Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regim microintreprinderi in Noul Cod fiscal 2016

02-Nov-2015
95657

Revenim cu o actualizare a acelor aspecte importante pe care Noul Cod fiscal le impune incepand din 2016 in ce priveste regimul microintreprinderilor.

Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderii

La 27 octombrie a fost adoptata de catre Guvern noua ordonanta care aduce nenumarate modificari Codului fiscal. Am amintit intr-un articol recent pe aceasta tema ca sunt aduse nu mai putin de 62 de modificari (in Codul fiscal si in Codul de procedura fiscala).

Discutam insa, prin cele ce urmeaza, despre noile prevederi care modifica unele conditii referitoare la impozitul pe veniturile microintreprinderilor.

In concret, noua ordonanta majoreaza plafonul de incadrare in acest sistem de impunere de la 65.000 euro la 100.000 euro.

Totodata, in vederea stimularii crearii de noi locuri de munca ?i pentru a?ezarea echitabila a sarcinii fiscale intre microintreprinderile, cu si fara salariati, se introduce un sistem diferentiat de cote de impozitare, intre 1%-3% .

Noile cote de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, valabile de la 1 ianuarie 2016, sunt:

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

a) 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;

b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;

c) 3 % pentru microintreprinderile care nu au salariati.

Aceeasi ordonanta introduce reguli pentru combaterea folosirii unor contracte de munca temporare pentru a se beneficia de cotele de impozitare reduse fata de cota de 3%.

Practic, vor beneficia de reduceri de impozit mai multe categorii de agenti economici care se incadreaza din punct de vedere fiscal la microintreprinderi.

In Codul fiscal adoptat in septembrie 2015, prin Legea 227/2015, impozitul pentru microintreprinderi ramanea la 3% pe venituri, cu exceptia firmelor nou infiintate, care beneficiau de un impozit de numai 1%, pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii firmei. Prevederile se aplica daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:

- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe propria raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi actionari/asociati;

- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

Totodata, la acest capitol, noua ordonanta mareste plafonul pana la care firmele pot fi considerate microintreprinderi, astfel incat sa poata plati impozit pe venit de maximum 3%, in loc de impozit pe profit de 16%.

 

REGIM MICROINTREPRINDERI VALABIL IN 2016, potrivit Legii 227/2015 privind Codul fiscal

 


Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii

Art. 48. - (1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este obligatoriu.

(2) Persoanele juridice romane aplica impozitul reglementat de prezentul titlu incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47.

(3) O persoana juridica romana care este nou-infiintata este obligata sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditia prevazuta la art. 47 lit. d) este indeplinita la data inregistrarii in registrul comertului.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), persoana juridica romana nou-infiintata care, incepand cu data inregistrarii in registrul comertului, intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la alin. (6), nu intra sub incidenta prezentului titlu.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), persoana juridica romana nou-infiintata care, la data inregistrarii in registrul comertului, are subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro poate opta sa aplice prevederile titlului II. Optiunea este definitiva, cu conditia mentinerii valorii capitalului social de la data inregistrarii, pentru intreaga perioada de existenta a persoanei juridice respective. in cazul in care aceasta conditie nu este respectata, persoana juridica aplica prevederile prezentului titlu, incepand cu anul fiscal urmator celui in care capitalul social este redus sub valoarea reprezentand echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro de la data inregistrarii, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 47. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in lei pentru suma de 25.000 euro este cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data inregistrarii persoanei juridice.
(6) Nu intra sub incidenta prevederilor prezentului titlu persoanele juridice romane care:
a) desfasoara activitati in domeniul bancar;
b) desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
c) desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc;
d) desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

Anul fiscal al unei microintreprinderi este anul calendaristic.
(2) in cazul unei microintreprinderi care se infiinteaza sau isi inceteaza existenta, anul fiscal este perioada din anul calendaristic in care persoana juridica a existat.

Termenele de declarare a mentiunilor

Art. 55. - (1) Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal, precum si microintreprinderile care intra sub incidenta prevederilor art. 52 comunica organelor fiscale competente aplicarea/iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

(2) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.

(3) in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 lit. d) si
e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.


Plata impozitului si depunerea declaratiilor fiscale

Art. 56. - (1) Calculul si plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul.
(2) Microintreprinderile au obligatia de a depune, pana la termenul de plata a impozitului, declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

(3) Persoanele juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor si sa plateasca impozitul aferent pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent.
(4) Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.

(5) Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezinta venit al bugetului de stat.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regim microintreprinderi in Noul Cod fiscal 2016":
Rating:

Nota: 3.88 din 244 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.