Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de publicitate versus sponsorizare. Obligatii fiscale si declarative

21-Nov-2018
788

Contractul de sponsorizare poate fi uneori confundat cu un contract de publicitate, de catre acei sponsori care primesc, drept rasplata, promovare din partea beneficiarului. Asadar, plecand de la intrebarile formulate de cititorii nostri, unul dintre specialisti va explica ce tip de contract ar trebui incheiat, in functie de beneficiile primite de la beneficiar.

Avem urmatorul caz: o societate (platitoare de impozit pe profit) doreste sa ajute un club sportiv cu niste materiale in vederea realizarii obiectului acestuia de activitate. Clubul se obliga sa promoveze aceasta actiune prin afisarea unor panouri publicitare cu numele societatii. 

Care ar fi cea mai buna modalitate de incheiere a contractului: de sponsorizare sau de publicitate si ce obligatii are societatea in legatura cu ambele contracte?

Daca ar fi contract de sponsorizare in natura - ce obligatii fiscale si declarative implica? Dar in cazul unui contract de publictate cu plata in produse, cum s-ar stinge obligatiile? 

Raspunsul specialistului

1. In situatia in care statutul clubului permite incheierea unui contract de publicitate, atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal operatiunile vor fi tratate distinct, aplicandu-se regimul corespunzator fiecarei operatiuni, ulterior intervenind compensarea creantelor reciproce.

Astfel, din punct de vedere contabil, conform principiului necompensarii, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea creantelor si veniturilor, respectiv a datoriilor si cheltuielilor corespunzatoare (pct.56 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014).

De asemenea, la pct. 56 alin. (4) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 este prevazut ca, in cazul schimbului de active, in contabilitate se evidentiaza distinct operatiunea de vanzare/scoatere din evidenta si cea de cumparare/intrare in evidenta, pe baza documentelor justificative, cu inregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente operatiunilor.

Astfel, societatea inregistreaza transferul materialelor la marfuri (371=302), vanzarea bunurilor (411=707,4427), scoaterea acestora din evidenta (607=371), achizitia serviciilor de publicitate (6232=401) si compensarea sumelor (401=411).

Din punct de vedere al TVA, art. 272 din Codul fiscal prevede ca, in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.

Astfel, din punct de vedere al TVA fiecare operatiune este tratata distinct aplicandu-se regimul TVA corespunzator

Societatea efectueaza o livrare de bunuri pentru care are obligatia sa colecteze TVA daca este inregistrata in scopuri de TVA. Clubul sportiv efectueaza o prestare de servicii pentru care este considerata persoana impozabila din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata si pentru care are obligatia sa emita o factura conform art. 319 din Codul fiscal.

2. In situatia in care se incheie un contract de sponsorizare acesta se va incheia cu respectarea prevederilor Legii 32/1994 privind sponsorizarea. Potrivit art. 1 alin. (2) si (5) din aceasta lege contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.

In cazul sponsorizarii constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar.
Instructiunile pentru aplicarea Legii 32/1994 stabilesc ca, bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt achizitionate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.

In cazul platitorilor de impozit pe profit care efectueaza sponsorizari potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile efectuate sunt nedeductibile conform art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal insa sumele aferente se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.

Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

Conform art. 42 alin. (3) din Codul fiscal, introdus prin OUG 25/2018 incepand cu 30.03.2018 contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au obligatia de a depune declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/ mecenatului/ burselor private, aferenta anului in care au inregistrat cheltuielile respective, precum si, dupa caz, aferenta anului in care se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. i), pana la termenele prevazute la alin. (1) si (2). Modelul si continutul declaratiei informative urmeaza a se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Inregistrarea contractului de sponsorizare:
6582=302

Bunurile sunt expediate cu Aviz de insotire cu mentiunea - "Fara factura - bunuri acordate cfm ctr. Sponsorizare nr.____/______________."

In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015 si normele metodologice date in aplicarea acestuia bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal. Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.

Astfel, in ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata se disting urmatoarele:
1. se stabileste valoarea sponsorizarilor constand in bunuri pentru care s-a dedus TVA. Nu se iau in calcul sponsorizarile acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.
2. se determina plafonul in limita caruia sponsorizarile nu sunt considerate livrare de bunuri din punct de vedere al TVA. Plafonul este de 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate.
3. daca plafonul nu este depasit acordarea bunurilor in cadrul actiunilor de sponsorizare nu constituie livrare de bunuri iar societatea nu are obligatia de a colecta TVA.
4. daca plafonul este depasit, valoarea care depaseste este considerata livrare de bunuri, se emite o autofactura prin care se colecteaza TVA. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv. Aceasta se inregistreaza prin formula contabila 635=4427.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de publicitate versus sponsorizare. Obligatii fiscale si declarative":
Rating:

Nota: 3.63 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016