Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilii si contribuabilii reclama la Guvern problemele pe care le aduce Declaratia 394. Campul CNP e pe lista reclamatiilor

26-Feb-2016
16581

Am prezentat recent ce reprezinta pentru contribuabili si pentru profesionistii din domeniul contabil si financiar lansarea platformei MaiSimplu.gov.ro. Discutam de un nou sprijin pentru imbunatatirea sistemului administrativ in relatia dintre contribuabili si autoritatile fiscale, in principal.

Redam mai jos trei propuneri/reclamatii principale emise de cetateni prin intermediul acestei platforme. Nu uitati ca puteti trimite si dumneavoastra propunerile de modificare sau cerintele pe care le aveti cu privire la anumite taxe, declaratii, proceduri greoaie, probleme in comunicarea cu institutiile etc.

Iata cele trei cererei care vizeaza Declaratia 394 care a creat agitatie semnificativa la acest inceput de an.

Propunere/reclamatie: Declaratia 394
(368 evaluari, media: 4,54 din maxim posibil 5)

Incepand cu 1 martie 2016, Declaratia 394 care trebuie depusa de firmele platitoare de TVA va contine campul CNP pentru clientii persoane fizice. Aceasta noua cerinta va ridica probleme majore pentru companii, deoarece multe persoane fizice refuza sa il furnizeze pentru intocmirea facturii. Avand in vedere ca acest tip de clienti nu deduc TVA-ul, nu pot face evaziune fiscala, legitimarea lor cu codul numeric personal pare o necesitate absurda.

Unul dintre domeniile care vor fi afectate sever de aceasta procedura este comertul online unde toate datele clientului sunt inregistrate online, in pagina de comanda. O mare majoritate a persoanelor fizice refuza sa introduca astfel de date personale pe internet.

Un alt aspect contradictoriu al obligativitatii CNP-ului este faptul ca fata de CUI-ul persoanelor juridice nu poate fi verificat, iar in cazul in care este dat de catre client un CNP gresit (voit sau din greseala), declaratia nu va putea fi depusa.

Inca incert, se pare ca toate societatile comerciale vor fi nevoite sa depuna aceasta declaratie rectificata pentru lunile ianuarie si februarie, ori este aproape imposibil sa colectezi aceste date retroactiv.

Va rugam sa ne spuneti care este autoritatea statului responsabila : ANAF
Va rugam estimati durata medie necesara furnizarii datelor/indeplinirii procedurii : 10 zile/lunar
Care este natura functiei persoanei care depune documentului/indeplineste procedura (ex: jurist, contabil)? : Antreprenor
Aceasta sarcina necesita externalizare : Da
Alte costuri suplimentare : Costuri crescute contabilitate 100-150ron/luna, cresterea fortei de munca responsabile cu facturarea: aprox 2500 ron/luna
Simplificarea procedurii : reducerea volumului de date solicitate

 

Propunere/reclamatie: OpANAF nr. 3769/2015
(179 evaluari, media: 4,44 din maxim posibil 5)

In noua forma Declaratia 394 devine dintr-un document simplu si util o declaratie monstru care va fi un cosmar pentru orice contabil din aceasta tara, iar rezultatul imediat este (cel putin) dublarea muncii contabililor si bineinteles adaptarea corespunzatoare a cheltuielilor pentru serviciile contabile. O mare parte din informatiile cerute nu pot fi preluate automat din datele existente in contabilitatea firmelor, exista posibilitatea de a comite erori involuntare, toata declaratia este un mix de situatii referitoare la taxarea inversa (care, asa cum au recunoscut toti cei implicati a fost si ea o eroare, din pacate inca neabrogata), incasari, plati, TVA, aproape imposibil de intocmit corect, ceea ce va duce la foarte multe erori si pe deasupra toata aceasta complicatie nu serveste nimanui. Cred ca nici ANAF-ul nu dispune inca de aplicatiile necesare pentru a valorifica informatiile din aceasta declaratie.
In concluzie, chiar daca ordinul nu este abrogat (deocamdata) cred ca este absolut necesara prorogarea cel putin pana la 31 decembrie.

Va rugam sa ne spuneti care este autoritatea statului responsabila : ANAF
Va rugam estimati durata medie necesara furnizarii datelor/indeplinirii procedurii : Cel putin cu 50% mai mult decat era necesar inainte de aparitia ordinului
Care este natura functiei persoanei care depune documentului/indeplineste procedura (ex: jurist, contabil)? : economist
Aceasta sarcina necesita externalizare: Da
Simplificarea procedurii : eliminare/reducerea volumului de date solicitate

Am testat, am actualizat, am creat Noul Cod fiscal in cel mai potrivit format tiparit. Un biblioraft usor de folosit, actualizat lunar, cu spatiu pentru adnotari si norme sub fiecare articol. Tot ce va puteti oferi prin acest format aici >>>

 


Propunere/reclamatie: Introducerea unei singure declaratii in functie de vectorul fiscal al companiei
(25 evaluari, media: 4,68 din maxim posibil 5)

In acest moment o societate mica, platitoare de tva cu angajati, fie ea chiar microintreprindere procesul de depunere a declaratiilor fiscale a devenit extrem de anevoios pentru contabili, timpul alocat de acestia pentru o singura societate ajungand lunar la cateva ore. Contabilii au ajuns sa aloce mai mult timp declaratiilor decat evidentei fiscal-contabile.

O societate mica are de depus un numar de cel putin 3 declaratii lunar (d112, d300, d394) si 4 declaratii trimestriale, la fel ca si o societate mare! Intr-un an o microintreprindere, platitoare de tva lunar si cu operatiuni pe comunitatea europeana are de depus un numar de aprox 53 declaratii. (D112x12+D390x12+D300x12+D394x12+D100x4+D205)
In nicio tara din comunitatea europeana volumul de munca nu este atat de mare pentru un contabil.

Sunt declaratii inutile, de exemplu D205 prin care se inregistreaza cumulat tot ce a declarat prin declaratia 112 un agent economic intr-un an, deasemeni declaratiile 094, 392 care fac trimitere la cifra de afaceri a intreprinderii, informatii care se comunica oricum organului fiscal prin bilantul anual.

Va rugam sa ne spuneti care este autoritatea statului responsabila : MFP, ANAF
Va rugam estimati durata medie necesara furnizarii datelor/indeplinirii procedurii : -
Care este natura functiei persoanei care depune documentului/indeplineste procedura (ex: jurist, contabil)? : Contabili/experti contabili/economisti
Aceasta sarcina necesita externalizare : Nu
Alte costuri suplimentare : Nu e cazul, acesta se vor reduce
Simplificarea procedurii : comasare date in alt document/procedura| reducerea volumului de date solicitate| raportare in format electronic

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016