Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii de plata la FNUASS

07-Dec-2011
5370
Intrebare:

O PFA a primit Decizia de impunere de la Casa de Sanatate pentru perioada 12.08.2006 -13.01.2010 privind obligatiile de plata la FNUASS conform Legii 95/2006. In situatia stabilirii contributiei datorate pe anul 2006, avand in vedere ca Decizia se refera la perioada 12.08.2006-13.01.2010, au fost luate in calcul veniturile din Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit privind veniturile din activitati independente pe anul 2006 pe ultimele cinci luni ale anului (august - decembrie), insa la randul Regularizare 2006 din tabel s-a luat in calcul venitul net realizat pe tot anul 2006, si nu venitul net realizat in ultimele 5 (cinci) luni ale anului.

Este aceasta procedura corecta pentru determinarea contributiei datorate pe anul 2006 avand in vedere ca pe decizie este inscrisa perioada 12.08.2006-13.01.2010?

Se face mentiunea ca legea data ca exemplu nu a fost in vigoare de la inceputul anului. Poate fi contestata decizia Casei de Sanatate si solicitata recalcularea contributiei datorate datorate la FNUASS pe anul 2006?


Raspuns:

Cu referire la contributia la asigurarile sociale de sanatate, in perioada care face obiectul analizei, s-au aplicat succesiv urmatoarele acte normative:

- OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, pentru perioada 1 ianuarie 2006 si pana la data abrogarii acestui act normativ prin Legea 95/2006;

Potrivit art. 51 alin. (2) din OUG 150/2002, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste - in cazul veniturilor din activitati independente - sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor din activitati desfasurate de persoane autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

- Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 372 din 28 aprilie 2006, al carei Titlu VIII Asigurarile sociale de sanatate a intrat in vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 863 din acest act normativ, respectiv incepand cu data de 29 mai 2006. Pe data intrarii in vigoare a acestui titlu, a fost abrogata OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 7 - 8 din OPCNAS 617/2007 ofera aceeasi solutie. Astfel, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in vigoare la 1 ianuarie 2011, contributia lunara a persoanei asigurate care desfasoara activitati independente se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut mai sus.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere. La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala.

Cu privire la stabilirea venitului anual din activitati independente, in situatia in care activitatea aferenta anului 2006 s-a desfasurat doar pe perioada a 5 luni (12 august - 31 decembrie 2006), la stabilirea obligatiilor fiscale anuale se va lua in calcul venitul realizat in aceasta perioada. Astfel, potrivit art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, venitul din activitati independente, ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Pe cale de consecinta si contributia la asigurarile sociale se va stabili tot in raport cu aceasta baza.

In situatia in care activitatea s-a desfasurat pe intregul an fiscal 2006, regularizarea contributiei datorate pentru anul 2006 se va face prin stabilirea diferentelor in raport cu decizia de impunere anuala. In acest sens, trebuie avute in vedere toate platile anticipate efectuate in cursul anului, indiferent de momentul la care ele au fost facute inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii 95/2006.

In conditiile in care stabilirea contributiei nu s-a efectuat conform celor de mai sus, puteti exercita contestatie impotriva decizie de impunere in conformitate cu Titlul IX din Codul de procedura fiscala si Legea contenciosului administrativ 554/2004.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016