Metoda corecta pentru inchiderea exercitiului financiar aferent anului trecut
Intrebare: Ce trebuie facut din punct de vedere contabil si fiscal pentru inchiderea exercitiului financiar 2011?
Raspuns: Potrivit dispozitiilor art. 27 si urmatoarele din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, toate entitatile trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale si sa le depuna la unitatile teritoriale ale M.F.P. in termen de 150 de zile sau 120 de zile, dupa caz, de la incheierea exercitiului financiar. In functie de criteriul de marime, situatiile financiare se completeaza in forma lunga sau in forma simplificata. Criteriile de marime sunt prevazute la art. 3 din OMFP 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu Directivele Europe, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru pregatirea completarii situatiilor financiare se efectueaza urmatoarele operatiuni:
- inventarierea patrimoniului, conform prevederilor OMFP 2861/2009 pentru aprobarea normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,
- se inregistreaza reevaluarea mijloacelor fixe, daca societatea a considerat ca acestea nu sunt prezentate la valoarea justa,
- se inregistreaza ajustarile pentru deprecierea stocurilor, clientilor etc.,
- se inregistreaza cheltuielile cu provizioanele (pentru litigii, penalitati, restructurare, impozite, pensii etc., dupa caz),
- se inregistreaza veniturile si cheltuielile din evaluarea creantelor si datoriilor in valuta, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R., valabil la data incheierii exercitiului financiar, din evaluarea depozitelor bancare si a disponibilitatilor in valuta etc.,
- inregistrarea veniturilor si cheltuielilor rezultate din contractele de asociere in participatiune, daca este cazul,
- retratarea sumelor reprezentand avansurile de trezorerie acordate salariatilor si nedecontate pana la data bilantului,
- analiza obligatiilor legate de personal (concedii neefectuate, sume neretinute),
- calculul impozitului pe profit,
- inchiderea conturilor si stabilirea rezultatul contabil,
- constituirea rezervelor legale, dupa caz,
- urmarirea respectarii politicilor contabile stabilite si aprobate de administratorul societatii.
Situatiile financiare sunt insotite de notele explicative pentru fiecare situatie semnificativa a elementelor din bilant si de o declaratie scrisa a persoanelor abilitate sa intocmeasca aceste situatii.
Din punct de vedere fiscal, la finele anului se calculeaza si se completeaza formularul 101 privind impozitul pe profit.
Calculul impozitului se face conform prevederilor Codului fiscal , titlul II.
Pentru anul 2011 formularul se depune conform prevederilor art. 34, la termenele prevazute expres:
- 25 februarie inclusiv a anului 2012 de catre societatile care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura,
- 25 februarie 2012 de catre organizatiile nonprofit,
- 25 februarie 2012 de societatile care definitiveaza pana la aceasta data inchiderea exercitiului financiar anterior,
- 25 aprilie 2012 de catre toate celelalte societati.
Pentru obtinerea unui raspuns adecvat situatiei in care va incadrati, va rugam sa reveniti cu informatii concrete si intrebari punctuale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzari prin GLOVO. Inregistrari contabile
Intrebare: O societate cu obiect de activitate fast food livreaza prin Glovo. Primeste o factura de la Glovo pe care este trecut comision Glovo 200 lei, valoare produse livrate 1.000 lei (comenzile prin Glovo), valoare comenzi incasate cash la livrare 100 lei si sold de achitat de catre glovo 700 lei. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele: 1. monografia de inregistrare a facturii; 2 trebuie facuta autofactura pentru vanzarile prin Glovo in valoare 900 de lei (1.000-100)? Cele incasate cash sunt incluse in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale. Sanctiuni contraventionale
Intrebare: Recent, saptamana trecuta mai exact, am depus doua declaratii rectificative, D710, pentru lunile iunie si septembrie 2023 pentru o firma platitoare de impozit venituri microintreprindere. 1. As dori sa stiu daca va fi aplicata amenda avand in vedere noile modificari legislative, privind legea prevenirii, care nu mai este in vigoare. 2. Pentru ce declaratii depuse cu intarziere se ia amenda incepand cu luna noiembrie 2023? As dori un centralizator cu amenzile pentru ce tip de declaratii fiscale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Asociat persoana fizica la mai mult de trei microintreprinderi HORECA
Intrebare: O persona fizica detine peste 25% actiuni la 3 societati comerciale care desfasoara activitate HORECA, toate 3 societatile aplicand impozitul pe veniturile microintreprinderilor. (codul CAEN 5610 Restaurante). Persoana fizica doreste sa infiinteze in luna decembrie 2023 a patra firma in care va avea 50% actiuni, cu obiect de activitate tot HORECA. Poate opta si pentru a patra firma sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, chiar daca detine mai mult de 25% din valoarea/nr....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Reportare sponsorizare
Intrebare: O societate a sponsorizat in 2021 suma de 1.500.000 lei, din care la sfarsitul anului 2021 a ramas o suma reportata de 500.000 lei. In 2022 din acea suma a dedus 200.000 lei, ramanand in continuare de reportat din 2021 suma de 300.000 lei. In 2023 societatea poate deduce suma de 300.000lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Sedii fixe in UE. Aplicarea regimului OSS
Intrebare: Daca o societate cu sediul in Romania a facut livrari intracomunitare in Franta si Germania catre persoane fizice si a obtinut din fiecare tara un cod de tva, pentru care depune deconturi de tva si plateste tva aferenta, poate sa se inregistreze acum in OSS? Inregistrarea in OSS se face dupa renuntarea in prealabil la codurile de tva din tarile mentionate sau se poate renunta la aceste coduri de tva si dupa inregistrarea in OSS? Mentionez ca bunurile livrate depasesc 500.000 euro/an/tara.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imprumuturi de la persoane fizice.
Intrebare: O persoana fizica ce nu are calitatea de asociat sau administrator poate imprumuta o firma cu numerar? La ce face referire art. 4 alin. (1) din OUG 98/2023 unde se specifica ca o persoana juridica poate incasa de la o persoana fizica imprumut in valoare de 10.000 lei/persoana?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –