Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social

20-Nov-2017
1890

Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali.



OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece:

Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat din Romania;

OUG nu este semnat de ministrul pentru dialog social, dl. Gabriel Petrea, care are in portofoliu problematica Legii nr. 62/2011 a dialogului social;

OUG introduce noi obligatii pentru IMM-uri, stabilind ca:

A) prin derogare de la dispozitiile art. 129 alin. 1 din Legea nr. 62/2011, care prevad ca "Negocierea colectiva este obligatorie numai la nivel de unitate, cu exceptia cazului in care unitatea are mai putin de 21 de angajati", se introduce obligatia pentru toate unitatile, indiferent de numarul de angajati, care nu au contract /acord colectiv de munca de a initia negocieri colective, pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG nr. 79/2017 .

Rezulta ca IMM-urile sub 21 de salariati, care nu au avut niciodata negocieri colective si care nu sunt familiarizate cu procedura acestora, sunt obligate sa inceapa negocierile pentru punerea in aplicare a OUG nr. 79/2017.

B) in cazul unitatilor care au contracte colective de munca, acestea sunt obligate sa reia negocierile pentru punerea in aplicare a OUG nr. 79/20171.

In acest caz, se incalca acordul de vointa al partilor care au semnat deja un contract colectiv de munca, acesta fiind in vigoare si producand efecte.

Practic se acorda salariatilor un motiv pentru a declansa greva, avand in vedere negocierile pentru includerea in contractele colective de munca a dispozitiilor OUG nr. 79/2017.

C) Termenul acordat de 1 luna, pentru derularea negocierilor colective, in perioada 20 noiembrie 2017-20 decembrie 2017, este unul fortat, in conditiile in care Legea nr. 62/2011 prevede un termen de 60 de zile calendaristice, care poate fi prelungit prin acordul partilor.

D) OUG nr. 82/2017 introduce prevederi care incalca vointa angajatilor, care nu doresc sa constituie un sindicat la nivel unitatii, chiar si nereprezentativ sau afiliat la o federatie sindicala reprezentativa in sectorul de activitate, stabilind in mod aberant ca la negociere pot participa reprezentantii federatiei sindicale reprezentative in sector de activitate, in baza mandatului acordat de acestea impreuna cu rezentantii salariatiilor, in loc ca negocierea sa aiba loc cu reprezentantii alesi ai angajatiilor, astfel cum este prevazut de Legea nr. 62/2011.

Mai mult, sunt introdusi in procesul de negociere la nivelul unitatii, reprezentantii confederatiilor sindicale reprezentative, alaturi de reprezentantii salariatiilor, in intreprinderi in care nu exista niciun sindicat constituit.

E) De asemenea, se poate observa ca, din formularea lipsita de coerenta, utilizata in OUG nr. 82/2017 referitoare la obligativitatea negocierii colective "pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal", rezulta ca angajatorii si angajatii pot negocia orice aspect cuprins in OUG, si nu cele- sau doar cele - legate de transferul contributiilor de la angajator la angajat.

Dl.Florin JIANU, Presedintele CNIPMMR, a precizat: "Aprobarea in lipsa oricarui dialog social a OUG nr. 82/2017 prin care se introduc exceptii de la Legea nr. 62/2011, stabilindu-se noi obligatii pentru IMM-uri, in privinta negocierilor colective, incalcandu-se acordul de vointa al partilor acolo unde exista contracte colective de munca, prin obligarea partilor sa renegocieze, coroborat cu faptul ca OUG nu este semnata de ministrul pentru dialog social, dl. Gabriel Petrea, cu competente in implementarea Legii nr. 62/2011, arata disperarea guvernului de a gasi solutii nerealiste la problemele generate de transferul contributiilor de la angajator la angajat. Un motiv in plus pentru neadoptarea acestei masuri este dat de faptul ca, in aceasta perioada isi desfasoara activitatea grupul de lucru pentru modificarea Legii nr. 62/2011, format din reprezentantii guvernului, patronatelor si sindicatelor, iar reprezentantii guvernului nu au adus la cunostiinta partenerilor sociali intentia de a introduce derogari de la legea dialogului social. Prin noua Ordonanta se incalca dispozitiile Legii nr. 346/2004 a IMM-urilor, care prevede in mod expres obligativitatea efectuarii Testului IMM, pentru aflarea impactului asupra IMM-urilor al noilor prevederi".

SURSA: CNIPMMR

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016