Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

La ce termen produce efecte operatiunea de fuziune?

08-Ian-2014
6037
In ce priveste termenul la care operatiunea de fuziune produce efecte, luam ca exemplu un caz concret: s-a depus un proiect de fuziune prin care firma X absoarbe firmele A, B, C, D, E. In proiect, data de referinta este 31.12.2013. Deoarece in luna decembrie 2013, nu a primit confirmarea Tribunalului, proiectul va demara in ianuarie 2014.

Se va stabili cum se procedeaza cu actele contabile care se vor primi pentru luna ianuarie 2014 la firmele absorbite, avand in vedere ca data de referinta din proiect este 31.12.2013.

Conform prevederilor Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, art. 238 si urmatoarele, fuziunea prin absorbtie este operatiunea prin care una sau mai multe societati isi transfera in totalitate patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre actionarii societatilor absorbite de actiuni la societatea absorbanta si, daca este cazul, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor repartizate.

Operatiunea are ca efect dizolvarea, fara lichidare a societatilor absorbite.

La momentul realizarii fuziunii, potrivit prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991 societatile trebuie sa intocmeasca situatii financiare individuale.

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

De asemenea, in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu ocazia fuziunii este obligatorie si inventarierea generala a elementelor de active, datorii si capitaluri proprii.

Proiectul de fuziune semnat de reprezentantii societatilor participante, se depune la oficiul registrului comertului unde este inmatriculata fiecare societate, insotit de o declaratie a societatii care inceteaza sa existe in urma fuziunii despre modul cum a hotarat sa stinga pasivul sau. Proiectul de fuziune, vizat de judecatorul delegat, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cu cel putin 30 de zile inaintea datelor sedintelor in care adunarile generale extraordinare urmeaza sa hotarasca asupra fuziunii.
 
Ca urmare a fuziunii, societatile absorbita inceteaza sa existe.

Fuziunea prezinta doua momente principale:


- primul este momentul la care se considera ca societatile sunt, la nivel teoretic, fuzionate. Acesta este legat de data prevazuta in hotararile adunarilor generale ca data de intocmire a bilanturilor de fuziune
- al doilea este momentul in care se inregistreaza din punct de vedere juridic si contabil efectele acestei proceduri.

Fuziunea este realizata si va produce efecte de la data inregistrarii hotararii ultimei Adunarii Generale a Actionarilor (AGA) care a aprobat operatiunea.

Face exceptie cazul in care societatile stabilesc ca operatiunea va avea efect la o alta data. Aceasta "alta data” nu poate fi insa ulterioara incheierii exercitiului financiar curent al societatilor participante, dar nici anterioara incheierii ultimului exercitiu financiar incheiat.

Actul normativ care reglementeaza reflectarea in contabilitate a operatiunii de fuziune prin absorbtie a unei societati este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.

Ca urmare a prevederilor acestui act normativ, succint au loc urmatorii pasi in realizarea fuziunii si inregistrarii efectelor ei:

- emiterea proiectului de fuziune, in baza hotararii adunarii generale a actionarilor fiecareia dintre societatile participante,
- depunerea proiectului de fuziune la oficiul registrului comertului,
- de la data la care hotararea judecatoreasca a devenit irevocabila, adunarea generala a fiecareia dintre societati va hotari asupra fuziunii,
- se inregistreaza in contabilitatile proprii operatiunea de transmitere a intregului patrimoniu catre societatea absorbanta si preluare a patrimoniului societatilor absorbite. Activele societatilor absorbite se inregistreaza in debitul ct. 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul” si pasivele prin creditul contului 456 . Rezulta un bilant cu sume 0, iar societatea absorbanta preia activele in creditul ct. 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul” si pasivele in debitul aceluiasi cont.

Ca urmare consideram ca:

- patrimoniul trebuie predat in totalitate prin procesul verbal de predare-primire, in caz contrar societatile continuind sa existe atat ca persoane juridice cat si ca platitori de taxe si impozite,
- in anul 2013 toate societatile intocmesc si depun situatii financiare,
- in anul 2013 toate societatile calculeaza, declara si platesc impozit pe profit/micro, dupa caz,
- reglementarile fiscale prevad ca perioada impozabila se poate incheia si la o alta data stabilita prin acordul partilor, potrivit legii (Legea 31/1990, republicata). In cazul prezentat, in care societatile exista inca, partile nu pot prevedea o data a fuziunii in exercitiul viitor (2014).

Dupa eliberarea certificatului de radiere a societatii absorbite de la registrul comertului, se depune la administratia financiara, declaratia 010 - (in care se va completa pe penultima pagina, data radierii firmelor) impreuna cu CIF-ul in original.

In anul 2014 toate societatile isi continua activitatea si inregistreaza in evidenta contabila proprie operatiunile derulate. La momentul predarii activelor si pasivelor, chiar daca acestea nu mai corespund cu valorile prezentate in situatiile financiare de fuziune, procesul verbal intocmit va cuprinde datele prezente, incat pe total valoarea activului si pasivului ramane neschimbata (de ex. stocul de marfa existent initial la una din societatile absorbite si care intre timp s-a vandut este inlocuit de bani).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "La ce termen produce efecte operatiunea de fuziune?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.