Operatiunile fiscale pentru lichidarea unei societati
Din punct de vedere contabil si fiscal, lichidarea unei societati comerciale, conform O.M.F.P. nr. 1.376/2004 privind aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora, presupune efectuarea urmatoarelor operatiuni:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie.
2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
3. Stabilirea de catre Adunarea Generala a Actionarilor sau a Asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale.
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.).
5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti.
6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere).
7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe venit in urma actiunii de dizolvare/lichidare.
8. Intocmirea bilantului de partaj.
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor/Asociatilor, consemnata in Registrul sedintelor Adunarii Generale;
c) cota de participare la capitalul social.
Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.
Aspectele fiscale ale stabilirii profitului impozabil in cazul lichidarii sunt reglementate de Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal dupa cum urmeaza: "81. Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri
proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. in cazul in care, in declaratia de impozit pe profit aferenta anului anterior lichidarii, contribuabilul a inregistrat pierdere fiscala, aceasta se va recupera din profitul impozabil calculat cu ocazia lichidarii.
82. La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate:
- rezervele constituite din profitul net,
- sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii,
- rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, in conformitate cu actele normative in vigoare, daca legea nu prevede altfel."
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzari prin GLOVO. Inregistrari contabile
Intrebare: O societate cu obiect de activitate fast food livreaza prin Glovo. Primeste o factura de la Glovo pe care este trecut comision Glovo 200 lei, valoare produse livrate 1.000 lei (comenzile prin Glovo), valoare comenzi incasate cash la livrare 100 lei si sold de achitat de catre glovo 700 lei. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele: 1. monografia de inregistrare a facturii; 2 trebuie facuta autofactura pentru vanzarile prin Glovo in valoare 900 de lei (1.000-100)? Cele incasate cash sunt incluse in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale. Sanctiuni contraventionale
Intrebare: Recent, saptamana trecuta mai exact, am depus doua declaratii rectificative, D710, pentru lunile iunie si septembrie 2023 pentru o firma platitoare de impozit venituri microintreprindere. 1. As dori sa stiu daca va fi aplicata amenda avand in vedere noile modificari legislative, privind legea prevenirii, care nu mai este in vigoare. 2. Pentru ce declaratii depuse cu intarziere se ia amenda incepand cu luna noiembrie 2023? As dori un centralizator cu amenzile pentru ce tip de declaratii fiscale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Asociat persoana fizica la mai mult de trei microintreprinderi HORECA
Intrebare: O persona fizica detine peste 25% actiuni la 3 societati comerciale care desfasoara activitate HORECA, toate 3 societatile aplicand impozitul pe veniturile microintreprinderilor. (codul CAEN 5610 Restaurante). Persoana fizica doreste sa infiinteze in luna decembrie 2023 a patra firma in care va avea 50% actiuni, cu obiect de activitate tot HORECA. Poate opta si pentru a patra firma sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, chiar daca detine mai mult de 25% din valoarea/nr....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Reportare sponsorizare
Intrebare: O societate a sponsorizat in 2021 suma de 1.500.000 lei, din care la sfarsitul anului 2021 a ramas o suma reportata de 500.000 lei. In 2022 din acea suma a dedus 200.000 lei, ramanand in continuare de reportat din 2021 suma de 300.000 lei. In 2023 societatea poate deduce suma de 300.000lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Sedii fixe in UE. Aplicarea regimului OSS
Intrebare: Daca o societate cu sediul in Romania a facut livrari intracomunitare in Franta si Germania catre persoane fizice si a obtinut din fiecare tara un cod de tva, pentru care depune deconturi de tva si plateste tva aferenta, poate sa se inregistreze acum in OSS? Inregistrarea in OSS se face dupa renuntarea in prealabil la codurile de tva din tarile mentionate sau se poate renunta la aceste coduri de tva si dupa inregistrarea in OSS? Mentionez ca bunurile livrate depasesc 500.000 euro/an/tara.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imprumuturi de la persoane fizice.
Intrebare: O persoana fizica ce nu are calitatea de asociat sau administrator poate imprumuta o firma cu numerar? La ce face referire art. 4 alin. (1) din OUG 98/2023 unde se specifica ca o persoana juridica poate incasa de la o persoana fizica imprumut in valoare de 10.000 lei/persoana?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –