Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA. Declararea veniturilor baza de calcul al CAS si CASS

07-Ian-2013
7800
Analizam mai jos cazul unui PFA inegistrat in 2010 (nu realizeaza si alte venituri) care de la 1 iulie 2012 plateste CAS si CASS la Administratia financiara unde este inregistrat sediul. Vom vedea astfel care sunt declaratiile si care sunt termenele de depunere si virare a taxelor legate de CAS si CASS. Vom stabili, totodata, daca pana in 2011 ar fi trebuit depusa la Casa de sanatate o declaratie prin care sa se aduca precizari legate de baza de calcul a cotei de 5.5% sanatate atat pentru anticipat, cat si pentru regularizari si daca in prezent exista o declaratie similara sau daca se va depune doar declaratia 200, aceasta reprezintand baza de calcul la CASS.


Solutia consultantului:

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, PFA care nu se incadreaza in exceptia prevazuta la alin. (2) al art. 296 indice 21 din Codul fiscal (care realizeaza si alte venituri) are obligatia de a depune o declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii in conformitate cu prebederile art. 296 indice 25 alin. (1) din Codul fiscal coroborate cu cele ale OPANAF 874/2012.

Astfel, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente obtinute, daca nu sunt asigurate ale sistemului public de pensii obtinand si venituri din salarii ca urmare a unui contract individual de munca sau daca nu au calitatea de pensionar.

In conformitate cu prevederile art. 296 indice 25 alin. (5) din Codul fiscal , obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale sunt cele stabilite prin formularul 610 - Decizie de impunere privind obligatii de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale. Astfel, in decizia de impunere, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale se evidentiaza lunar, iar plata acestei contributii se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 600 se depune anual pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, iar in cazul inceperii unei activitati in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorate de PFA, declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin depunerea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit, prevazut la art. 81 din Codul fiscal , pentru platile anticipate, si a formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania, prevazut la art. 83 din Codul fiscal , pentru obligatiile anuale.

Termenele de depunere sunt cele stabilite de art. 81 din Codul fiscal , respectiv 15 de la data producerii evenimentului in cazul declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, sau odata cu declaratia privind venitul realizat pentru contribuabilii care in anul anterior au realizat pierderi si care au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior. In cazul formularului 200, acesta se depune, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului declaratiei de venit estimat/declaratiei privind venitul realizat, potrivit regulilor prevazute la art. 82, sau pe baza normelor de venit, potrivit prevederilor prevazute la art. 83. Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere, se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Formularul 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate, se comunica contribuabililor in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul stabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal .

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate, astfel cum este prevazut la art. 296 indice 25 din Codul fiscal . Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016