Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor: scutiri de impozite si reduceri in privinta CAS si CASS

29-Iun-2022
11386
Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor: scutiri de impozite si reduceri in privinta CAS si CASS

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect Ordin privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Este vorba, printre altele, de scutiri de impozite si de reduceri sau exceptari in privinta platii CAS si CASS.

Conform Referatului de aprobare, prevederile ordinului vizeaza integrarea intr-un singur act normativ a informatiilor privind acordarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor care se regasesc in notele din Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17) din Codul fiscal precum si a informatiilor privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri care se regasesc in Ordinul presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza nr.239/24.07.2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri.

De asemenea, au fost efectuate unele modificari tehnice, care clarifica aspecte semnalate de unii angajatori in aplicarea facilitatilor fiscale.

Prevederile ordinului privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatii fiscale in domeniul constructiilor se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.

Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in: 

a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;


d) reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.

Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor

1. - (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, in sectorul constructii, beneficiaza de scutirea de impozit daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor la angajatori care desfasoara activitati in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
2. - (1) Facilitatile fiscale se acorda pentru activitatea desfasurata in Romania, inclusiv persoanelor fizice detasate pe teritoriul Romaniei, daca platitorul de venituri la care sunt detasate desfasoara activitati in domeniul constructiilor si indeplineste conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale nu se acorda persoanelor fizice care sunt detasate in afara Romaniei. 
3. - (1) Pentru aplicarea facilitatilor fiscale, angajatorii persoanelor fizice prevazute la pct.1 din prezenta procedura trebuie sa realizeze cifra de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.
(2) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.
(3) Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna ianuarie a anului in curs, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea, inclusiv, denumit in continuare principiul angajatorilor nou infiintati.
(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie al fiecarui an se considera ca baza de calcul, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizate cumulat pe anul fiscal anterior. in cazul in care, limita minima a procentului de 80% nu este realizata, se aplica principiul angajatorilor nou infiintati prevazut la alin. (3).
(5) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare societati, care au inregistrat in actul constitutiv cel putin unul din codurile mentionate la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal, si care desfasoara efectiv activitate de constructii.
(6) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica in mod corespunzator si de catre angajatorii, altii decat societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(7) In sensul art.60 pct.5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.60 pct.5, lit.a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor.
4. - In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:
(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;


Pentru a vedea continuarea, click AICI>>

Sursa: MPF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici