Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperarea indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate din FNUASS

09-Mar-2015
5134


Sumele reprezentand indemnizatii care se platesc asiguratilor si care se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se vor recupera numai din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.Acestea nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii pentru asigurarile sociale de sanatate.

Nu pot face obiectul deducerii din contributia lunara datorata si nici a solicitarii de restituire de la casele de asigurari, indemnizatiile calculate dar neachitate salariatilor.

Evidenta obligatiilor de plata catre bugetul FNUASS, reprezentand contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, se realizeaza in baza Declaratiei 112 - privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.


Indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din FNUASS ce pot fi recuperate de angajator sunt:
- indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator;
- indemnizatii pentru maternitate, integral;
- indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav, integral;
- indemnizatia de risc maternal, integral;
- indemnizatia pentru reducere a timpului de lucru, integral

In ceea ce priveste termenul in care angajatorul poate solicita restituirea indemnizatiilor de asigurar socliale de sanatate, art. 40 alin. (1) din OUG nr. 158/2005 astfel cum a fost modificat prin OUG 68/2014 stabileste ca, incepand cu 04.11.2014 indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), art. 32 alin. (1), precum si platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3) lit. a) si b) erau in drept sa le solicite.
Rezulta ca angajatorul poate solicita casei de sanatate restituirea indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate in termen de 90 de zile calculat de la data la care efectueaza plata indemnizatiei a carei restituire o solicita. Angajatorul nu poate solicita restituirea indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate anterior efectuarii platii catre salariat.

De aceea consideram ca data de la care incepe sa curga termenul de 90 de zile il reprezinta data efectuarii platii indemnizatiei aceasta fiind data de la care angajatorul este in drept sa solicite restituirea indemnizatiilor.

Documentele necesare pentru recuperarea indemnizatiilor suportate din FNUASS dar platite de angajator sunt:

1. Cerere adresata casei teritoriale de asigurari de sanatate.
2. Centralizatorul privind certificatele de concediu medical
3. Concediile medicale (exemplarul 2 – roz) aferente lunii pentru care se solicita restituirea ;
4. Fisa sintetica pentru concedii si indemnizatii din ianuarie 2006 pana la data solicitarii, de la Administratia Financiara (Cont 439).
5. Copie dupa Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (Declaratia 112 anexele A1 si A1.1), aferenta lunii pentru care se solicita restituirea.


Autor: Irina Dumitrescu

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici