Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce obligatii de plata si declarative apar pentru veniturile din activitati independente?

26-Ian-2016
5446

In cazul urmator, o persoana fizica doreste sa incheie cu o societate comeciala un contract de agent vanzari. Pentru activitatea desfasurata agentul de vanzari va incasa de la societatea comerciala, lunar, un comision egal cu o cota procentuala din valoarea vanzarilor. Aceasta persoana fizica are calitatea de angajat cu functie de baza intr-o alta societate comerciala in baza caruia realizeaza venituri de natura salariala.

Pentru desfasurarea activitatii, persoana fizica nu are obligatia inregistrarii la Oficiul Registrului Comertului, dar trebuie sa se inregistreze la unitatea teritoriala de domiciliu a ANAF in baza formularului 070 "Declaratie de inregistrare fiscala, declaratie de mentiuni, declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere".

In contractul incheiat cu societatea comerciala agentul de vanzari a optat pentru retinerea integrala la sursa a impozitului pe venit. In aceasta situatie, pentru impozitul pe venit agentul de vanzari nu va mai avea decat obligatia depunerii formularului 200 "Declaratia privind veniturile realizate" pana in data de 25 mai a anului urmator, anului in care se realizeaza venitul.

Pentru veniturile realizate, agentul de vanzari, datoreaza si contributie individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS 5.5%) si contributie individuala de asigurari sociale pentru pensie(CAS 10,5%)? Pot fi retinute si platite aceste obligatii individuale de CASS si CAS de catre platitorul de venit Ce alte obligatii de plata si declarare are agentul de vanzari in legatura cu obligatiile de plata privind CAS si CASS?

1. In raport cu necesitatea autorizarii persoanei fizice si a inregistrarii la Registrul comertului, sunt de mentionat prevederile OUG 44/2008, in speta cele ale art. 1 alin. (2) care exclud de la inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii reglementate de acest act normativ activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale si precum si profesiile liberale. Pe cale de consecinta, indiferent de prevederile referitoare la inregistrarea la Registrul comertului inserate in contract, autorizarea potrivit OUG 44/2008 este necesara, activitatea economica fiind exceptata de la procedura autorizarii conform OUG 44/200 doar in masura in care ar fi organizata si reglementata prin lege speciala.

Orice activitate desfasurata in domeniile productie, comert, prestari de servicii se identifica unei activitati economice desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit, fiind necesara autorizarea conform OUG nr. 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. Persoana fizica are obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal, in conformitate cu prevederile art. 82 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala, prin completarea si depunerea formularului 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (OPANAF 3698/2015).

2. Cu privire la retinerea la sursa a impozitului pe venit, incepand cu 1 ianuarie 2016 aceasta a fost eliminata, fie ca este in cota de 10 sau 16%, pentru toate veniturile urmare incheierii de contracte civile calificate drept venituri din activitati independente. Noul Cod fiscal introduce in schimb la art. 114 alin. (2) lit. g) retinerea la sursa a impozitului pe venit in cota de 16% pentru veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente. Potrivit pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din Titlul IV al Codului fiscal.

Potrivit Codului civil, notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. Astfel, sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art.7 punctul 3 din Codul fiscal.

Pct. 6 alin. (4) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 67 alin. (1) din Codul fiscal enumera o serie de activitati care genereaza venituri din activitati independente printre care si activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agentie, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului civil, precum si a altor acte normative, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul.

In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in scopul obtinerii de venituri in baza unui contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 67 si urmatoarele din Cod fiscal. Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor face obiectul retinerii la sursa cazand doar in sarcina persoanei fizice.

3. Impozitul pe venit in cota de 16% si contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% se vor stabili de administratia fiscala sub forma de plati anticipate si obligatii anuale in baza deciziilor de impunere emise in baza declaratiei estimative si declaratiei privind venitul anual realizat.

In cursul anul persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt supuse platilor anticipate trimestriale potrivit art. 121 alin. (3) din Codul fiscal, platile fiind stabilite prin Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit emisa de administratia fiscala, urmare a depunerii formularului 220 Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (OPANAF 3622/2015) sau pe baza veniturilor din anul precedent. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Persoana va avea obligatia depunerii si a formularului 200 Declaratie privind veniturile realizate pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Persoanele care realizeaza venituri din activitati independente definite conform art. 67 din Codul fiscal datoreaza si contributia de asigurari sociale de sanatate, conform art. 155 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal. Potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice impuse in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta pozitiva dintre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independent, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea pe fiecare sursa de venit.

Conform art. 174 alin. (1) lit.a) din Legea 227/2015, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia de a efectua plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate care se stabilesc de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat.

Pentru anul fiscal 2016, obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiilor mentionate, prin aplicarea cotei individuale de 5,5% asupra bazelor de calcul, la determinarea carora nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere.

Persoana fizica datoreaza si contributia de asigurari sociale, fiind obligata sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale care se stabilesc prin aplicarea cotei de contributie asupra echivalentului a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate. Cota de contributie de asigurari sociale este cota pentru contributia individuala de 10,5%, insa persoana opta pentru cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de muncade 26,3%.

Pentru aceasta categorie de persoane, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale se recalculeaza in anul urmator celui de realizare a venitului, in baza declaratiei privind venitul realizat, si se stabileste ca diferenta intre venitul brut realizat si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru venituri din activitati independente definite conform art. 67 din Codul fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016