Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum procedeaza o intreprindere la lichidarea voluntara?

28-Feb-2014
6582
In cazul unei proceduri de lichidare voluntara, avem ca obiect o societate comerciala fara activitate care doreste radierea. La 31.12.2013, are urmatoarele solduri:
** active:

- mobilier valoare ramasa-2000 lei
- sold in casa-25.000 lei

**pasive

- cont.106- 907
- cont 117-27000
- cont 101.1-200

Vom stabili astfel daca este obligatorie repartizarea profitului ramas in cont 117 pe dividende si plata impozitului aferent, precum si care sunt notele contabile de lichidare.

Mentionam ca aceste informatii din prezentare nu sunt complete deoarece:


- 101.1 - reprezinta capital social nevarsat, iar acest lucru nu este posibil - tinand cont de faptul ca societatea dvs. a functionat suficient cat sa obtina profit de repartizat.
Activul si Pasivul nu sunt egale, lucru care de asemenea nu este corect
- rezervele au fost considerate vreodata deductibile la calculul impozitului pe profit? (daca ati fost platitori de impozit pe profit la un moment dat)

Prin urmare, raspunsul nostru va prezenta teoretic operatiunea de lichidare a unei microintreprinderi in general.

Actul normativ care reglementeaza tratamentul contabil al lichidarii soc. comerciale este OMFP 1376/2004. Conform acestuia:

”Din punct de vedere juridic, dizolvarea societatilor comerciale este reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 222-232).
Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 246-264 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(…)

Incetarea existentei societatilor comerciale ca persoane juridice presupune parcurgerea a doua etape: dizolvarea si lichidarea.

A. Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale, in cazurile prevazute la art. 222 alin. (1) [cu exceptia modului de dizolvare prevazut la lit. f)] si la art. 223-232 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru lichidarea societatii comerciale:


1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. a) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze (…)

3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care
urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;

4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);

5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);

7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;

8. Intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu formatele prevazute la pct. 2;

9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre
actionarii sau asociatii societatii comerciale.
(…)

Deci repartizarea dividendelor si plata impozitului pe dividende este obligatorie pentru ca trebuie repartizate toate elementele din Bilant.

De asemenea, referitor la castigul din lichidare retinem faptul ca valoarea ce excede capitalului social este un venit impozabil la nivelul persoanei fizice, conform art. 66 alin. (8) din Codul fiscal. Procedural, impozitul este in procent de 16%, fiind unul final. Declararea si plata se fac pana la depunerea situatiilor finale lichidative la Registrul comertului, conform art. 67 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal.

Inregistrarile contabile in cazul lichidarii se regasesc la Exemplul nr. 14 din actul mentionat (nu putem construi o monografie cu datele oferite de dvs. pentru ca nu sunt corecte si complete).

Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost platitoare de impozit pe profit:

- includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit - nu includ in baza impozabila rezervele constituite din profitul net, rezérvele constituite din diferente de curs favorabil aferente capitalului social in devize sau disponibilului in devize, precum si sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit pe profit, repartizate ca surse proprii de finantare, potrivit legii, care au fost constituite in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.

 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Cum procedeaza o intreprindere la lichidarea voluntara?":
Rating:

Nota: 3.17 din 3 voturi
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Conditii microintreprinderi 2023: Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere anul acesta

    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere in 2023? Microintreprinderi in 2023 Pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor in 2023, trebuie sa indeplineasca mai multe conditii. Modificarile sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor adoptate prin OG 16/2022: - aplicarea optionala a sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor; - reducerea plafonului veniturilor obtinute in anul precedent, de la 1 000 000 euro la...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat brosura privind compensarea obligatiilor fiscale. Cine efectueaza aceasta operatiune?

    • ANAF a publicat, pe site-ul institutiei, la sectiunea Asistenta contribuabili, o Brosura privind compensarea obligatiilor fiscale. Ce este compensarea? Compensarea este operatiunea prin care se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2023: Pana pe 28 februarie 2023 trebuie transmis la ANAF formularul

    • Conform legislatiei in vigoare, formularul 205 - "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit"- trebuie depus la fisc pana pe 28 februarie 2023. Prin Ordinul 18/2023 a fost publicat un nou model al formularului 205. Noul formular 205 se utilizeaza pentru declararea, pe fiecare beneficiar de venit, a impozitului aferent veniturilor cu regim de retinere la sursa, precum si a castigurilor/pierderilor din investitii,...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor la final de ianuarie 2023

    • ANAF a publicat buletinul informativ cu nr. 5 din 31 ianuarie 2023 care cuprinde actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 25 ianuarie 2023 – 27 ianuarie 2023. Acte normative: 1. Ordin al ministrului finantelor nr. 626/2023 privind indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual (Monitorul Oficial nr. 62 din 25 Ianuarie 2023) Detalii AICI» 2. Ordin al...» citeste mai departe aici

  • Aspecte fiscale care se aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor sociale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un document care cuprinde principalele modificari aduse Codului Fiscal cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023. Materialul cuprinde si schimbarile survenite in cazul impozitului pe venit si contributiilor sociale. IMPOZITUL PE VENIT SI CONTRIBUTIILE SOCIALE -S-a eliminat scutirea de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice, in cazul veniturilor realizate din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract...» citeste mai departe aici

  • AFLA CUM POTI FACE ECONOMII OPTIMIZAND ARHIVAREA DOCUMENTELOR!

    • Cu totii stim ca arhivarea este o activitate extrem de importanta, documentele facand parte din patrimoniul organizatiei insa omitem uneori ca eficientizarea acesteia poate aduce economii considerabile de timp si bani. Experienta ne-a invatat ca exista metode usor de pus in practica cu efect mediat asupra eficientei activitatii de arhivare si profitabilitatii companiei. SDA - Servicii de Depozitare si Arhivare, firma cu 15 ani de experienta in managementul profesional al arhivei, va pune la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016