Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OG 16/2022 obliga firmele care au cifra de afaceri de peste 10.000 euro sa introduca POS-uri. Exceptii de la prevedere

18-Aug-2022
66425
OG 16/2022 obliga firmele care au cifra de afaceri de peste 10.000 euro sa introduca POS-uri. Exceptii de la prevedere

Conform ordonantei OG 16/2022 care modifica si OUG 193/2022, de la 01.01.2023, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS. 

Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Intrebarea este daca din acest text de lege se intelege automat ca trebuie sa am montat POS sau alt instrument de plata, sau doar sa nu refuz incasarea cu cardul. Spre exemplu, in cazul unor activitati in care nu se incaseaza deloc bani cu numerar sau substitute de numerar, deoarece asa e intelegerea intre parti (constructii civile, expertize judiciare etc.), nu o sa fie vreodata situatia de a i se cere prestatorului sa incaseze suma cu cardul, astfel incat acesta, neavand un POS, sa poata refuza. 

Poate cineva sa sanctioneze pe acest text de lege o firma doar pentru ca nu are montat POS, in lipsa unui refuz de incasare cu cardul? 

PFA-urile sau CABINETELE MEDICALE INDIVIDUALE sunt si ele considerate persoane juridice in acest context?

Raspunsul expertului contabil Vera Constantin: 

Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, vor avea obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice. Masura se aplica de la 1 ianuarie 2023.

Comerciantii de produse si prestatorii de servicii inclusiv PFA urile, sunt obligati sa accepte plata cu cardurile bancare, daca cifra lor anuala de afaceri depaseste 10.000 de euro.

Conform art. 1 alin. (1) si (2) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, (1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.

Emiterea bonului fiscal este obligatorie atat timp cat bunurile vandute sau servciile prestate catre persoane fizice (populatie, adica) sunt incasate, total sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, dupa cum reiese din prevederile OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.

Prin urmare, operatorii economici (inclusiv PFA) care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie, cu caracter permanent, au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, cu exceptia situatiilor mai sus prezentate.

Conform OUG 28/1999 art. 2 lit. f ) privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sunt exceptate de la obligatia dotarii cu case de marcat activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.

In concluzie, un cabinet medical individual nu are obligatia detinerii unei case de marcat si nu are obligatia emiterii bonului fiscal daca nu implica crearea unei societati comerciale. In acest caz chitanta este documentul justificativ.

Prin urmare incasarea cu bon fiscal cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar inclusive dotarea cu POS, nu este obligatorie in cazul CMI.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Factura - PLATA PRIN POS fara bon fiscal
Mai multe articole despre plata prin pos




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016