Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plan de masuri ANAF: Tratament fiscal diferentiat, in functie de comportamentul fiscal al contribuabilului

02-Aug-2019
6864

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a conceput un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat.

Planul de masuri are cinci obiective principale, dintre care astazi vom despre al patrulea dintre ele, anume: “Asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor”.

Acest obiectiv va fi atins, potrivit planului de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat prezentat de ANAF, prin implementarea mai multor actiuni.

IV. Asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor

1. Armonizarea riscurilor identificate la nivelul activitatii de administrare fiscala

… al activitatii de inspectie fiscala, respectiv al activitatii antifraudei fiscale cu scopul craarii unui profil unic de risc al contribuabilului, care va sta la baza directiilor de actiune ale fiecarei structuri din cadrul ANAF

Masuri:

  • In luna ianuarie 2019, prin modificarea Codului de Procedura Fiscala, a fost reglementat procesul de administrare fiscala a contribuabililor in functie de categoria de risc
  • S-a constituit un grup de lucru avand ca obiect elaborarea a doua acte normative (ordin de presedinte ANAF) privind: - Stabilirea claselor si subclaselor de risc

- Elaborarea procedurii de administrare adaptate in functie de incadrarea contribuabililor in categoria de risc.

  • ANAF a initiat proiectul ordinului privind dezvoltarea claselor principale de risc in subclase de risc si dezvoltarea criteriilor generale in subcriterii (conform art. 7 alin.(8) din Codul de procedura fiscala), in conformitate cu:

- standardele si bunele practici din domeniul managementului riscurilor de neconformare fiscala, respectiv standardul international de management al riscurilor (ISO31000)


- ghidul dezvoltat de Comisia Europeana pentru managementul riscurilor de neconformare
- recomandarile Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica cu privire Compliance Risk Management.
-componentele de evaluare ale metodologiei TADAT - Tax Administration Diagnostic Assessment Tool.

Prin Proiectul de Ordin privind aprobarea procedurii de stabilire a subclaselor de risc fiscal, a subcriteriilor de risc fiscal si de incadrare in clase si subclase de risc a contribuabililor, se vor distinge:
- tratamentele aplicate in mod colectiv;
- tratamentele aplicate individual.

In cazul tratamentelor individuale (notate in functie de gravitate prin A, B sau C), proiectul vizeaza proceduri de administrare a creantelor fiscale realizate de:

  • 0. Acceptarea riscului – specifice categoriei A de risc
  • 1. Structurile cu atributii de gestionare a registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale •2. Structura cu atributii de colectare si executare silita
  • 3. Structurile de inspectie fiscala si de verificare fiscala a situatiei personale •4. Structura antifrauda fiscala
  • Dezvoltarea aplicatiei informatice – Registrul de risc al contribuabililor in scopul incadrarii acestora in functie de indicatorii de risc, in clasele si subclasele de risc aferente
  • Testarea si validarea indicatorilor de risc, in vederea includerii acestora in Registrul de risc al contribuabililor si finalizarea aplicatiei

2. Aplicarea graduala, in functie de comportamentul contribuabililor

… a unor masuri specifice de catre organele fiscale:

- notificarea contribuabililor cu privire la posibilele iregularitati care ar putea conduce la stabilirea de diferente de impozite si taxe

- mediere

- controlul inopinat

- inspectie fiscala partiala

- inspectie fiscala generala

Masuri:

  • Analiza prevederilor existente cu privire la procesul de administrare fiscala a contribuabilor, in functie de categoria de risc, in vederea armonizarii cu noile prevederi legale

3. Transformarea executarii silite in proces investigativ

Masuri:

  • Lunar, un numar de 500 de contribuabili la nivel national, respectiv primii 10 din cadrul fiecarui organ fiscal teritorial, in ordinea descrescatoare a arieratelor curente, certe, vor fi analizati prin prisma atragerii raspunderii solidare
  • Identificarea dificultatilor intampinate in proces, precum si a masurilor de remediere ce se impun in vederea imbunatatirii procesului

4. Consolidarea activitatii de asistenta reciproca

… la recuperare in materia creantelor fiscale

Masuri:

  • In situatia in care, ca urmare a masurilor descrise la IV.3., se vor identifica si cazuri de recuperare a creantelor prin asistenta reciproca la recuperare in materia creantelor fiscale, se vor analiza dificultatile intampinate in proces, precum si masurile de remediere ce se impun.

5. Revizuirea procedurii de rambursare TVA

Masuri:

  • Initierea unui proiect de Ordin prin care sa se reduca numarul de inspectii fiscale dedicate solutionarii rambursarilor de TVA (exemplu: cazul nerezidentilor, agricultorilor si investitorilor), in contextul introducerii prin Codul de Procedura Fiscala a administrarii contribuabililor in functie de grupa de risc

6.Completarea legislatiei in domeniul insolventei. 

… Realizarea analizei de risc la contribuabilii pentru care se solicita deschiderea procedurii de insolventa, anterior pronuntarii unei hotarari a judecatorului sindic.

Masuri:

  • Revizuirea art. 67 din Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul conditionarii deschiderii procedurii de insolventa, de rezultatul analizei de risc a contribuabilului pentru care s-a solicitat deschiderea acestei proceduri
  • In cazul contribuabililor care prezinta risc fiscal ridicat, deschiderea procedurii insolventei se va realiza numai dupa stabilirea obligatiilor fiscale suplimentare datorate Bugetului General Consolidat.

7. Realizarea unui inventar al societatilor comerciale

… din punct de vedere al situatiei financiare a acestora. Inventarul va avea drept obiectiv respectarea prevederilor Legii 31/1990 prin raportarea capitalului social la capitaluri proprii inregistrate conform bilanturilor contabile depuse de contribuabil. Stabilirea prin lege a unui termen de 12 luni pentru majorarea capitalului social al societatilor comerciale care inregistreaza capitaluri proprii negative

Masuri:

  • Pe baza informatiilor raportate prin bilanturile contabile la data de 31.05.2019, ANAF a demarat operatiunea de inventariere a societatilor comerciale care au raportat consecutiv pierderi in ultimii 3 ani fiscali, pierderi ce reprezinta mai mult de 50% din valoarea capitalului social
  • Clasificarea acestora in functie de cauzele care au determinat aceasta starea de fapt • Notificarea contribuabililor
  • Formularea unei propuneri legislative privind majorarea capitalului social in acest sens

Celelalte 4 masuri prezentate in planul de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat sunt:

I. Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale;

II. Sprijinirea conformarii la plata obligatiilor fiscale;

III. Masuri de prevenire si combatere a evaziunii fiscale;

V. ANAF o institutie eficienta si transparenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016