Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou: Pentru ce contracte civile impozitul pe venit se retine la sursa

23-Feb-2012
3995
ANAF a publicat pe pagina oficiala Ordinul nr.247 din 17 februarie 2012 privind procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, trimis spre publicare in Monitorul Oficial.

Noul Ordin stabileste si reglementeaza tipurile de contracte civile pentru care impozitul pe venit se retine la sursa. Redam in cele ce urmeaza continutul acestui ordin.

Avand in vedere prevederile art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si prevederile Hotararii Guvernului nr. 50/2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, intrucat cu data de 1 octombrie 2011 sunt abrogate prevederile Codului comercial si ale Legii nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de
consignatie, acte normative care contineau prevederi privind contractele de comision, mandat comercial si respectiv contractul de consignatie, in temeiul art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

ART. 1

Prezentul ordin stabileste procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 privind impunerea veniturilor platite in baza contractelor civile incheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare (Codul civil), in forma scrisa in vederea impunerii fiscale.

ART.2
(1) Persoanele fizice care desfasoara activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intr-o forma de asociere au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit stabilite de organul fiscal competent, pe baza venitului anual estimat sau a venitului net realizat in anul precedent, dupa caz conform art. 82 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), privind stabilirea platilor anticipate de impozit cu exceptia contribuabililor care realizeaza
venituri pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa.

Platitorii de astfel de venituri nu au obligatii privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de beneficiarii de venit, cu exceptia prevederilor art. 3 alin. (2).

(2) Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii, platile anticipate trimestriale stabilite de organul fiscal competent conform declaratiei fiscale a contribualilului, vor fi efectuate de acesta pe baza deciziei de impunere. Platitorii de astfel de venituri nu au obligatii privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de beneficiarii de venit.

(3) In cazul persoanelor fizice, indiferent daca desfasoara sau nu activitati independente, care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, pe baza contractului incheiat intre parti potrivit prevederilor Codului Civil, sunt aplicabile prevederile Cap. IV al titlului III "Impozitul pe venit" din Codul fiscal.

(4) Platitorii de venit persoane fizice sau juridice, precum si alte entitati fara personalitate juridica care efectueaza plati catre asocierile fara personalitate juridica sau persoane juridice care aplica principiul transparentei fiscale, nu au obligatia calcularii, retinerii la sursa si virarii impozitului
reprezentand plata anticipata.

ART. 3
(1) Pana la data de 1 octombrie 2011, veniturile realizate de persoanele fizice din activitatile desfasurate in baza contractelor de comision, mandat comercial, contracte comerciale reglementate de Codul comercial si respectiv contractul de consignatie reglementat potrivit Legii nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de consignatie sunt supuse impunerii in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. b) si c) din Codul fiscal, in vigoare la acea data.

(2) Platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I a prezentului ordin in cazul veniturilor platite beneficiarilor, in baza urmatoarelor tipuri de contracte:

- contracte de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent;
- contractelor/conventiilor civile, care atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Codului civil au aceeasi natura juridica.

(3) Platitorii veniturilor prevazute la art. 52 alin. (1) lit a) si c) din Codul fiscal au obligatia de a calcula, retine la sursa si vira impozitul reprezentand plati anticipate.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016