Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dizolvare si lichidare societate comerciala. Ce documente fiscale intocmim?

14-Aug-2012
27385
In cazul dizolvarii si lichidarii unei societati, fara a se numi un lichidator, vom vedea care este data intocmirii Bilantului de Lichidare care se depune la Registrul Comertului si daca exista un formular special pentru acest bilant, stabilind si soldurile care se completeaza in prima coloana a acestuia.



Raspuns:

In conformitate cu prevederile art. 36 alin.(3) din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si art. 7 alin. 1 din OMFP 52/2012, pe perioada lichidarii, indiferent de stadiul acesteia, persoanele juridice aflate in lichidare trebuie sa depuna o raportare anuala, la organele fiscale teritoriale, in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic. Raportarea anuala este, in fapt, o situatie financiara prescurtata, formatul electronic pe pagina de internet a ANAF avand codul S1004 (spre deosebire de formatul S1001-S1003-S1005 pentru situatiile financiare obisnuite).

In bilantul de lichidare se vor trece in prima coloana datele de la sfarsitul anului, iar la coloana 2 zero.

Situatia financiara anuala intocmita la sfarsitul lichidarii trebuie depusa atat la organele fiscale teritoriale conform art. 36 alin. (4) din Legea contabilitatii 82/1991, cat si la Oficiul Registrului Comertului. Totodata, la organul fiscal se vor depune ultimele declaratii fiscale pentru obligatiile existente in vectorul fiscal al societatii (100, 112, 300), declaratia 101 intocmita la finalizarea lichidarii societatii in care se va completa casuta "Societatea inceteaza sa existe in luna ...", precum si formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale sunt redate de Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora aprobata prin OMFP 1376/2004 , astfel:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);

5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
1. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
2. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe venit in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
3. Intocmirea bilantului de partaj.
4. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidarea, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.

Din punct de vedere fiscal trebuie sa aveti in vedere articolele din Codul fiscal : 16, 19 alin. (1), 27 alin. (2), art. 34 alin. (14) si (15), art. 66 alin. (8) si punctul 143^2 din normele metodologice, art. 67 alin. (3) litera d) si punctul 144^4 din normele metodologice.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Dizolvare si lichidare societate comerciala. Ce documente fiscale intocmim?":
Rating:

Nota: 3.34 din 25 voturi
Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Atentie, contabili! Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-TVA: ANAF propune ca termenul pentru depunerea D390 sa ramana acelasi

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiect de ordin pentru stabilirea termenului de depunere pentru declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/ prestarile intracomunitare (390 VIES). Termenul pentru depunerea declaratiei ramane acelasi, pana la data de 25 a lunii urmatoare. Conform Referatului de Aprobare, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.70/2024 privind unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor...» citeste mai departe aici

  • Aplicatia e-Transport este disponibila online! Pana pe 31 august 2024 NU se aplica sanctiuni

    • ANAF anunta, printr-un comunicat recent de presa, ca aplicatia e-Transport, prin intermediul careia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri, este operationala si poate fi descarcata din APP Store si Google Play. In acest sens, in fiecare punct de trecere a frontierei se transmit materiale in care sunt prezentate obligatiile pe care le au operatorii de transport, precum si informatii...» citeste mai departe aici

  • Topim preturile in mijlocul verii! Reduceri de 70% si transport GRATUIT pentru carti de fiscalitate si contabilitate

    • Modificarile legislative din fiscalitate nu sunt putine in ultima perioada si trebuie adaptate corespunzator, astfel incat sa evitati amenzile usturatoare si sa va asigurati de functionarea optima a firmei dumneavoastra. Pentru ca nu este usor sa tii pasul cu tot ce se schimba, unele legi fiind aprobate in scurt timp, cu siguranta aveti nevoie de putin ajutor din partea specialistilor. Cartile noastre de fiscalitate si contabilitate sunt acum la preturi reduse! Topim preturile pentru cele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016