din O.G nr. 6/2019 are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 1 februarie-31 iulie 2020, fata de 31 martie 2020 cat era anterior.
- solicitarea de restructurare se poate depune pana la 30 octombrie 2020, sub sanctiunea decaderii, fata de 31 iulie 2020 cat a fost stabilita anterior, prin OG 6/2020.
 
3. Suspendarea dobanzilor si penalitatilor si inceperea masurilor de executare silita. 
 
Intre data de 21 martie 2020 – si termenul de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta:
 
- pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu 21 martie 2020 si neachitate pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. Acestea nu sunt considerate obligatii fiscale restante.
- Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare se aplica de institutiile de credit sau tertii popriti prin efectul legii, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.
 
4. Contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, nu mai sunt obligati sa determine platile anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum. Acestia pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020 la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial, curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.  
 
In cazul contribuabililor pentru care anul fiscal este modificat aceste prevederi se aplica pentru trimestrele ramase din anul fiscal modificat ce se incheie in 2020 si pentru trimestrele din anul fiscal modificat care incepe in anul 2020 si sunt cuprinse in anul calendaristic 2020.
 
Alte masuri:
 
1. Modificari in Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA aprobat prin OUG nr. 110/2017.
 
2. Amanarea ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor acordate de MFP din venituri realizate din privatizarea unitatilor/subdiviziunilor teritoriale.
 
Amanarea se poate acorda la cerere, pe o perioada de 3 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei, in conditii ce urmeaza a fi stabilite prin ordin al Ministerului Finantelor Publice. Facilitatea nu se acorda imprumuturilor care la data intrarii in vigoare a ordonantei inregistreaza restante la plata. 
Pentru aceste imprumuturi MFP prelungeste perioada creditului cu trei luni, prin mutarea corespunzatoare a datelor de scadenta.
 
3. Instituirea unui nou mecanism privind aprobarea operatiunilor acordate de catre Eximbank – SA in numele si in contul statului care conduc la o expunere cumulata pe acelasi debitor sau grup de debitori de peste 50 mil. euro echivalent, in contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.
 
4. Posibilitatea de acordare a unui imprumut Companiei Nationale Unifarm SA pentru rambursarea primei transe din imprumutul acordat de Eximbank in numele si in contul statului si pentru achizitia de urgenta de material si echipament sanitar in contextul epidemiei cu coronavirus in Romania.
 
5. Masuri bugetare privind rectificari bugetare, virarea de credite bugetare si de angajament neutilizate.
 
6. Masuri pentru intreprinderile mici si mijlocii astfel cum sunt definite de Legea 346/2004 care si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile competente, pe perioada starii de urgenta si care detin Certificatul de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de afaceri:
 
a. amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, telefonie, internet precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare. 
 
b. In contractele in derulare, altele decat cele de la lit. a. poate fi invocata forta majora impotriva acestora numai dupa incercarea, dovedita cu inscrisuri comunicate intre parti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de urgenta.
 
c. Penalitatile stipulate pentru intarzieri in executarea obligatiilor din contracte incheiate cu autoritati publice nu se datoreaza pe durata starii de urgenta.
 
7. Amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, telefonie, internet precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare pentru urmatoarele persoane/entitati:
 
- urmatoarele profesii care indeplinesc servicii de interes public: formele de exercitare a profesiei de notar public, de avocat si de executor judecatoresc a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirus COVID- 19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii vor fi stabilite prin hotarare de guvern.
 
Membrii acestor profesii sunt obligati ca, pe perioada instituirii starii de urgenta, sa ia, cu observarea regulilor de disciplina sanitara si a celorlalte masuri de protectie si preventie stabilite de autoritatile competente, masuri necesare in vederea continuarii activitatii. Nerespectarea acestei obligatii constituie abatere disciplinara care se sanctioneaza cu excluderea din profesie, in conditiile si conform procedurilor stabilite de legislatia in vigoare, aplicabile fiecarei profesii.
Salariatii acestor forme de exercitare a profesiei care refuza indeplinirea sarcinilor de serviciu asumate prin contractul individual de munca si din acest motiv nu se poate asigura desfasurarea in conditii optime a activitatii nu vor avea acces la beneficiile de asistenta sociala sau la alte facilitati ce se vor acorda pe durata starii de urgenta.
 
- Cabinetele medicilor de familie si cabinetele stomatologice in care isi desfasoara activitatea, in orice forma, cel mult 20 de persoane si a caror activitate este afectata direct de masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirus COVID- 19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii vor fi stabilite prin hotarare de guvern.
 
- Federatiile sportive nationale si cluburile sportive care detin certificat de identitate sportiva si a caror activitate este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice, pentru prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirus COVID- 19. Criteriile pe baza carora sunt stabiliti beneficiarii vor fi stabilite prin hotarare de guvern
 
8. Prelungirea termenului de depunere a declaratiei privind beneficiarii reali, prevazut la art. 56 alin.(4) si art. 62 alin. (1) din Legea 129/2019 cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea acestei declaratii.
 
9. Prelungirea termenului de depunere a declaratiei privind beneficiarii reali, prevazut la art. 344 alin. (4) din OG 26/2000 si art. 63 din Legea 129/2019, pentru completarea documentelor conform cerintelor prevazute la art. 6, 7, 16 si 17 din OG 26/2000 cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta iar pe durata starii de urgenta se suspenda depunerea declaratiei si completarea documentelor.
 
 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016