Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de custodie si vanzare marfa in Romania. Care sunt implicatiile fiscale?

19-Apr-2016
11025

O societate primeste marfa dintr-un alt stat UE cu aviz reprezentand baza contract de custodie. Dupa o perioada anume, un potential client solicita factura si vinde marfa catre un client. Vom vedea ce inregistrari se fac in contabilitate la primirea cu aviz, la trecere in marfa si cum se aplica taxarea inversa. CMR se aplica la toata marfa din aviz, factura are marfa partial doar cantitatea vanduta mai departe la client.

Relevant pentru speta in discutie este OMFP NR. 4120/2015 din 28 decembrie 2015 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 270 alin. (10) si art. 273 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Acesta reglementeaza aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile vandute in regim de consignatie sau din stocuri la dispozitia clientului.

Avand in vedere ca Italia se numara printre tarile care aplica masurile de simplificare pentru stocuri puse la dispozitia clientului, prevederile relevante din Ordin sunt:

"ART. 1
In scopul aplicarii prezentelor instructiuni:
1. Pentru bunurile livrate in baza unui contract de consignatie, se considera ca livrarea bunurilor de la consignant la consignatar are loc la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai. In sensul titlului VII din Codul fiscal, contractul de consignatie reprezinta un contract prin care consignantul se angajeaza sa livreze bunuri consignatarului, pentru ca acesta din urma sa gaseasca un cumparator pentru aceste bunuri. Consignatarul actioneaza in nume propriu, dar in contul consignantului cand livreaza bunurile catre cumparatori.

2. Pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor. Stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, prin care transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie."

" ART. 3
(1) Pentru a diminua problemele de natura practica in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA in Romania a furnizorilor mentionati la art. 2 se aplica masurile de simplificare prevazute de prezentul articol, daca:

a) consignatarul sau cumparatorul bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului, este inregistrat in Romania in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal;
b) statul membru de origine nu considera mutarea acestor bunuri ca transfer sau aplica ori accepta un regim de simplificare similar celui aplicat in Romania;
c) consignatarul sau cumparatorul bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului, din Romania este cunoscut de catre furnizor atunci cand bunurile sunt transportate din alt stat membru in Romania.

(2) Se considera ca furnizorul nu a realizat o achizitie intracomunitara asimilata in Romania in momentul sosirii bunurilor ce au fost trimise in cadrul unui contract de consignatie sau al unui contract privind stocuri la dispozitia clientului, iar eventuala restituire a bunurilor respective in statul membru din care au provenit nu va fi considerata transfer in sensul art. 270 alin. (10) din Codul fiscal.
(3) Vanzarea de bunuri de la furnizor la consignatar sau la clientul la dispozitia caruia au fost puse bunurile este considerata:
a) o livrare intracomunitara, din punctul de vedere al furnizorului, pe care acesta trebuie sa o declare ca atare in statul membru din care au fost transportate bunurile;
b) o achizitie intracomunitara, din punctul de vedere al consignatarului sau al cumparatorului bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului, conform art. 273 alin. (1) din Codul fiscal, pe care consignatarul sau cumparatorul bunurilor trebuie sa o declare ca atare in Romania.

(4) Consignatarul si cumparatorul bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului, trebuie sa emita documentele prevazute la art. 320 din Codul fiscal si sa tina un registru special in care sa raporteze:
a) data sosirii, denumirea si cantitatea bunurilor primite;
b) data livrarii locale a acestor bunuri in Romania, cu o trimitere la factura sau la alt document emis;
c) data transportului de bunuri care nu au fost achizitionate si care se restituie in statul membru de unde au provenit, precum si natura si cantitatea acestor bunuri;
d) numele, adresa si datele de identificare ale fiecarui furnizor."

Practic:
- La sosirea bunurilor pe baza de Aviz veti inregistra stocurile in contul in afara bilantului 8033"Valori materiale primite in pastrare sau custodie" si veti completa Registrul special reglementat in OMFP 4120/2015 si art. 320 din Codul fiscal - Cand gasiti un client pentru stocuri si primiti factura de la furnizor realizati o achizitie intracomunitara pentru marfa vanduta, inregistrati factura , aplicati taxarea inversa si o declarati in 390 :
371 = 401
4426 = 4427

- Vindeti marfa clientului (din Romania presupun) :
4111 = %
707
4427

- Destocati marfa vanduta : 607 = 371.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016