Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plus de inventar constatat si inregistrat eronat. Corectia situatiei. Aspecte fiscale

16-Iul-2020
3499

La o societate SRL platitoare de impozit profit trimestrial si TVA lunar, in urma inventarierii la 2019 a fost gasit un plus de inventar (3 buc = 10.000 RON).



Am constituit 607 = 371 cu -10.000 RON.

In 2020 s-a constatat ca bunul respectiv nu exista, de fapt, in depozit si a fost necesar sa scoatem produsul din evidenta.

S-a inregistrat 607 = 371 cu 10.000 RON.

Intrebari:

1) Este corecta inregistrarea cu 607? Sau ar trebui 117 si corectie calcul impozit pe 2019?

2) Daca este corecta nota 607 = 371 inregistrata in 2020, cum trebuie tratata situatia:

a. din punct de vedere al impozitului pe profit - consideram cheltuiala nedeductibila?

b. din punct de vedere al TVA - avand in vedere faptul ca la intrarea in gestiune prin plus de inventar nu am dedus TVA? 

Raspunsul consultantului fiscal Constanta Popa:

Pentru omisiunile sau declaratiile eronate cuprinse in situatiile financiare sunt aplicabile prevederile pct. 66-69 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 referitoare la corectia erorilor contabile.

Ca regula generala, erorile considerate nesemnificative pot fi corectate pe seama rezultatului curent (prin includerea directa in conturile de venituri sau cheltuieli), daca politicile contabile proprii adoptate la nivelul societatii prevad acest lucru. In aceasta ipoteza, nici nu va mai fi nevoie de depunerea vreunei declaratii rectificative pentru impozitul pe profit aferent anului la care se refera eroarea, avand in vedere prevederile art. 19 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal conform carora erorile ce sunt corectate potrivit reglementarilor contabile pe seama contului de profit si pierdere sunt luate in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal in anul in care se efectueaza corectarea lor.

In schimb, daca politicile contabile proprii impun corectarea erorilor nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente pe seama rezultatului reportat ori daca eroarea este considerata semnificativa, atunci corectia se va face exclusiv pe seama contului 1174 ”Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile”. In aceasta situatie, va fi nevoie si de depunerea unei declaratii anuale privind impozit pe profit rectificative pentru anul de referinta, dupa cum reiese si din prevederile art. 19 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Ca atare, in functie de caracterul erorii, se face si inregistrarea in contabilitate.

Daca se apreciaza ca situatia descoperita in anul 2020 reprezinta o eroare nesemnificativa, care se corecteaza potrivit politicii contabile proprii pe seama rezultatului curent (si fara depunerea declaratiei D101 rectificative pentru anul 2019), inregistrarea contabila este 607 „Cheltuieli privind marfurile” = 371 „Marfuri”.

In schimb, daca se apreciaza ca situatia descoperita in anul 2020 reprezinta o eroare semnificativa ori chiar daca este nesemnificativa, politicile contabile proprii impun corectarea ei doar pe seama rezultatului reportat (cu depunerea declaratiei D101 rectificative pentru anul 2019), inregistrarea contabila este 1174 „Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile” = 371 „Marfuri”.

Considerarea situatiei descoperite in anul 2020 ca avand natura unei erori contabile nu conduce la considerarea cheltuielii ca fiind nedeductibila fiscal.

Totusi, trebuie tinut cont de faptul ca o asemenea situatie este neverosimila, daca nu este demonstrata corespunzator, avand in vedere ca inventarierea presupune tocmai constatarea faptica a cantitatilor din gestiune/depozit si, implicit, determinarea celor 3 bucati in plus, prin intocmirea de documente justificative corespunzatoare (liste de inventar semnate de membrii comisiei de inventariere si gestionar, procesul-verbal cu privire la rezultatele inventarierii etc.). Societatea trebui sa demonstreze corespunzator cum anume 3 bunuri constatate fizic la inventarierea din 2019 nu exista ulterior din punct de vedere fizic ca efect al unei erori produse la inventariere si nu ca efect al unui minus de inventar (adica bunurile existente fizic si stabilite initial ca plus la inventar sunt ulterior „sustrase” ori iesite din gestiune fara documente justificative, rezultand un minus de inventar. In ipoteza in care se ajunge la concluzia ca nu inregistrarea initiala a plusului este eronata, ci ca este vorba de un minus de inventar (care urmeaza unui plus constatat anterior), atunci cheltuiala este nedeductibila la calculul profitului impozabil in temeiul art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

In privinta TVA, daca societatea demonstreaza ca pentru bunurile inregistrate initial ca plus de inventar nu s-a dedus TVA, nu se pune problema colectarii TVA pentru minusul de inventar ori a ajustarii unei taxe initial nededuse in temeiul prevederilor art. 304 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici