Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Suspendare activitate PFA si inregistrare plati. Ce cheltuieli se deduc?

19-Mai-2016
9846

In randurile de mai jos, dam ca exemplu un PFA (profesie liberala) care isi suspenda activitatea in luna ianuarie 2016 si care plateste facturile emise de furnizorii sai dupa data suspendarii activitatii in luna februarie 2016. Vom stabili daca aceste plati se mai pot deduce la calculul impozitului pe venit, precum si daca acestea se opereaza in Registrul Jurnal de incasari si plati in luna februarie 2016 daca PFA-ul este suspendat in luna ianuarie 2016.

Potrivit prevederilor art. 121 alin (10) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole impuse in sistem real, silvicultura si piscicultura si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent o declaratie, insotita de documente justificative, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, in vederea recalcularii platilor anticipate.

Deasemenea potrivit prevederilor art.151 alin. (1) si (8) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, care determina venitul net anual in sistem real si/sau pe baza normelor anuale de venit, sunt obligate sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

Persoanele respective care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, nu se mai incadreaza in categoria persoanelor care au obligatia platii contributiei, precum si cele care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie au obligatia de a depune la organul fiscal cererea prevazuta la art. 121 alin. (10), in vederea recalcularii platilor anticipate. Aceasta regula este valabila si in cazul contributiei sociale de sanatate, potrivit prevederilor art.174 alin. (6) din Codul fiscal.

De asemenea, PFA-ul poate solicita aplicarea regimului de declarare derogatoriu potrivit prevederilor OPANAF nr.889/2016 privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, inactivitatea temporara trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului, in cazul persoanelor fizice autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, pe perioada supusa acestui regim, contribuabilii/platitorii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa nu desfasoare niciun fel de activitate;

b) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
c) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
d) sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
e) sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
f) sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala in curs de derulare;
g) sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor/platitorilor declarati inactivi, cu exceptia situa?iei prevazute la art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedura fiscala
, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului;

In perioada de inactivitate, pentru a obtine regimul derogatoriu, PFA nu trebuie sa desfasoare niciun fel de activitate. Prin suspendarea activitatii se intelege ca nu va mai desfasura activitati economice generatoare de venituri.In situatia in care nu ati solicitat regimul de declarare derogatoriu , apreciez ca puteti efectua plati pentru facturile primite inainte de suspendarea activitatii. Ar fi bine ca aceste facturi sa fie achitate prin banca. Indiferent daca aceste cheltuieli sunt deductibile sau nu , trebuie inregistrate in Registrul Jurnal de incasari si plati. Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt detaliate la art.68 alin. (4). Dintre aceste conditii reamintim
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;

Potrivit prevederilor alin.(6) , baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol.

Din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili, cu respectarea prevederilor art. 68 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.

Asadar, in situatia in care aceste facturi au fost inregistrate inainte de intrarea in perioada de suspendare iar achizitiile respective sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, apreciez ca cheltuielile respective sunt deductibile la stabilirea venitului impozabil.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Suspendare activitate PFA si inregistrare plati. Ce cheltuieli se deduc?":
Rating:

Nota: 3.33 din 15 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica privind incasarea dividendelor in 2018. Bonificatie plata pana la data de 15 decembrie
    • O persoana fizica transmite online, in 2018, Declaratia Unica pentru dividendele incasate in 2018. Suma incasata este singurul venit din cele enumerate in declaratie si depaseste plafonul de 12 salarii minime. In aceasta situatie, este clar ca se datoreaza CASS. Intrebarea cititorului nostru este urmatoarea: Daca se decide virarea anticipata a acestei sume pana la 15.12.18, se poate vira cu 10% mai putin? Raspunsul specialistului Art. 174 din Codul fiscal stabileste dupa cum urmeaza: "(3)...» citeste mai departe aici

  • Olguta Vasilescu: Opozitia ar putea ataca Legea pensiilor, din cauza impactului mare pe care il are
    • Fostul ministru al Muncii, Lia Olguta Vasilescu, este de parere ca Opozitia sau chiar presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, ar putea sa atace legea pensiilor la CCR, dat fiind impactul foarte mare pe care aceasta il are in economia romaneasca. "Aceasta lege (a pensiilor, n.r.) a reusit, prin formula de calcul pe care am gasit-o si pe care stiti foarte bine ca am simulat-o un an de zile, sa rezolve foarte multe dintre inechitatile legii. Sigur ca dumnealor (liderii sindicali, n.r.) au venit cu...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei: Bugetul pe 2019 prevede si un fond de investitii locale
    • Premierul Romaniei, Viorica Dancila, a declarat, luni, ca in bugetul pe 2019 se va regasi si un fond de investitii locale care permite administratiei locale sa opteze, fiecare, pentru cate doua proiecte de finantare, pentru canalizare, apa sau renovarea scolii. Prim-ministrul sustine ca Ordonanta de Urgenta prin care va fi adoptat acest fond de investitii locale ar urma sa fie adoptata la prima sedinta a Guvernului. „Acest fond de investitii o sa il avem in bugetul pe 2019, fiecare...» citeste mai departe aici

  • Patru lucruri pe care ar trebui sa le stie orice angajator despre salariul minim in 2019
    • Hotararea de Guvern prin care se stabileste ca salariul minim pe economie creste de la inceputul anului viitor a fost publicata in Monitorul Oficial din prima parte a lunii decembrie 2018. HG nr. 937/2018 (care poate fi consultata integral la finalul articolului) stabileste ca de la 1 ianuarie 2019 salariul minim pe economie se va acorda diferentiat. Nu comentam faptul ca pot exista aspecte discriminatorii in aceasta masura, ci doar analizam lucruri care ar putea fi de interes pentru cititorii...» citeste mai departe aici

  • Ce servicii juridice poate oferi o casa de avocatura profesionista din Bucuresti
    • Nevoia solutionarii problemelor de ordin juridic pe care le poate intampina o companie continua sa fie din ce in ce mai stringenta pe piata indiferent de domeniul in care isi desfasoara activitatea comerciala. Orice firma are nevoie, la un moment dat, de o casa de avocatura profesionala care sa inteleaga problemele juridice cu care se confrunta si sa ofere cele mai eficiente solutii intr-un timp cat mai scurt. Prin intermediul unor concepte bine ancorate in contextul actual, o casa de avocatura...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016