
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a publicat normele de aplicare a noului Cod Fiscal. Acestea sunt prezentate in stadiu de proiect si pot fi regasite aici.
Actualele norme insista asupra unor exemple concrete cu privire la interpretarea unor prevederi ale Codului Fiscal susceptibile de neclaritati.
Titlul IV, "Impozitul pe venit" vine cu urmatoarele precizari:
- conditiile in care se acorda scutirea de la plata impozitului pe veniturile din activitati independente, salarii si asimilate salariilor, pensii, activitati agricole, silvicultura si piscicultura realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;
- actualizarea veniturilor neimpozabile, in intelesul impozitului pe venit, pentru a corespunde cu legislatia specifica, in baza carora sunt acordate aceste drepturi;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
- corelarea prevederilor Titlului IV- Impozitul pe venit cu cele cuprinse in Titlul II – Impozitul pe profit, in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, la stabilirea venitului net anual pe baza datelor din contabilitate;
- precizarea cursul de schimb utilizat la stabilirea echivalentului in lei a cheltuielilor deductibile limitat reprezentand contributii la un fond de pensii facultative, potrivit Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare si prime de asigurare voluntara de sanatate, conform Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sume platite in scopul personal al contribuabilului;
- stabilirea tratamentului fiscal aplicabil veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;
- clarificarea tipurilor de venituri cuprinse in venitul brut din salarii sau considerate asimilate salariilor;
- precizari privind includerea in venituri impozabile a avantajelor reprezentand contravaloarea contributiilor la un fond de pensii facultative potrivit legii si a primelor de asigurare voluntara de sanatate, conform legii suportate de angajator pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari peste limita prevazuta de lege;
- clarificarea acordarii deducerii personale fiecarui parinte/tutore pentru copiii minori in intretinerea caruia se afla acestia;
- precizarea elementelor deductibile luate in calcul la stabilirea bazei impozabile pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- exemplificarea tipurilor de entitati cuprinse in categoria "entitatilor nonprofit";
- precizarea elementelor care sunt incluse in cota forfetara de 40% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului, pentru care contribuabilul nu este obligat sa prezinte documente justificative;
- stabilirea regulii de determinare a venitului impozabil obtinut de persoana fizica in urma operatiunilor de lichidare a unei persoane juridice;
- exemplificarea tipurilor de instrumente financiare care genereaza venituri impozabile din dobanzi;
- precizarea modalitatii de stabilire a venitului din operatiuni cu instrumente finaciare derivate;
- clarificarea modalitatii de acordare a plafonului neimpozabil lunar pentru veniturile din pensii reprezentand drepturi primite in conformitate cu prevederile Legii nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat si Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare;
- precizarea modalitatii de alocare a cheltuielor efectuate in comun in situatia in care un contribuabil desfasoara o activitate agricola pentru care venitul net se determina pe baza de norma de venit si o alta activitate agricola pentru care nu exista obligatia stabilirii normelor de venit;
- clarificarea modalitatii de stabilire a bazei de calcul a impozitului in cazul in care transferul dreptului de proprietate se realizeaza prin hotarare judecatoreasca.
Potrivit Titlului V, "Contributii sociale obligatorii" , contribuabilii, persoane fizice, obligati la plata contributiilor sociale obligatorii, in sensul ca acestia includ si acele persoane fizice care nu au domiciliul sau resedinta in Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributii sociale obligatorii in Romania.
Angajatorii care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta in Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza in Romania contributiile sociale obligatorii pentru salariatii lor.
Acelasi capitol stabileste sumele care se includ in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii, in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor.
Tot aici sunt specificate modalitatile de stabilire a bazei de calcul al contributiilor sociale obligatorii datorate de angajatori sau de persoanele asimilate acestora si de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual pe baza normelor anuale de venit.
Observatii:
Cetatenii romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatorii dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv, de la cei dintr-un stat care aplica un acord bilateral de securitate sociala cu Romania nu datoreaza contributii de asigurari sociale in Romania pentru aceste venituri in Romania. in cazul lor, se aplica regula potrivit careia lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul Uniunii Europene trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala, potrivit Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
Persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatori romani si sunt detasate intr-un stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, se supun legislatiei din Romania si datoreaza contributiile sociale obligatorii in Romania, numai in situatia in care detin formularul portabil A1 eliberat de Casa Nationala de Pensii din Romania. Formularul A1 dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere (statul de care apartine institutia care a emis respectivul document).
Pentru persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii de la angajatorii dintr-un stat care aplica un acord bilateral de securitate sociala cu Romania se aplica prevederile din acordurile bilaterale in domeniul securitatii sociale. Conditiile detasarii sunt similare celor prevazute de regulamentele comunitare, singurul element care difera fiind durata perioadelor de detasare si de prelungire a acestora. Institutia competenta in ceea ce priveste determinarea legislatiei aplicabile in cazul lucratorilor migranti este Casa Nationala de Pensii Publice.
Persoanele fizice, cetateni romani cu domiciliul in Romania, care realizeaza venituri din salarii intr-un stat care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania, nu datoreaza in Romania contributii sociale obligatorii pentru aceste venituri.
Titlul VI, "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", clarifica termenului "redeventa" si regularizarea impozitului retinut la sursa pentru urmatoarele categorii de venituri:
- veniturile obtinute de artisti sau sportivi rezidenti in state UE sau cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;
- veniturile reprezentand dobanzi obtinute din Romania de o persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European;
- veniturile din activitati independente care sunt obtinute din Romania de o persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Teodorovici explica reclasificarea activitatilor independente in dependenteRegimul TVA la vanzarea voucherelor si cartelelor preplatiteNORMELE CODULUI FISCAL includ acum si OUG nr. 40/2014Sistemul TVA la incasare. TVA deductibila care poate fi dedusaUtil pentru societati: Tratamentul fiscal al cheltuielilor de protocolUltimele articole
Titlul VIII -accize si alte taxe- din NORMELE CODULUI FISCAL va fi modificat de Finante (Proiect de Hotarare)NORMELE CODULUI FISCAL vor fi corelate cu noutatile aduse de OUG 59/2021 privind comertul onlineContractul individual de munca. 10 ALTERNATIVE complet legale pe timp de criza4 sfaturi utile din domeniul fiscal in luna martie 2017Unii angajati din HORECA nu mai platesc impozit pe venit de 16%Articole similare
Noutati in Normele de aplicare a Legii privind Achizitiile publiceArticole similare
Analiza zilei: Deduceri fiscale aplicabile donatiilor pentru Cumintenia PamantuluiImpozitul pe venitul din salarii: Se plateste pe puncte de lucru? Cum se raporteaza in S1001?Plata impozitului pe venit in cazul microintreprinderilor. Declaratii fiscale OBLIGATORIIModificari aduse Codului fiscal prin OG 4/2015Documentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA in cazul livrarilor in UE si nonUEUltimele articole
Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Articole similare
Cum sa impozitati in 2017 veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieriAcordarea de imprumuturi. Ce conditii sunt necesare pentru a obtine autorizatia?Zoom fiscal: Cheltuieli cu dobanzile si diferente de curs valutarRegim microintreprinderi in Noul Cod fiscal 2016Articole similare
Ordinul nr. 147/2020: Instructiuni privind completarea Formularului 230Atentie la declararea si impunerea veniturilor din activitati agricolePFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?Regularizarea contributiilor sociale pentru anul 2017 ? a fost publicata proceduraOrdonanta de Urgenta a Guvernului nr. 58 din 2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscaleUltimele articole
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileImpozitul pe profit. Recuperarea pierderilor fiscale in cazul revenirii de la micro + un EXEMPLU practicImpozit chirii 2025. Cum trebuie completate D100 si D205 de catre firmeIMPOZITUL PE VENIT si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. UnicaTaxe PFA in sistem real. Plafoane CAS si CASS pentru 2025 + IMPOZITUL PE VENITSfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA