
Raportul Special
realizat de specialisti
Finantele au pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru modificarea ?i completarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.2100/2020.
Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (8) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (81), cu urmatorul cuprins:
„(81) In cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor de plata principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central.”
2. La articolul 1 alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(10) Obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), precum si de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, dupa caz.”
Conform Notei de fundamentare, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, s-au reglementat facilitati fiscale sub forma anularii obligatiilor de plata accesorii aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv.
Pe de alta parte, OUG nr. 69/2020 defineste la capitolului II obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 astfel:
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, si data de 31 martie 2020 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a verificarii situatiei fiscale personale;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
In ceea ce priveste legislatia primara, din dispozitiile legale sus-mentionate rezulta faptul ca intentia legiuitorului a fost aceea de a include in categoria obligatiilor bugetare reglementate la Capitolul II din OUG nr. 69/2020 si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Ca urmare, in aceasta categorie a obligatiilor bugetare pot fi incluse si cele stabilite de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive atat anterior cat si ulterior datei de 31 martie 2020, care constituie titluri executorii, daca vizeaza obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020.
Cu privire la aceasta situatie, mentionam ca exista doua tipuri de hotarari judecatoresti, respectiv, in primul caz, instantele judecatoresti stabilesc obligatiile bugetare principale fara a stabili si obligatiile accesorii acestora, acestea fiind in sarcina creditorului. insa, exista si situatia cand instantele judecatoresti stabilesc si accesoriile obligatiilor bugetare principale, caz in care reclamantul (creditorul) transmite organului fiscal hotararea judecatoreasca respectiva pentru a fi executata in intregime.
In acest context, legislatia tertiara nu contine o reglementare expresa cu privire la institutia care anuleaza aceste obligatii fiscale accesorii.
Astfel ca, in ceea ce priveste legislatia tertiara, respectiv, in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia privind modalitatea de solutionare a cererilor depuse de persoanele fizice pentru anularea accesoriilor, aferente unor debite principale, care au fost cuantificate de instantele judecatoresti nu are o reglementare expresa.
La alin.(3) al art.1 din Ordin se prevede ca prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se inteleg inclusiv obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.
La alin.(7) si (8) ale aceluiasi articol se prevede ca facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central, si prin exceptie, in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii pentru care calculul accesoriilor se efectueaza de catre autoritatile/institutiile care au transmis respectivele titluri, anularea obligatiilor de plata accesorii se acorda de catre aceste autoritati/institutii.
Conform alin.(10) al aceluiasi articol, obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), dupa caz.
Prin urmare, pentru a asigura o aplicare unitara a legislatiei, se propune reglementarea la nivelul Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 a faptului ca in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale se acorda de catre organul fiscal central.
Avand in vedere dispozitiile art.5 alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala potrivit carora organul fiscal este obligat sa aplice unitar prevederile legislatiei fiscale pe teritoriul Romaniei, propunem modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2100/2020, in sensul celor sus-mentionate.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Procedura de acordare a amanarii la plata pentru cei care aplica Split TVANoua procedura pentru amnistia fiscala. Ce modificari s-au facut?MODEL de NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii (OG nr. 6 / 2019)Este OFICIAL! Amnistia fiscala a intrat in vigoare prin OUG 107/2024. Cum beneficiezi de masuraCele mai frecvente 10 intrebari adresate de contribuabili inspectorilor ANAF in sem I 2021Ultimele articole
Amnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Esalonare la plata obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024Articole similare
Care vor fi noile reguli pentru furnizarea de informatii de catre institutiile de credit?Proiect: ANAF modifica formularul Proces verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, in contextul aparitiei Legii 296/2023PROIECT DE ORDIN al presedintelui ANAF privind aprobarea procedurii de reducere a normei de venit, in cazul activitatilor agricoleObligatii fiscale de declarare care se inscriu in vectorul fiscalD300 in 2023: ANAF modifica modelul si continutul formularului Decont de TVAUltimele articole
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiD150 si D151, modificate. Contribuabilii vor putea sa le depuna integral online, fara sa mai mearga fizic la ANAFEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA