Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a publicat normele de aplicare a noului Cod Fiscal. Acestea sunt prezentate in stadiu de proiect si pot fi regasite aici.
Actualele norme insista asupra unor exemple concrete cu privire la interpretarea unor prevederi ale Codului Fiscal susceptibile de neclaritati.
Titlul IV, "Impozitul pe venit" vine cu urmatoarele precizari:
- conditiile in care se acorda scutirea de la plata impozitului pe veniturile din activitati independente, salarii si asimilate salariilor, pensii, activitati agricole, silvicultura si piscicultura realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;
- actualizarea veniturilor neimpozabile, in intelesul impozitului pe venit, pentru a corespunde cu legislatia specifica, in baza carora sunt acordate aceste drepturi;
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- corelarea prevederilor Titlului IV- Impozitul pe venit cu cele cuprinse in Titlul II – Impozitul pe profit, in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, la stabilirea venitului net anual pe baza datelor din contabilitate;
- precizarea cursul de schimb utilizat la stabilirea echivalentului in lei a cheltuielilor deductibile limitat reprezentand contributii la un fond de pensii facultative, potrivit Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare si prime de asigurare voluntara de sanatate, conform Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sume platite in scopul personal al contribuabilului;
- stabilirea tratamentului fiscal aplicabil veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;
- clarificarea tipurilor de venituri cuprinse in venitul brut din salarii sau considerate asimilate salariilor;
- precizari privind includerea in venituri impozabile a avantajelor reprezentand contravaloarea contributiilor la un fond de pensii facultative potrivit legii si a primelor de asigurare voluntara de sanatate, conform legii suportate de angajator pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari peste limita prevazuta de lege;
- clarificarea acordarii deducerii personale fiecarui parinte/tutore pentru copiii minori in intretinerea caruia se afla acestia;
- precizarea elementelor deductibile luate in calcul la stabilirea bazei impozabile pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- exemplificarea tipurilor de entitati cuprinse in categoria "entitatilor nonprofit";
- precizarea elementelor care sunt incluse in cota forfetara de 40% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului, pentru care contribuabilul nu este obligat sa prezinte documente justificative;
- stabilirea regulii de determinare a venitului impozabil obtinut de persoana fizica in urma operatiunilor de lichidare a unei persoane juridice;
- exemplificarea tipurilor de instrumente financiare care genereaza venituri impozabile din dobanzi;
- precizarea modalitatii de stabilire a venitului din operatiuni cu instrumente finaciare derivate;
- clarificarea modalitatii de acordare a plafonului neimpozabil lunar pentru veniturile din pensii reprezentand drepturi primite in conformitate cu prevederile Legii nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat si Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare;
- precizarea modalitatii de alocare a cheltuielor efectuate in comun in situatia in care un contribuabil desfasoara o activitate agricola pentru care venitul net se determina pe baza de norma de venit si o alta activitate agricola pentru care nu exista obligatia stabilirii normelor de venit;
- clarificarea modalitatii de stabilire a bazei de calcul a impozitului in cazul in care transferul dreptului de proprietate se realizeaza prin hotarare judecatoreasca.
Potrivit Titlului V, "Contributii sociale obligatorii" , contribuabilii, persoane fizice, obligati la plata contributiilor sociale obligatorii, in sensul ca acestia includ si acele persoane fizice care nu au domiciliul sau resedinta in Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributii sociale obligatorii in Romania.
Angajatorii care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta in Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza in Romania contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor.
Acelasi capitol stabileste sumele care se includ in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii, in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor.
Tot aici sunt specificate modalitatile de stabilire a bazei de calcul al contributiilor sociale obligatorii datorate de angajatori sau de persoanele asimilate acestora si de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual pe baza normelor anuale de venit.
Observatii:
Cetatenii romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatorii dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv, de la cei dintr-un stat care aplica un acord bilateral de securitate sociala cu Romania nu datoreaza contributii de asigurari sociale in Romania pentru aceste venituri in Romania. in cazul lor, se aplica regula potrivit careia lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul Uniunii Europene trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala, potrivit Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
Persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatori romani si sunt detasate intr-un stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, se supun legislatiei din Romania si datoreaza contributiile sociale obligatorii in Romania, numai in situatia in care detin formularul portabil A1 eliberat de Casa Nationala de Pensii din Romania. Formularul A1 dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere (statul de care apartine institutia care a emis respectivul document).
Pentru persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatorii dintr-un stat care aplica un acord bilateral de securitate sociala cu Romania se aplica prevederile din acordurile bilaterale in domeniul securitatii sociale. Conditiile detasarii sunt similare celor prevazute de regulamentele comunitare, singurul element care difera fiind durata perioadelor de detasare si de prelungire a acestora. Institutia competenta in ceea ce priveste determinarea legislatiei aplicabile in cazul lucratorilor migranti este Casa Nationala de Pensii Publice.
Persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii intr-un stat care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania, nu datoreaza in Romania contributii sociale obligatorii pentru aceste venituri.
Titlul VI, "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", clarifica termenului "redeventa" si regularizarea impozitului retinut la sursa pentru urmatoarele categorii de venituri:
- veniturile obtinute de artisti sau sportivi rezidenti in state UE sau cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;
- veniturile reprezentand dobanzi obtinute din Romania de o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European;
- veniturile din activitati independente care sunt obtinute din Romania de o persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Regimul TVA la vanzarea voucherelor si cartelelor preplatiteTitlul VIII -accize si alte taxe- din NORMELE CODULUI FISCAL va fi modificat de Finante (Proiect de Hotarare)Sistemul TVA la incasare. TVA deductibila care poate fi dedusaNoi completari privind microintreprinderile: HG nr. 84 din 2013 modifica NORMELE CODULUI FISCALVanzarile promotionale: un produs cumparat plus unul gratuitUltimele articole
NORMELE CODULUI FISCAL vor fi corelate cu noutatile aduse de OUG 59/2021 privind comertul onlineContractul individual de munca. 10 ALTERNATIVE complet legale pe timp de criza4 sfaturi utile din domeniul fiscal in luna martie 2017Unii angajati din HORECA nu mai platesc impozit pe venit de 16%ANAF aduce explicatii privind colectarea taxelor si impozitelorArticole similare
Noutati in Normele de aplicare a Legii privind Achizitiile publiceArticole similare
REMINDER ANAF! 30 septembrie, data limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2020Top noutati cu incidenta fiscala, publicate in Monitorul Oficial in luna mai 2017ANAF a derulat peste 42.000 de controale in primul trimestru al anului 2017Grecia, "copilul-problema" al Europei, pasuita din nou la taxeClarificari ANAF privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu decretarea starii de urgenta. Acordare bonificatiiUltimele articole
Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Luni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteColectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteCodul Fiscal, modificat din nou prin HG 1393/2024. Ce schimbari apar in privinta impozitului microCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileArticole similare
Acordarea de imprumuturi. Ce conditii sunt necesare pentru a obtine autorizatia?Zoom fiscal: Cheltuieli cu dobanzile si diferente de curs valutarCum sa impozitati in 2017 veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieriRegim microintreprinderi in Noul Cod fiscal 2016Articole similare
Calendarul obligatiilor fiscale ANAF - ianuarie 2020Zoom fiscal: Depunerea declaratiei 205 in anul 2016Ce declaratii fiscale depunem pana la 25 iulieANAF: Trecerea de la impozitul pe profit la IMPOZITUL PE VENITurile microintreprinderilor in anul 2017Microintreprinderile care trec in 2024 la impozit pe profit pot aplica impozitul micro din nou in 2025?Ultimele articole
Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitProiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceTratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilorSfaturi de la experti
Impozit minim cifra de afaceri
Intrebare: Daca in anul 2024 depasim plafonul de 50.000.000 euro pentru incadrarea la impozitul minim pe 1% pe cifra de afaceri, incepand cu trimestrul 1 din 2025 vom face comparatia IMCA vs. Impozit Profit. In cazul in care la finalul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Azi s-au inregistrat in registru, dupa ce le am pus la dispozitie raspunsul dvs., in urma cu cate minute mi-au trimis poza cu recipisa D163.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA