Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Declaratia 101 privind impozitul pe profit la ONG. Cum depunem formularul?

16-Feb-2017
4371

Analiza urmatoare aduce in prim-plan situatia a doua ONG-uri dintre care una obtine venituri din cotizatiile membrilor, iar cealalta din taxe gradinita si sponsorizari. Pana la data de 25 februarie a.c. trebuie depusa D 101. Stabilim daca pentru ambele ONG-uri se va depune pe zero D 101 sau daca pentru cea care are sponsorizari se va plati impozit.

Conform prevederilor de la art. 15 alin. (2) si alin. (3) din Codul fiscal, redate in continuare:
(2) In cazul organizatiilor nonprofit, organizatiilor sindicale, organizatiilor patronale, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile:
a) cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
c) taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
d) veniturile obtinute din vize,

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;
e) donatiile, precum si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;
f) veniturile din dividende, dobanzi, precum si din diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor si veniturilor neimpozabile;
g) veniturile din dobanzi obtinute de casele de ajutor reciproc din acordarea de imprumuturi potrivit legii de organizare si functionare;
h) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
i) resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
j) veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
k) veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;
l) veniturile obtinute din reclama si publicitate, veniturile din inchirieri de spatii publicitare pe: cladiri, terenuri, tricouri, carti, reviste, ziare, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale; nu se includ in aceasta categorie veniturile obtinute din prestari de servicii de intermediere in reclama si publicitate;
m) sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;
n) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;
o) sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV;
p) sumele colectate de organizatiile colective autorizate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor.

(3) In cazul organizatiilor nonprofit, organizatiilor sindicale, organizatiilor patronale, pentru calculul rezultatului fiscal sunt neimpozabile si alte venituri realizate, pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale neimpozabile prevazute la alin. (2). Aceste organizatii datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil care corespunde veniturilor, altele decat cele considerate venituri neimpozabile, potrivit alin. (2) sau potrivit prezentului alineat, asupra careia se aplica cota prevazuta la art. 17 sau 18 , dupa caz."

La pct. 3 din Normele metodologice, se prevede ca:

3. (1) Organizatiile nonprofit care obtin venituri, altele decat cele mentionate la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal, si care depasesc limita prevazuta la alin. (3) platesc impozit pe profit pentru profitul impozabil corespunzator acestora. Determinarea rezultatului fiscal se face in conformitate cu prevederile titlului II din Codul fiscal
. In acest sens se vor avea in vedere si urmatoarele:
a) stabilirea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal
;
b) determinarea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal
, prin parcurgerea urmatorilor pasi:
(i) calculul sumei in lei reprezentand echivalentul a 15.000 euro prin utilizarea cursului mediu de schimb valutar EUR/RON comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul fiscal respectiv;
(ii) calculul valorii procentului de 10% din veniturile prevazute la lit. a);
(iii) stabilirea veniturilor neimpozabile prevazute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal
ca fiind valoarea cea mai mica dintre sumele stabilite conform precizarilor anterioare;
c) stabilirea veniturilor neimpozabile prin adunarea sumelor de la lit. a) si b);
d) determinarea veniturilor impozabile prin scaderea din totalul veniturilor a celor de la lit. c), precum si a celorlalte venituri neimpozabile prevazute de titlul II din Codul fiscal;
e) determinarea valorii deductibile a cheltuielilor corespunzatoare veniturilor impozabile de la lit. d), avandu-se in vedere urmatoarele:
(i) stabilirea cheltuielilor corespunzatoare veniturilor impozabile de la lit. d) prin scaderea din totalul cheltuielilor a celor aferente activitatii nonprofit si a unei parti din cheltuielile comune, determinata prin utilizarea unei metode rationale de alocare, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;
(ii) ajustarea cheltuielilor determinate conform regulilor de la pct. i), luandu-se in considerare prevederile art. 25 din Codul fiscal;
f) stabilirea rezultatului fiscal ca diferenta intre veniturile impozabile de la lit. d) si cheltuielile deductibile stabilite la lit. e); la stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elementele similare veniturilor si cheltuielilor, deducerile fiscale, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31 din Codul fiscal;
g) calculul impozitului pe profit prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 sau la art. 18 din Codul fiscal, dupa caz, asupra rezultatului fiscal pozitiv stabilit potrivit lit. f).
(2) Veniturile realizate de organizatiile nonprofit din transferul sportivilor sunt venituri impozabile la determinarea rezultatului fiscal."

Prin urmare, in cazul dat, sunt venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit:
- cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;
- donatiile, precum si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;

Taxele pentru gradinita, sunt venituri impozabile pentru ONG.

Astfel, pentru ambele ONG-uri trebuie sa depuneti Declaratia privind impozitul pe profit (formular 101), pana pe data de 27.02.2017 (25 februarie este sambata).

Astfel, asociatiile si fundatiile (ONG-uri) depun declaratia privind impozitul pe profit (101) inclusiv in situatia in care inregistreaza numai venituri neimpozabile respectiv cheltuieli nedeductibile, potrivit Titlului II "Impozitul pe profit" din Codul fiscal.

Completarea formularului 101 se face conform prevederilor din OPANAF nr. 3386/2016.

Astfel, la randul 20 din cadrul formularului 101 - se completeaza cu valorile corespunzatoare veniturilor neimpozabile, in cazul dat, cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor si banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat.

La randul 32 -se completeaza cu valoarea cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile, in conformitate cu prevazute la art. 15 din Codul fiscal (cheltuieli aferente veniturilor de la rd. 20).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declaratia 101 privind impozitul pe profit la ONG. Cum depunem formularul?":
Rating:

Nota: 3.94 din 9 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Efectele cresterii salariului minim brut pe tara din 1 ianuarie 2018
    • Masurile fiscale adoptate de curand de Guvern, ce prevad transferul contributiei la asigurarile sociale de sanatate (CASS) si la asigurarile sociale (CAS) de la angajator la angajat, sunt precedate de alte modificari importante. Conform spuselor Ministrului Municii si Justitiei Sociale, Lia Olguta Vasilescu, pentru a evita ca slariile romanilor sa fie afectate de noile prevederi, salariul minim brut pe tara va creste incepand din 1 ianuarie 2018. Adoptata, hotararea va produce o serie de efecte,...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Alba aduce la cunostinta angajatorilor ca potrivit art.VII din OUG 82/2017, pentru modificarea si completarea unor acte normative, au obligatia sa initieze negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr.79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Aceasta obligatie revine angajatorilor indiferent de numarul salariatilor. In unitatile in care nu exista contact colectiv de munca, pentru...» citeste mai departe aici

  • Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, spune Teodorovici
    • Eugen Teodorovici, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, dupa o sedinta in care s-au discutat amendamentele aduse OUG 79/2017 privind modificarea legislatiei fiscale, a declarat ca Guvernul ar trebui sa modifice din nou Codul fiscal saptamana viitoare, prin ordonanta de urgenta, si sa nu astepte ca Parlamentul sa faca schimbarile prin care vor fi inlaturate efectele negative. "Astazi, la Comisia de buget-finante nu au votat nimic, am discutat toate amendamentele propuse si...» citeste mai departe aici

  • Olguta Vasilescu: Noi n-am spus niciodata ca prin acest transfer de contributii cresc salariile
    • Ministrul Muncii, Lia Olguta Vasilescu, a declarat recent, la o emisiunea televizata, ca bugetarii vor primi cu 4% mai mult pe luna de anul viitor, dupa ce salariile brute le vor fi majorate cu 25%. Intrebata daca trecerea contributiilor de la angajator la angajat va afecta salariile, Olguta Vasilescu a subliniat ca "Nu scad salariile, in niciun caz din aceasta cauza. Noi am spus de nu stiu cate ori si am facut un miliard de calcule cu liderii de sindicat. Am avut o intalnire cu liderii de...» citeste mai departe aici

  • Persoane afiliate. Ce conditii impune Codul fiscal?
    • In analiza de mai jos, vom vedea daca o persoana fizica (este si asociat unic la un SRL) care detine 20% din capitalul social al unei societati comerciale (SRL) poate fi considerata persoana afiliata din punctul de vedere al Codului Fiscal. Se mentioneaza ca intre societatile respective exista relatii comerciale. Iata raspunsul specialistului: La art. 7 pct. 26 din Codul fiscal, avem definitia persoanelor afiliate, astfel: 26. persoane afiliate - o persoana este afiliata daca relatia ei cu alta...» citeste mai departe aici

  • Proiect de lege pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante pe perioada vacantei parlamentare
    • Executivul a aprobat pe 22 noiembrie un proiect de lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legii organice, pe perioada viitoarei vacante parlamentare. Proiectul de lege propune abilitarea Guvernului sa emita ordonante in perioada cuprinsa intre incheierea celei de-a doua sesiuni ordinare a anului 2017 si pana la reluarea lucrarilor Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului 2018. Proiectul stabileste abilitarea Guvernului de a emite ordonante...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"