Firmele si PFA-urile care si-au conectat deja casele de marcat electronice la sistemul ANAF au dreptul, in continuare, sa isi scada cheltuielile respective din impozitul pe profit. Legea 153/2020 face referire si la aparatele achizitionate in anii 2018, 2019 si 2020.
Legea nr. 153 din 24 iulie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 659 din 24 iulie 2020.
Incepand cu data de 1 august 2020 au intrat in vigoare prevederile Legii nr. 153/2020. Pentru platitorii de impozit pe profit, la art. 25, alin. (4) s-a introdus un alineat nou, cu lit. t) prin care se prevede ca incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 153/2020 (1 august 2020) operatorii economici care au obligatia utilizarii noilor case de marcat, vor considera cheltuielile de achizitionare a acestora drept cheltuieli nedeductibile, la data punerii lor in functiune, potrivit legii.
Prevederile actului normativ fac trimitere si la achizitiile anterioare datei de 1 august, respectiv cele din anii 2018 – 2019.
Dispozitiile alin. (2) al art. II din Legea mentionata, stabilesc ca la determinarea impozitului pe profit pentru anul 2020 sumele care reprezinta costul de achizitie al acestor aparate electronice sunt asimilate cheltuielilor nedeductibile (care afecteaza baza de impozitare), care se vor scadea ulterior din impozitul pe profit datorat.
De exemplu, avem urmatoarele informatii pentru anul 2020:
- venituri impozabile = 100.000 lei
- total cheltuieli = 85.000 lei
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Pana la aplicarea prevederilor Legii 153/2020, calculul se efectua astfel:
100.000 – 85.000 16.250 = 31.250
31.250 x 16% = 5.000
Dupa data de 1 august 2020, valoarea casei de marcat de 1.680 lei, achizitionata in anul 2019 este considerata cheltuiala nedeductibila.
100.000 – 85.000 (16.250 1.680) = 32.930
32.930 x 16% = 5.269
5.269 – 1.680 = 3.589
Calculul se efectueaza cand se determina impozitul pe profit anual (pentru aparatele achizitionate anterior lunii august 2020).
Extras din Legea 153/2020:
Articolul I
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 25 alineatul (4), dupa litera s) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
t) cheltuielile reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la data punerii in functiune, potrivit legii; contribuabilii care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul lor de achizitie din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, in cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
2. La articolul 53, alineatul (3) se abroga.
3. La articolul 56, dupa alineatul (1^5) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^6) si (1^7), cu urmatorul cuprins:
(1^6) Microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad costul de achizitie aferent lor din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv.
(1^7) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (1^6) din impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
4. La articolul 118 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce contributia de asigurari sociale datorata potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii si la care se adauga costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.
5. La articolul 123, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Din suma astfel determinata se deduce costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe profit, la data determinarii impozitului pe profit pentru anul 2020, scad din impozitul pe profit si costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor aparate de marcat electronice fiscale contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut de art. 41 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi va reprezenta sume asimilate cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar care se scad din impozitul pe profit al anului 2020. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 56 din Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderilor, la data determinarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru trimestrul 4 al anului 2020, scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor si costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor aparate de marcat electronice fiscale contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
(4) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi se va adauga la baza impozabila pentru trimestrul 4 al anului 2020 definita la art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dar se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor determinat in trimestrul respectiv. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatoarele 28 de trimestre consecutive. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (2) si art. 123 alin. (1) din Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe venit, la data determinarii impozitului pe venit aferent anului 2020, adauga la venitul net anual impozabil determinat la art. 118 alin. (2) lit. b) costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, precum si in anul 2019.
(6) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018 si in anul 2019 se scade din impozitul pe venit calculat potrivit art. 123 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe venit, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plata a impozitului pe venit.
(7) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si de catre contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit aferent anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege.
Articolul III
La articolul 6 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alineatele (8) si (9), cu urmatorul cuprins:
(8) Contribuabilii obligati la plata impozitului specific care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad costul de achizitie aferent lor din impozitul specific in anul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului specific datorat pentru anul respectiv.
(9) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (8) din impozitul specific se reporteaza in anul urmator, pe o perioada de 7 ani consecutivi.
Articolul IV
Prevederile art. I se aplica incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Diminuare impozit specific cu contravaloarea casei de marcat. Cine beneficiaza de aceasta facilitate?Achizitionare case de marcat fiscale. Deducerea contravaloarii din impozitul pe profit (LEGEA 153/2020)LEGEA 153/2020: Operatorii economici pot deduce contravaloarea caselor de marcat electronice din impozitul datoratDeducerea sponsorizarilor si bonificatii la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilorTermenul de depunere a declaratiilor D100 si D 101 este data de 26 iunie 2023, conform Legii 153/2020Articole similare
Declaratia A4200 care contine datele inregistrate de casele de marcat trebuie depusa pana pe 20 a lunii urmatoare celei de raportareNU va fi prelungit termenul limita pentru conectarea caselor de marcat la ANAF in cazul firmelor mici si mijlociiArticole similare
DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI daune executare silitaDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI efectuate pe baza de bon fiscal. Cum procedam?Modernizare cladire luata in comodat. DEDUCTIBILITATE CHELTUIELIDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI. Cum sunt incadrate cheltuielile cu diurna soferilorCheltuieli cu caracter social. Sunt deductibile 100%?Ultimele articole
Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Mijloace fixe. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Tichetele de vacanta. Deductibilitate tichete acordate de firme altor persoane, nu angajatilorLeasing financiar, autoturism cu utilizare mixta. MONOGRAFIE contabilaLeasing financiar autoturism. Cheltuiala cu amortizarea este deductibila integral?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA