Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperarea bunurilor obtinute ilicit se situeaza la nivel redus

03-Mar-2011
3699
Ministrul Justitei, Catalin Predoiu, a transmis un mesaj referitor la imbunatatirea sistemului national de identificare, urmarire si confiscare a produselor infractiunii:

?Demararea acestui proiect al constituirii si operationalizarii Biroului pentru Prevenirea Criminalitatii si de Cooperare cu Oficiile de Recuperare a Creantelor din Statele Membre ale Uniunii Europene din cadrul Ministerului Justitiei a plecat de la o constatare pragmatica: in Romania este din ce in ce mai periculos sa comiti infractiuni, dar este si profitabil.

Ca in orice alta situatie exista o parte plina a paharului ? eficienta politiei si parchetelor este din ce in ce mai mare, de unde si posibilitatea din ce in ce mai mare de a ajunge pe mainile justitiei, dar exista si o parte goala: recuperarea sumelor si bunurilor rezultate sau achizitionate in urma comiterii de infractiuni se situeaza inca la un nivel foarte redus.

Din pacate, in ultimii 20 de ani, in Romania sistemul de recuperare a produsului infractiunii nu a functionat. La nivelul mentalului colectiv exista perceptia pe care cu totii am auzit-o de atatea ori ? pentru un milion de euro/dolari merita sa faci 2-3-5 ani de puscarie, iar cand iesi esti un om bogat.

Aceasta este imaginea cu care trebuie sa luptam, iar cand vom reusi sa schimbam aceasta perceptie vom reusi, cu certitudine, sa reducem si mai mult numarul infractiunilor.


In acelasi timp, recuperarea banilor proveniti din comiterea unor infractiuni si aducerea lor la bugetul de stat este si o problema de echitate. Statul investeste anual in structurile de politie, parchet si servicii de informatii sute de milioane de euro. Acesti bani trebuie sa se intoarca la stat pentru ca ei sunt platiti de cetatenii cinstiti tocmai pentru ca infractorii sa fie trasi la raspundere, pedepsiti, iar banii lor, confiscati.

In prezent se afla in curs o analiza de sistem care vizeaza evaluarea eficientei procedurilor penale, in special sub aspectul impactului masurilor asiguratorii si al confiscarilor.

Rezultatele preliminare ale acestei analize sunt ingrijoratoare. Putem afirma ca aceste masuri sunt departe de a produce efectele pentru care au fost create ? acelea de a sanctiona si totodata de a avea un caracter disuasiv, descurajator.

Semnalam o pasivitate accentuata din partea reprezentantilor institutiilor statului cu atributii de control (avem in vedere Directii Generale ale Finantelor Publice). Am identificat cazuri in care neexercitarea cailor legale de atac a condus la imposibilitatea confiscarii unor sume asupra carora instanta de fond se pronuntase. (Aflandu-se numai in prezenta recursului inculpatului, potrivit art. 385/8 Cpp instanta nu a putut agrava situatia inculpatului in propria cale de atac);

De asemenea, asa cum arata si un raport al DNA, exista inca spete in care reprezentantii institutiilor publice nu se constituie ca parte civila in dosarele in care institutia publica a fost prejudiciata prin fapta de coruptie (consilii locale, primarii etc).

Toate aceste aspecte de practica trebuie corectate, iar mijloacele nu trebuie sa fie exclusiv cele de natura legislativa. Sa nu uitam ca in ultimii ani legile au fost modificate la solicitarea celor care le aplicau, fara a avea o analiza profunda ca punct de plecare, iar, de multe ori, modificarile aduse au fost neviabile si au necesitat o noua interventie legislativa.

Avem nevoie de o mai buna coordonare a institutiilor noastre, iar zilele acestea avem dovada ca acest lucru este posibil. Exemplul concret este dat de modul in care institutiile lucreaza in cadrul Grupului

de Lucru inter-institutional pentru Prevenirea si Combaterea Evaziunii Fiscale. Atunci cand obiectivele sunt clare si asumate de catre institutii, rezultatele nu au cum sa nu apara.

Ministerul Justitiei vine sa propuna ca obiectiv prioritar pentru autoritatile romane orientarea catre confiscarea produsului infractiunii. Dorim ca prin constituirea noului compartiment in cadrul

Ministerului, respectiv oficiul desemnat de recuperare a creantelor, sa dam semnalul unei schimbari fundamentale de abordare a luptei impotriva criminalitatii organizate si coruptiei prin acordarea unei atentii deosebite procesului de confiscare si recuperare a produsului infractiunilor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016