
Raportul Special
realizat de specialisti
Conform ordonantei OG 16/2022 care modifica si OUG 193/2022, de la 01.01.2023, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS.
Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intrebarea este daca din acest text de lege se intelege automat ca trebuie sa am montat POS sau alt instrument de plata, sau doar sa nu refuz incasarea cu cardul. Spre exemplu, in cazul unor activitati in care nu se incaseaza deloc bani cu numerar sau substitute de numerar, deoarece asa e intelegerea intre parti (constructii civile, expertize judiciare etc.), nu o sa fie vreodata situatia de a i se cere prestatorului sa incaseze suma cu cardul, astfel incat acesta, neavand un POS, sa poata refuza.
Poate cineva sa sanctioneze pe acest text de lege o firma doar pentru ca nu are montat POS, in lipsa unui refuz de incasare cu cardul?
PFA-urile sau CABINETELE MEDICALE INDIVIDUALE sunt si ele considerate persoane juridice in acest context?
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, vor avea obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice. Masura se aplica de la 1 ianuarie 2023.
Comerciantii de produse si prestatorii de servicii inclusiv PFA urile, sunt obligati sa accepte plata cu cardurile bancare, daca cifra lor anuala de afaceri depaseste 10.000 de euro.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Conform art. 1 alin. (1) si (2) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, (1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.
Emiterea bonului fiscal este obligatorie atat timp cat bunurile vandute sau servciile prestate catre persoane fizice (populatie, adica) sunt incasate, total sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, dupa cum reiese din prevederile OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Prin urmare, operatorii economici (inclusiv PFA) care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie, cu caracter permanent, au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, cu exceptia situatiilor mai sus prezentate.
Conform OUG 28/1999 art. 2 lit. f ) privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sunt exceptate de la obligatia dotarii cu case de marcat activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.
In concluzie, un cabinet medical individual nu are obligatia detinerii unei case de marcat si nu are obligatia emiterii bonului fiscal daca nu implica crearea unei societati comerciale. In acest caz chitanta este documentul justificativ.
Prin urmare incasarea cu bon fiscal cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar inclusive dotarea cu POS, nu este obligatorie in cazul CMI.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Conditii microintreprinderi 2023: Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere anul acestaPFA in 2023: Plafonul de 100.000 euro pentru trecerea la sistemul real se aplica si anul acesta pentru veniturile din 2022Firmele pot acorda din 2023 un nou beneficiu extrasalarial angajatilor. 8 tipuri de venituri se vor incadra in plafonul de 33%Din 1 ianuarie 2023 persoanele juridice au OBLIGATIA de a se se dota cu POSFirmele care au depasit pragul de 500.000 de euro in 2022 vor trece la plata impozitului pe profit din 2023?Ultimele articole
Proiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPana pe 25 octombrie 2023 trebuie depusa la fisc D100 pentru plata impozitului micro si pe profitAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Articole similare
Termenul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat - prelungitRedirectionarea unui procent din impozitul pe salarii sau venit. Vezi procedura completa!Consecinte pentru firmele care NU respecta obligatia de auditare a situatiilor financiare anualeTitlul VII, Capitolul 1, Sectiunea 51Pe pietele internationale, graul nu mai este la mare cautareUltimele articole
Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaComertul cu amanuntul si cu ridicata. Exista OBLIGATIA utilizarii casei de marcat?Bon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardulArticole similare
CASE DE MARCAT electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziTabel comparativ OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale urmare a modificarilor aduse de OUG 91/2014Operatiuni pentru care este necesara dotarea cu aparate de marcat electronice fiscaleReminder! Decontul precompletat RO e-TVA se utilizeaza incepand cu data de 1 august 2024PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscalUltimele articole
Comertul cu amanuntul si cu ridicata. Exista OBLIGATIA utilizarii casei de marcat?Majorare cota TVA din 1 august 2025. Firmele trebuie sa ajusteze TVA in casele de marcatCasa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii eiCasa de marcat in 2025. PFA-urile au obligatia utilizarii caselor de marcat electronice?CASE DE MARCAT electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA