Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect Ordin privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Este vorba, printre altele, de scutiri de impozite si de reduceri sau exceptari in privinta platii CAS si CASS.
Conform Referatului de aprobare, prevederile ordinului vizeaza integrarea intr-un singur act normativ a informatiilor privind acordarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor care se regasesc in notele din Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17) din Codul fiscal precum si a informatiilor privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri care se regasesc in Ordinul presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza nr.239/24.07.2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri.
De asemenea, au fost efectuate unele modificari tehnice, care clarifica aspecte semnalate de unii angajatori in aplicarea facilitatilor fiscale.
Prevederile ordinului privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatii fiscale in domeniul constructiilor se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor
1. - (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, in sectorul constructii, beneficiaza de scutirea de impozit daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor la angajatori care desfasoara activitati in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
2. - (1) Facilitatile fiscale se acorda pentru activitatea desfasurata in Romania, inclusiv persoanelor fizice detasate pe teritoriul Romaniei, daca platitorul de venituri la care sunt detasate desfasoara activitati in domeniul constructiilor si indeplineste conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale nu se acorda persoanelor fizice care sunt detasate in afara Romaniei.
3. - (1) Pentru aplicarea facilitatilor fiscale, angajatorii persoanelor fizice prevazute la pct.1 din prezenta procedura trebuie sa realizeze cifra de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.
(2) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.
(3) Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna ianuarie a anului in curs, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea, inclusiv, denumit in continuare principiul angajatorilor nou infiintati.
(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie al fiecarui an se considera ca baza de calcul, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizate cumulat pe anul fiscal anterior. in cazul in care, limita minima a procentului de 80% nu este realizata, se aplica principiul angajatorilor nou infiintati prevazut la alin. (3).
(5) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare societati, care au inregistrat in actul constitutiv cel putin unul din codurile mentionate la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal, si care desfasoara efectiv activitate de constructii.
(6) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica in mod corespunzator si de catre angajatorii, altii decat societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(7) In sensul art.60 pct.5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.60 pct.5, lit.a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor.
4. - In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:
(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;
Pentru a vedea continuarea, click AICI>>
Sursa: MPF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Microintreprinderi in 2024. Cotele de impozit sunt de 1% sau 3%, in functie de cifra de afaceri si/sau de domeniul de activitateMasuri fiscal-bugetare: Reducerea personalului bugetar, majorarea accizei pe tigari si taxa pe zaharul din bauturile racoritoare (proiect de ordonanta MFP)Societati care pot beneficia de scutiri la plata impozitului pe venit in DOMENIUL CONSTRUCTIILOR. Coduri CAENDOMENIUL CONSTRUCTIILOR. Prin Legea bugetului nr.15/2021 se modifica sau nu cota CAM de 2.25% ?Studiu de caz: Pierdere contabila/pierdere fiscala. Calcul impozit pe profitUltimele articole
Lucrari de constructii in perioada iunie - iulie, factura emisa ulterior. Ce cota de TVA apliciTot ce trebuie sa stii despre contabilitatea in constructii in 2025Venituri asimilate salariilor. Studii de caz utileProiect: ANAF actualizeaza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023Salariu minim in constructii: NU mai exista un proiect legislativ care sa majoreze salariul la 4.500 leiArticole similare
OMFP 2018/2016: FACILITATI FISCALE noi pentru domeniile de cercetare-dezvoltareSocietate in insolventa. Cum poate beneficia firma de FACILITATI FISCALE?OUG 181/2020, noi FACILITATI FISCALE: Esalonare la plata speciala, scutire pe impozitul specific unor activitati, prorogare termene, deductibilitate cheltuieliAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiANAF: Tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit)Ultimele articole
Mijloace fixe. FACILITATI FISCALE de care pot beneficia firmeleCum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalImpozit micro. FACILITATI FISCALE ELIMINATE in 2025 pentru microintreprinderiCheltuieli deductibile. Cum sunt tratate fiscal cheltuielile cu cadourile de 8 Martie pentru ziua femeiiD112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA