Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii financiare pe anul 2021: cifra de afaceri neta si cheltuielile cu consumul de energie se raporteaza in mod distinct

23-Dec-2021
7757
Situatii financiare pe anul 2021: cifra de afaceri neta si cheltuielile cu consumul de energie se raporteaza in mod distinct
Un nou proiect de ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile a fost pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor.
 
Conform referatului de aprobare, fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2020, prin prezentul proiect se propune raportarea distincta a cifrei de afaceri neta corespunzatoare principalei activitati desfasurate de entitati, precum si a cheltuielilor privind consumul de energie.
 
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sunt urmatoarele:
 
a) pentru societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1 alin. (1) - (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
 
Alte aspecte reglementate prin proiectul de ordin
 
  • referitor la conturile contabile
 
 Prin proiectul de ordin se propune introducerea in planul de conturi aplicabil diferitelor categorii de entitati a urmatoarelor conturi: 6051 „Cheltuieli privind consumul de energie”, 6052 „Cheltuieli privind consumul de apa”, 6461 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor” si 6462 „Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii”.
 
  • referitor la informatiile prevazute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 iunie 2020
 
Printre informatiile publicate pe site-ul CE sunt si cele care vizeaza Frequently asked questions: What is the EU taxonomy Article 8 delegated act and how will it work in practice?
 
Astfel, in ceea ce priveste calendarul pentru adoptarea si implementarea prevederilor Regulamentului, prezentarile de informatii solicitate de acesta urmeaza a fi efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2022 pentru perioada de raportare 2021.
 
In aceste conditii, prin proiectul de ordin se aduc clarificari in sensul ca primele informatii astfel raportate se refera la situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2021, care se fac publice ulterior datei de 1 ianuarie 2022.
 

Principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale 

I. Prevederi generale
 
1.1. Entitatile prevazute la art. 3 din ordin intocmesc situatii financiare anuale potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.2. Entitatile prevazute la art. 4 din ordin intocmesc situatii financiare anuale potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.3. (1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care nu desfasoara activitati economice intocmesc situatii financiare anuale compuse din bilant prescurtat si contul prescurtat al rezultatului exercitiului, utilizand programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor pentru acestea.
(2) Persoanele juridice fara scop patrimonial care desfasoara activitati economice intocmesc situatii financiare anuale compuse din bilant si contul rezultatului exercitiului, utilizand programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor pentru acestea. Pentru activitatile economice desfasurate, potrivit legii, de catre persoanele juridice fara scop patrimonial, Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza, dupa caz, cu Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Persoanele juridice fara scop patrimonial care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la 31 decembrie 2021 in conditiile prevazute de Ordinul ministrului finantelor nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor care opteaza pentru un exerci?iu financiar diferit de anul calendaristic.
(4) Entitatile prevazute la alin. (3) intocmesc raportari contabile anuale la 31 decembrie 2021 distinct de situatiile financiare anuale incheiate la data aleasa pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.4. (1) Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara, vor depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor situatii financiare anuale, in formatul si in termenele prevazute de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara. 
(2) Situatiile financiare anuale intocmite de entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara, cu exceptia situatiilor financiare anuale individuale conforme cu IFRS, vor fi insotite de formularul „Date informative” si formularul „Situatia activelor imobilizate”, in formatul stabilit de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
1.5. (1) Situatiile financiare anuale individuale conforme cu IFRS intocmite de institutiile de credit si de catre entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara, potrivit reglementarilor contabile emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara, au componentele prevazute de Standardele internationale de raportare financiara (IFRS), potrivit prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 
(2) Entitatile prevazute la alin. (1) intocmesc raportari contabile anuale la 31 decembrie in formatul stabilit de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara, distinct de situatiile financiare anuale. Raportarile contabile anuale la 31 decembrie vor fi insotite de formularul „Date informative” si formularul „Situatia activelor imobilizate”, in formatul stabilit de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara. Formatul electronic al raportarii contabile anuale la 31 decembrie continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, precum si al declaratiei de inactivitate, se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor. Programul de asistenta este pus la dispozitie, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro. Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic.
(3) Pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara, cu exceptia cazurilor mentionate la alin. (1), formatul electronic al situatiilor financiare anuale continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor. Programul de asistenta este pus la dispozitie, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro. 
1.6. (1) Entitatile prevazute la art. 1 alin. (1) - (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de forma de organizare, forma de proprietate si de reglementarile contabile aplicabile, au obligatia sa depuna situatii financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, potrivit prevederilor legale in vigoare. 
(2) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, entitatile depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala, in conditiile prevazute de ordin.
1.7. Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in limba romana si in lei. Aceasta unitate de masura se va trece pe fiecare formular in parte.
1.8. (1) Entitatile completeaza datele de identificare (denumirea entitatii, adresa, numarul de telefon si numarul de inmatriculare la registrul comertului), precum si datele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate si codul unic de inregistrare, fara a se folosi prescurtari sau initiale. in casute se vor trece codurile care delimiteaza incadrarea entitatii.
(2) Entitatile completeaza codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare. Entitatile completeaza, de asemenea, codul CAEN privind activitatea preponderenta efectiv desfasurata. in cazul sediilor permanente, codul CAEN inscris in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale intocmite de sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania corespunde propriei activitati desfasurate de acesta. 
(3) Necompletarea corecta pe prima pagina a formularului „Bilant”, respectiv „Bilant prescurtat”, cu datele prevazute la alin. (1) sau completarea formularelor cuprinse in situatiile financiare anuale cu date eronate conduce la imposibilitatea identificarii entitatii, aceasta fiind sanctionata potrivit prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile referitoare la completarea formei de proprietate se vor avea in vedere si de subunitatile inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate.
(5) Societatile care, potrivit actului constitutiv, reprezinta filiale ale unor societati cu capital integral sau majoritar de stat completeaza la forma de proprietate codul 15, respectiv 29, dupa caz.
1.9. (1) Situatiile financiare anuale se semneaza de persoanele abilitate potrivit legii. 
(2) Situatiile financiare anuale se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
1.10. Conform prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale sunt supuse aprobarii de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
1.11. (1) in baza art. 185 din legea societatilor, consiliul de administratie, respectiv directoratul, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat, situatiile financiare anuale aprobate conform pct. 1.10., insotite de documentele prevazute de lege.
(2) La depunerea situatiilor financiare anuale se vor avea in vedere si prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic National, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Entitatile pot depune situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, in format hartie si in format electronic, la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili, sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat. Entitatile depun situatiile financiare anuale la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, pe suport magnetic, impreuna cu situatiile financiare anuale listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnate potrivit legii.
(4) in vederea depunerii situatiilor financiare anuale in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, semnate cu certificat digital calificat, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitati, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
 
 
 
 
 
II. Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale 
 
A. Pentru entitatile care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare
 
2.1. Entitatile care la data bilantului nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
 a) totalul activelor: 1.500.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 3.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10, 
intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
1. bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
2. cont prescurtat de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 601 din reglementarile contabile.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 6, respectiv 8, din anexa nr. 4 la ordin. 
Microentitatile prezinta informatii potrivit pct. 576 alin. (2) din reglementarile contabile.
2.2. Entitatile care la data bilantului nu se incadreaza in categoria microentitatilor si care nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) totalul activelor: 17.500.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50, 
 intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
1. bilant prescurtat (cod 10), in structura prevazuta la pct. 599 din reglementarile contabile;
2. cont de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 600 din reglementarile contabile;
3. note explicative la situatiile financiare anuale.
Optional, ele pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de trezorerie.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 7, respectiv 8, din anexa nr. 4 la ordin.
2.3. Entitatile care la data bilantului depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime prevazute la pct. 9 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) totalul activelor: 17.500.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50,
precum si entitatile de interes public intocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
1. bilant (cod 10), in structura prevazuta la pct. 598 din reglementarile contabile;
2. cont de profit si pierdere (cod 20), in structura prevazuta la pct. 600 din reglementarile contabile;
3. situatia modificarilor capitalului propriu;
4. situatia fluxurilor de trezorerie;
5. notele explicative la situatiile financiare anuale.
Acestea vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in structura prevazuta la pct. 7, respectiv 8, din anexa nr. 4.
2.4. In vederea raportarii unitare a informatiilor, bilantul/bilantul prescurtat va purta simbolul „cod 10”, iar contul de profit si pierdere/contul prescurtat de profit si pierdere, simbolul „cod 20”. 
2.5. In cazul entitatilor nou-infiintate, acestea pot intocmi pentru primul exercitiu financiar de raportare situatiile financiare anuale prevazute fie la pct. 20, fie la pct. 21 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.6. (1) Pentru exercitiul financiar al anului 2021, entitatile intocmesc situatii financiare anuale corespunzator categoriei in care se incadreaza potrivit pct. 9 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2021, incadrarea in criteriile de marime prevazute la pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, dupa caz, se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar curent. Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic determina criteriile respective pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar astfel ales, si care se incheie la o data ulterioara datei de 1 ianuarie 2022.
(3) Entitatile mijlocii si mari, precum si entitatile de interes public intocmesc situatiile financiare anuale prevazute la pct. 21 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. Respectivele situatii financiare anuale fac obiectul auditului statutar.
(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitatile prevazute la prezentul alineat se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. Totodata, entita?ile respective sunt scutite de la obliga?ia de auditare a situa?iilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii men?ionate nu sunt depa?ite in doua exerci?ii financiare consecutive.
(5) Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic determina criteriile prevazute la alin. (4) pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare intocmite la finele exercitiului financiar astfel ales, si care se incheie la o data ulterioara datei de 1 ianuarie 2022.
2.7. (1) Prevederile de mai sus referitoare la situatiile financiare anuale se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European. 
(2) In cazul subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale, soldul conturilor 481 „Decontari intre unitate si subunitati” si 482 „Decontari intre subunitati” se transfera in contul 461 „Debitori diversi”/analitic distinct sau 462 „Creditori diversi”/analitic distinct, dupa caz, urmand ca, la inceputul exercitiului financiar urmator, sa se repuna in conturile din care au provenit.
(3) in situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. in acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent. 
2.8. Notele explicative cuprinse in Capitolul 6 „Note explicative la situatiile financiare anuale” din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt limitative, acestea urmand sa contina cel putin informatiile cerute de capitolul respectiv.
2.9. (1) Entitatile inscriu in formularul „Contul de profit si pierdere”, la randul 24 „Salarii si indemnizatii”, respectiv in formularul „Contul prescurtat de profit si pierdere”, la randul 04, toate cheltuielile reprezentand drepturi salariale. 
(2) La randurile 40 si 41 din formularul „Date informative” (cod 30) se cuprinde contravaloarea tichetelor acordate, potrivit legii.
 
 
B. Pentru entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare 
 
2.10. Entitatile prevazute la art. 4 din ordin intocmesc si publica situatii financiare anuale individuale intocmite in baza Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS). 
2.11. (1) Efectuarea retratarii, inregistrarea in contabilitate a rezultatelor acesteia, intocmirea balantei de verificare si a situatiilor financiare anuale, respectiv a raportarii contabile anuale, de catre societatile ale caror valori mobiliare au fost admise la tranzactionare in cursul exercitiului financiar 2021, se efectueaza conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru inregistrarea in contabilitate a rezultatelor retratarii se folosesc conturile cuprinse in Planul de conturi prevazut la punctul 196 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Pentru exercitiul financiar al anului 2021, societatile ale caror valori mobiliare au fost admise la tranzactionare in cursul exercitiului financiar 2021 intocmesc situatiile financiare anuale individuale in baza IFRS prin retratarea informatiilor din contabilitatea organizata in baza Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. in acest scop, pentru data de 31 decembrie 2021 se procedeaza la intocmirea balantei de verificare cuprinzand informatii determinate in baza Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza si se inregistreaza in contabilitate operatiunile de retratare si se obtine balanta de verificare cuprinzand informatii determinate potrivit prevederilor IFRS. 
(4) Balanta de verificare cuprinzand informatii determinate prin retratare potrivit prevederilor IFRS, sta la baza intocmirii situatiilor financiare anuale, precum si a raportarii contabile prevazute la art. 14 alin. (2) din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare. 
(5) Elementele raportate prin situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale intocmite de societatile prevazute la alin. (1), se determina pe baza prevederilor cuprinse in Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.12. (1) Entitatile prevazute la pct. 2.10. au obligatia sa depuna situatii financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, insotite de documentele prevazute de lege. 
(2) Odata cu documentele prevazute la alin. (1), entitatile prevazute la pct. 2.11. depun si o situatie cuprinzand rezultatele retratarii, in baza IFRS, a informatiilor din contabilitatea organizata in baza Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. 
(3) Situatia mentionata la alin. (2) se depune in formatul prevazut in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.13. Situatiile financiare anuale se auditeaza potrivit legii.
2.14. In vederea depunerii situatiilor financiare anuale, entitatile mentionate la pct. 2.10 folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a entitatii, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitati si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. 
 
 
III. Termenul de depunere a situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor 
 
3.1. (1) Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sunt urmatoarele:
a) pentru societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1 alin. (1) - (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
(2) Cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, depun situatii financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Acelasi termen se aplica si pentru depunerea situatiilor financiare anuale intocmite de sediile permanente prevazute la art. 7 din ordin. Sediile permanente desemnate depun situatiile financiare anuale la unitatea teritoriala unde acestea sunt inregistrate. 
3.2. (1) Entitatile vor depune, potrivit legii, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor situatii financiare anuale intocmite cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor. 
(2) Situatiile financiare anuale intocmite de catre entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, cu exceptia situatiilor financiare anuale intocmite de entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi insotite de formularul „Date informative” (cod 30) si formularul „Situatia activelor imobilizate” (cod 40), cuprinse in anexa nr. 4 la ordin.
3.3. (1) Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
(2) Persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit art. 27 alin. (3) si alin. (5) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa instiinteze in scris unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor despre exercitiul financiar ales.
(3) Declaratia prevazuta la alin. (1) si instiintarea prevazuta la alin. (2) se vor depune in format electronic. in vederea depunerii declaratiei de inactivitate si a instiintarii mentionate in forma electronica, semnate cu certificat digital calificat, sau numai in format hartie si in format electronic, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(4) Declaratia prevazuta la alin. (1) si instiintarea prevazuta la alin. (2) vor cuprinde toate datele de identificare a entitatii:
- denumirea completa (conform certificatului de inmatriculare);
- adresa si numarul de telefon;
- numarul de inregistrare la registrul comertului;
- codul unic de inregistrare;
- capitalul social.
(5) Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a declaratiei mentionate la alin. (1) se efectueaza in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
(6) Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a instiintarii mentionate la alin. (2) se efectueaza cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales sau in termen de 30 de zile calendaristice de la data infiintarii pentru persoanele nou-infiintate care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic de la data infiintarii acestora.
(7) Prevederile de la alin. (1) - (6) se aplica in mod corespunzator si subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, de catre fiecare asemenea subunitate.
3.4. Nedepunerea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie, a declaratiei sau a instiintarii, dupa caz, mentionate la pct. 3.1. si 3.3., se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
3.5. (1) Potrivit art. 28 si 30 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
(2) Entitatile active in industria extractiva sau in sectorul exploatarii padurilor primare obligate, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sa intocmeasca si sa publice anual un raport asupra platilor catre guverne, depun acel raport la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, odata cu situatiile financiare anuale.
(3) Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referi8oare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
 
 
IV. Completarea situatiilor financiare anuale
 
A. Completarea situatiilor financiare anuale de catre entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza folosindu-se Planul de conturi general prevazut la Capitolul 14 din aceste reglementari.
 
B. Completarea situatiilor financiare anuale de catre entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza folosindu-se Planul de conturi prevazut la Capitolul 10 din aceste reglementari. 
 
 

 

Sistemul de raportare contabila anuala la 31 decembrie 

 
 
I. Prevederi generale 
 
1.1. Entitatile prevazute la art. 6 din ordin, cu exceptia celor care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.
1.2. Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in prezenta anexa se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii, precum si subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, potrivit prevederilor art. 9 din prezentul ordin si cu respectarea conditiilor prevazute la art. 7 din ordin.
1.3. (1) Entitatile prevazute la pct. 1.1. si 1.2. din prezenta anexa pot depune raportarile contabile anuale direct la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili.
(2) La depunerea raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se vor avea in vedere si prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic National, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.4. (1) in cazul subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, in scopul intocmirii raportarilor contabile, soldul conturilor 481 „Decontari intre unitate si subunitati” si 482 „Decontari intre subunitati” se transfera in contul 461 „Debitori diversi”/analitic distinct sau 462 „Creditori diversi”/analitic distinct, dupa caz, urmand ca, la inceputul exercitiului financiar urmator, sa se repuna in conturile din care au provenit.
(2) in situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, raportarile contabile anuale se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. in acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent. 
 
 
II. Cerinte privind intocmirea si depunerea raportarilor contabile anuale incheiate la 31 decembrie
 
2.1. Entitatile prevazute la pct. 1.1. si pct. 1.2. din prezenta anexa intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor raportari contabile anuale la 31 decembrie, care cuprind urmatoarele formulare:
a) Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10), in structura prevazuta la pct. 4.2. din prezenta anexa;
b) Situatia veniturilor si cheltuielilor (cod 20), in structura prevazuta la pct. 4.3. din prezenta anexa;
c) Date informative (cod 30), in structura prevazuta la pct. 7 din anexa nr. 4;
d) Situatia activelor imobilizate (cod 40), in structura prevazuta la pct. 8 din anexa nr. 4.
2.2. Formularele „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, „Situatia veniturilor si cheltuielilor”, „Date informative” si „Situatia activelor imobilizate”, cuprinse in raportarea contabila anuala la 31 decembrie sunt intocmite pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie.
2.3. Entitatile completeaza datele de identificare (denumirea entitatii, adresa, numarul de telefon si numarul de inmatriculare la registrul comertului), precum si datele referitoare la incadrarea corecta in forma de proprietate si codul unic de inregistrare, fara a se folosi prescurtari sau initiale. in casute se vor trece codurile care delimiteaza incadrarea entitatii.
2.4. (1) Entitatile completeaza codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare. Entitatile completeaza, de asemenea, codul CAEN privind activitatea preponderenta efectiv desfasurata. in cazul subunitatilor fara personalitate juridica din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, codul CAEN inscris in raportarile contabile anuale intocmite de sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania corespunde propriei activitati desfasurate de acesta. 
(2) Necompletarea corecta pe prima pagina a formularului „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii” cu datele prevazute mai sus, sau completarea formularelor cuprinse in raportarile contabile anuale la 31 decembrie cu date eronate conduce la imposibilitatea identificarii entitatii, aceasta fiind sanctionata conform prevederilor art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 
2.5. (1) Raportarile contabile anuale la 31 decembrie se semneaza de persoanele abilitate, potrivit legii. 
(2) Raportarile contabile anuale la 31 decembrie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii. 
2.6. Formatul electronic al raportarilor contabile anuale la 31 decembrie, continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor pentru intocmirea raportarilor contabile anuale la 31 decembrie, aplicabil entitatilor prevazute la pct. 1.1. si 1.2. din prezenta anexa. Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe serverul de web al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro. Acest program este elaborat distinct de programul de asistenta aplicabil pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, respectiv situatiilor financiare anuale simplificate.
2.7. Entitatile depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor raportarile contabile anuale la 31 decembrie, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
2.8. Formatul electronic al raportarilor contabile anuale la 31 decembrie, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml.
2.9. Formularele care compun raportarile contabile anuale la 31 decembrie se completeaza in lei. Aceasta unitate de masura se va trece pe fiecare formular in parte.
2.10. La completarea formei de proprietate se va avea in vedere acelasi nomenclator privind formele de proprietate, cuprins in anexa nr. 1.
2.11. (1) Entitatile inscriu, la randul 24 „Salarii si indemnizatii” din cadrul formularului „Situatia veniturilor si cheltuielilor”, toate cheltuielile reprezentand drepturi salariale. 
(2) La randurile 40 si 41 din formularul „Date informative” (cod 30) din anexa nr. 4 se cuprinde contravaloarea tichetelor acordate, potrivit legii.
 
 
III. Termenul de depunere a raportarilor contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor 
 
3.1. Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie, intocmite de entitatile prevazute la pct. 1.1. din prezenta anexa, precum si de subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Acelasi termen se aplica si pentru depunerea raportarilor contabile anuale intocmite de sediile permanente prevazute la art. 7 din ordin. Sediile permanente desemnate depun raportarile contabile anuale la unitatea teritoriala unde acestea sunt inregistrate. 
3.2. Potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun o raportare contabila anuala in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.
3.3. Nedepunerea raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Societate cu activitate intrerupta. Plata impozit cladire O societate cu activitatea intrerupta, detine un hotel. Cheltuielile cu taxele locale (cele pe cladire) sunt deductibile fiscal? Mentionez ca societatea e inactiva, iar hotelul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Facturare amenda Amenda de circulatie primita pe numele proprietarului se factureaza cu tva sau fara tva catre cel care a inchiriat si condus masina? Multumesc!citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Evaluarea avantajelor in natura O societate are incheiat contract de prestari servicii cu o alta societate care are sediul in alta localitate, unde se vor desfasura activitatile prestate de furnizor. Conform...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Aplicabilitatea facilitatilor din OUG 1072024 O Persoana Fizica a realizat venituri din dividente in anul 2018 pentru care nu a depus Declaratia unica si nici nu a platit CASS 10% pana la termenul scadent de 01.07.2019. Urmare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Monografie recoltare trufe din flora spontana Care este monografia contabila aferenta activitatii de colectare a trufelor din flora spontana? Ar putea fi asimilata productiei aceasta activitate?citeste mai mult

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016