Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Suspendare activitate PFA si inregistrare plati. Ce cheltuieli se deduc?

19-Mai-2016
10702

In randurile de mai jos, dam ca exemplu un PFA (profesie liberala) care isi suspenda activitatea in luna ianuarie 2016 si care plateste facturile emise de furnizorii sai dupa data suspendarii activitatii in luna februarie 2016. Vom stabili daca aceste plati se mai pot deduce la calculul impozitului pe venit, precum si daca acestea se opereaza in Registrul Jurnal de incasari si plati in luna februarie 2016 daca PFA-ul este suspendat in luna ianuarie 2016.

Potrivit prevederilor art. 121 alin (10) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole impuse in sistem real, silvicultura si piscicultura si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent o declaratie, insotita de documente justificative, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, in vederea recalcularii platilor anticipate.

Deasemenea potrivit prevederilor art.151 alin. (1) si (8) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, care determina venitul net anual in sistem real si/sau pe baza normelor anuale de venit, sunt obligate sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

Persoanele respective care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, nu se mai incadreaza in categoria persoanelor care au obligatia platii contributiei, precum si cele care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie au obligatia de a depune la organul fiscal cererea prevazuta la art. 121 alin. (10), in vederea recalcularii platilor anticipate. Aceasta regula este valabila si in cazul contributiei sociale de sanatate, potrivit prevederilor art.174 alin. (6) din Codul fiscal.

De asemenea, PFA-ul poate solicita aplicarea regimului de declarare derogatoriu potrivit prevederilor OPANAF nr.889/2016 privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, inactivitatea temporara trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului, in cazul persoanelor fizice autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, pe perioada supusa acestui regim, contribuabilii/platitorii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa nu desfasoare niciun fel de activitate;

b) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;


c) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
d) sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
e) sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
f) sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala in curs de derulare;
g) sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor/platitorilor declarati inactivi, cu exceptia situa?iei prevazute la art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedura fiscala
, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului;

In perioada de inactivitate, pentru a obtine regimul derogatoriu, PFA nu trebuie sa desfasoare niciun fel de activitate. Prin suspendarea activitatii se intelege ca nu va mai desfasura activitati economice generatoare de venituri.In situatia in care nu ati solicitat regimul de declarare derogatoriu , apreciez ca puteti efectua plati pentru facturile primite inainte de suspendarea activitatii. Ar fi bine ca aceste facturi sa fie achitate prin banca. Indiferent daca aceste cheltuieli sunt deductibile sau nu , trebuie inregistrate in Registrul Jurnal de incasari si plati. Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt detaliate la art.68 alin. (4). Dintre aceste conditii reamintim
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;

Potrivit prevederilor alin.(6) , baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol.

Din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 68 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Asadar, in situatia in care aceste facturi au fost inregistrate inainte de intrarea in perioada de suspendare iar achizitiile respective sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, apreciez ca cheltuielile respective sunt deductibile la stabilirea venitului impozabil.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Suspendare activitate PFA si inregistrare plati. Ce cheltuieli se deduc?":
Rating:

Nota: 3.33 din 15 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • ANAF raspunde: Ce declaratii se depun in cazul in care se defecteaza casa de marcat?
    • In cadrul celei mai recente sesiuni de asistenta online oferita de specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, unul dintre contribuabili a adresat o intrebare care, probabil, ii va interesa pe foarte multi agenti economici la un moment dat: Ce declaratii se depun in cazul in care casa de marcat se strica? Asadar, intrebarea completa adresata de contribuabil suna in felul urmator: “In situatia in care intr-o luna nu exista date de la casa de marcat (memoria...» citeste mai departe aici

  • Precizari DGRFP: Modificarile aduse "Decontului de TVA". NOUL Formular 300
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti a remis, joi- 22 august, un comunicat de presa in care vine in ajutorul contribuabililor cu precizari privind modificarile aduse Formularului 300 - "Decont de taxa pe valoarea adaugata" . Asadar, iata care sunt principalele modificari amintite de sursa citata: Prin noul Formular 300 adoptat prin OPANAF 2227/2019 s-a introdus posibilitatea depunerii D300 de catre succesori. Acest lucru este posibil in conditiile in care codul de...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

  • Scutire impozit pe profit reinvestit. Monografie contabila
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va raspunde intrebarilor formulate in urmatoarea situatie: O companie a achizitionat 2 autobetoniere noi cu cod clasificatie 2.1.20.3.1. Compania a ales amortizarea liniara cu durata de amortizare 6 ani, in nomenclator este intre 4 - 8 ani. Este toata valoarea amortizarii lunare fiscale egala cu cea contabila? Este corect sa se faca diminuarea impozitului pe profit cu 16/100? Care sunt inregistrarile contabile? Raspunsul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016