Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura restituirii de la buget

22-Feb-2012
6342
Intrebare:

Care va fi procedura fiscala de declarare si recuperare pentru sumele privind TVA, impozit pe profit, majorari si penalitati, castigate de societate impotriva ANAF in instanta ca urmare a unei hotarari definitive si irevocabile?

Raspuns:

Restituirea unor sume de la buget este una dintre cele mai complexe proceduri fiind de asemenea cunoscuta dificultatea de a obtine de la Administratia fiscala recuperarea sumelor achitate. Atunci cand nu este absolut necesara restituirea este mai accesibila solicitarea compensarii sumelor cu obligatii fiscale viitoare.

Operatiunea de restituire este reglementata de art. 117 din Codul de procedura fiscala si intervine pentru sumele:

- platite fara existenta unui titlu de creanta;
- platite in plus fata de obligatia fiscala;
- platite ca urmare a unei erori de calcul;
- platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
- de rambursat de la bugetul de stat;
- stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
- ramase dupa efectuarea distribuirii sumelor realizate in cadrul procedurii executarii silite;
- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.

Spre deosebire de compensare, unde operatiunea se realizeaza in prezent din oficiu, pentru persoanele juridice restituirea opereaza numai in baza cererii. Va prezentam, succint, care sunt etapele derularii procedurii de restituire:
1. Determinarea sumelor susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante. In perspectiva solicitarii restituirii si a solutionarii favorabile a acesteia trebuie avut in vedere si termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Acesta este de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

2. Depunerea cererii de restituire la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze cu anexarea documentelor necesare solutionarii cererii de restituire. Organul fiscal competent sa efectueze restituirea - organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al solicitantului sau cel competent pentru celelalte cazuri speciale: marii contribuabili, contribuabili mijlocii si persoane nerezidente. Cererea de restituire va fi insotita de copii dupa documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate dupa hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.

3. Organul fiscal efectueaza verificari cu privire la alte obligatii fiscale si compenseaza suma de restituit cu eventuale obligatii fiscale neachitate sau viitoare potrivit art. 116 din Codul de procedrua fiscala.

4. Finalizarea procedurii. Termenul de solutionare a cererii de restituire este de 45 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia pentru solicitarea de informatii suplimentare. In cazul in care organele fiscale intarzie efectuarea restituirii, potrivit art. 124 din Codul de procedura fiscala solicitantul restituirii poate cere plata unei dobanzi determinata de numarul de zile de intarziere si cote majorarilor de intarziere de 0,04%.

In urma finalizarii procedurilor prealabile de verificare si de compensare, organul fiscal intocmeste nota de restituire. Dupa aprobarea restituirii, organul fiscal dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale. Restituirea se finalizeaza prin transferul sumelor cuvenite in contul bancar indicat in cererea de restituire sau se realizeaza in numerar la trezoreria locala pentru persoanele fizice.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici