Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea contabilitatii - partea a II-a

03-Mar-2011
4550

Art. 39.

(1) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea Trezoreriei Statului se procedeaza la incheierea executiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei si Finantelor, dupa cum urmeaza:

a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului;

b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;

c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.

(2) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste trimestrial si anual bilantul general al Trezoreriei Statului, in structura stabilita de acesta, care se aproba in conditiile legii.

Art. 40.

(1) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste anual bilantul institutiilor publice.

(2) Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de Ministerul Economiei si Finantelor, se prezinta Guvernului pentru adoptare odata cu contul general anual de executie a bugetului de stat.

CAPITOLUL VI
Contraventii si infractiuni

Art. 41.

Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:

1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate;

2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu privire la:

a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;

b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;

c) efectuarea inventarierii;

d) intocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;

e) depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare anuale;

f) intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare periodice sau a raportarilor contabile stabilite potrivit legii;

g) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 nu au desfasurat activitate;
h) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.

3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare;

4. nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la art. 30 si 31;

5. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si publica situatiile financiare anuale;

6. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si publica situatiile financiare anuale consolidate.

Art. 42.

(1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. h) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c), d), e), pct. 4 si 5, cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevazuta la pct. 6, cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. g), cu amenda de la 100 lei la 200 lei. Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri, dupa caz.

(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. f) este de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.

(3) Guvernul, la propunerea Ministerului Economiei si Finantelor, poate modifica nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) in functie de rata inflatiei.

(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de inspectie fiscala si de comisarii Garzii Financiare, precum si de personalul altor directii din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, stabilit prin ordin al ministrului economiei si finantelor.

(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor in cazul asociatiilor de proprietari se fac de persoanele cu atributii de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si de alte persoane anume imputernicite de consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

(6) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.

(7) Contraventiilor prevazute la art. 41 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(8) In situatia in care in termen de 10 zile lucratoare de la aplicarea amenzii prevazute la alin. (2) nu se depun situatiile financiare prevazute la art. 36 alin. (5), Ministerul Economiei si Finantelor va lua urmatoarele masuri:

a) blocarea deschiderilor de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului Fondului national unic de asigurari de sanatate si ai bugetelor locale;

b) blocarea conturilor de disponibilitati deschise la unitatile Trezoreriei Statului pe numele autoritatilor si institutiilor publice finantate integral sau partial din venituri proprii.

(9) Se excepteaza de la prevederile alin. (8) urmatoarele operatiuni:

a) platile din fonduri externe nerambursabile sau finantari primite de la institutii ori organizatii internationale pentru derularea unor programe si proiecte, precum si fondurile de cofinantare si prefinantare aferente;

b) plata drepturilor salariale si a contributiilor aferente, precum si a drepturilor de asigurari si asistenta sociala;

c) rambursarile de credite interne si externe, comisioanele si alte costuri aferente;

d) contributii si cotizatii catre organizatii internationale;

e) platile din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, potrivit legii.

Art. 43.

Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu stiinta a inregistrarilor in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals intelectual si se pedepseste conform legii.

CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 44.

Ministerul Economiei si Finantelor si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile contabile aplicabile persoanelor prevazute la art. 1.

Art. 45.

Ministerul Economiei si Finantelor exercita controlul asupra modului in care se aplica prevederile prezentei legi.

Art. 46.

Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
___________
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative modificatoare.

Art. 47.

Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1, cu sediul sau domiciliul in Romania, cat si subunitatilor cu sediul in Romania, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul in strainatate.

Art. 48.

(1) Dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al profesiei contabile se realizeaza prin Consiliul Contabilitatii si Raportarilor Financiare. Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale acestuia se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

(2) Directorul Directiei de reglementari contabile, precum si directorul general al Directiei generale de metodologie contabila institutii publice sunt membri de drept ai Consiliului Contabilitatii si Raportarilor Financiare.**)
___________
**) Directia de reglementari contabile si Directia generala de metodologie contabila institutii publice sunt prevazute in structura organizatorica a Ministerului Economiei si Finantelor, conform anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 49.

Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:

  • Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat in Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
  • Hotararea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii, atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului financiar-contabil, publicata in Buletinul Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
  • Hotararea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicata in Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
  • Hotararea nr. 1.116/1975 privind imbunatatirea analizei pe baza de bilant, cresterea operativitatii si calitatii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat, publicata in Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
  • Hotararea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs valutar aferente capitalului social in devize si alte operatiuni aplicabile incepand cu bilantul contabil cu termen de depunere pana la 15 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
  • Hotararea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor in domeniul contabilitatii, verificarea si certificarea bilantului contabil in baza prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificarile ulterioare;
  • Hotararea Guvernului nr. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea in contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
  • orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.

NOTA:

Reproducem mai jos prevederile art. II si III din Legea nr. 259/2007 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii contabilitatii nr. 82/1991 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 259/2007:

"Art. II.

(1) Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) si ale art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2009.

(2) Societatile comerciale vor depune un exemplar al situatiilor financiare aferente exercitiilor financiare ale anilor 2007 si 2008 la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiilor financiare respective. Societatile comerciale care de la constituire nu au desfasurat activitate, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Art. III. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:

a) alin. (1) al art. 27 si anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999;

b) lit. D si E din anexa nr. 3 la Normele metodologice privind inregistrarea in contabilitate a bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.031/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie 1999."

 

 

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016