Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Gasim solutia impreuna: ce contributii datoram in contextul participarii salariatilor la profit

24-Feb-2012
2313
Printre intrebarile pe care specialistii nostri le primesc zi de zi, se numara si cazurile in care noile reglementari in vigoare presupun o clarificare suplimentara. Acelasi lucru este valabil si pentru contributiile datorate pentru sumele reprezentand participarea salariatilor la profit. Pentru ca informarea eficienta sta la baza eforturilor noastre, aducem lamuriri ale expertilor in aceasta situatie.


Raspuns:

Posibilitatea participarii la profit in cazul societatilor cu capital privat este in prezent limitata de Legea 31/1990 astfel cum a fost modificata prin Legea 161/2003. Aceasta nu mai prevede participarea salariatilor ca destinatie expres mentionata a repartizarii profitului, participarea la profit fiind reglemetata doar pentru fondatori, in temeiul art. 183 alin. (4) din Legea 31/1990. Salariatii vor fi prin urmare indreptatiti sa primeasca prime de natura salariala ca adaosuri la salariu in conformitate cu prevederile contractelor de munca aplicabile.

Din punct de vedere fiscal, aceste sume primite de salariati, indiferent de denumire sau de algoritmul de calcul reprezinta venituri realizate urmare calitatii de salariat potrivit art. 55 alin. (1) din Codul fiscal , si se vor cuprinde in venitul brut lunar supus impozitului pe salarii.
Repartizarea profitului contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit pe diverse destinatii printre care si participarea salariatilor la profit, va fi posibila, potrivit prevederilor Legii 64/2003 , dar numai pentru societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome.
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii


In temeiul art. 296 indice 4 si 5 coroborat cu art. 296 indice 18 din Codul fiscal , angajatorii vor avea obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii determinate asupra bazei de calcul reprezentata de suma castigurilor brute. Incepand cu data de 1 ianuarie 2012, prin modificarea art. 296 indice 4 din Codul fiscal prin OUG 125/2012, au fost incluse la alin. (1) lit. i), printre veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente si sumele reprezentand participarea salariatilor la profit.

Cu referire la contributiile sociale obligatorii calculate asupra sumelor cuvenite pentru participarea salariatilor la profit, Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 125/2011 excepteaza in mod expres, incepand cu 1 ianuarie 2012, aceste venituri doar de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale, in temeiul pct. 24 lit. e) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal, in masura in care sunt acordate potrivit prevederilor legale. In acelasi context, al redefinirii art. 296 indice 16 din Codul fiscal, au fost eliminate prevederile art. 296 indice 16 alin. (1) si alin. (4) lit. f) din Codul fiscal care reglementau, anterior datei de 1 ianuarie 2012, exceptia de la calculul contributiei de asigurari sociale, al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si al contributiilor de asigurare pentru somaj, pentru sumele acordate sub aceasta forma in conformitate cu prevederile legale.

In acest acest context, in cazul societatilor cu capital privat, pentru a nu expune societatea unor reincadrari a sumelor acordate salariatilor sub forma participarii la profit din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, va recomandam sa tratati acordarea acestor sume sub forma de prime pe langa salariu, in aceasta situatie fiind datorate toate contributiile sociale obligatorii.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Gasim solutia impreuna: ce contributii datoram in contextul participarii salariatilor la profit":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.